Κύμα αντιδράσεων ξεσήκωσε στη Γαλλία η ανακοίνωση της επίσημης αφίσας των Ολυμπιακών Αγώνων 2024 στο Παρίσι. Οι ηγέτες της δεξιάς και ακροδεξιάς πτέρυγας εμφανίστηκαν δυσαρεστημένοι με την επιλογή, καθώς λείπει το εθνικό σύμβολο της χώρας, η σημαία της δηλαδή, όπως απουσιάζει και ο χριστιανικός σταυρός από το μέγαρο των Απομάχων στο Παρίσι. Η «μάχη» δόθηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και συγκεκριμένα στο X, πρώην Twitter, έλαβαν χώρα κυρίως οι διαξιφισμοί για το θέμα των Ολυμπιακών Αγώνων. Τα κριτήρια δεν έχουν να κάνουν πια με την καλλιτεχνική ταυτότητα του έργου, αλλά με την πολιτική θεώρηση του πράγματος.

Ads

Τα αποκαλυπτήρια για τις αφίσες έγιναν τη Δευτέρα 5/3 στο Musée d’Orsay, όπου παρέστη και ο καλλιτέχνης που τις δημιούργησε, ο Ugo Gattoni. Σε ό,τι αφορά το σκεπτικό πίσω από τη δημιουργία τους, διαπνέεται από το πνεύμα της ισότητας που έχει γίνει χαρακτηριστικό των επερχόμενων Αγώνων, στο Παρίσι το 2024.

Στο πνεύμα αυτής της επιλογής δεν γίνεται διάκριση μεταξύ Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών Αγώνων όσο αφορά στον σχεδιασμό τους. Οι αφίσες συνδέονται μεταξύ τους και ενώνονται, όπως και με τη δάδα και τις μασκότ. Θα εκτίθενται δημοσίως στο συγκεκριμένο Μουσείο μέχρι τις 10 Μαρτίου για να τις δουν επισκέπτες από όλο τον κόσμο.

Ads

Οι πολιτικές αντιδράσεις

Άμεσες ήταν οι αντιδράσεις καταρχάς από την επικεφαλής της λίστας του εθνικιστικού κόμματος «Reconquête» στις ευρωεκλογές, η Μαριόν Μαρεσάλ Λεπέν. «Γιατί σβήσατε τον σταυρό στην κορυφή του τρούλου των Απομάχων; Γιατί όχι γαλλική σημαία; Τι νόημα έχει η διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων στη Γαλλία αν είναι για να κρύψουμε αυτό που είμαστε;» αναρωτιέται η Λεπέν.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Φρανσουά Χαβιέ Μπελαμί ο οποίος μίλησε καταγγελτικά γι’ αυτούς που «είναι έτοιμοι να απαρνηθούν τη Γαλλία σε σημείο διαστρέβλωσης της πραγματικότητας για να ακυρώσουν την ιστορία της». Κι εδώ η δική του ενόχληση εντοπίζεται στην απουσία του σταυρού που για τον ίδιο έχει «βαθύ νόημα».

Για θόλο… σούπερ μάρκετ και όχι ενός παρεκκλησιού έκανε λόγο και ο Ερίκ Σιοτί, επικαλούμενος τη γαλλική ιστορία, ενώ και ο Νικολά Ντιπόν Αινιάν χαρακτήρισε το έργο των αφισών σκανδαλώδες, ενώ ισχυρίστηκε ο ίδιος ότι ατιμάζει τη Γαλλία. Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Τζόρνταν Μπαρντελά ο οποίος μίλησε για ακύρωση της χριστιανικής κληρονομιάς.