Ένα από τα πράγματα που ξεχώρισαν κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας του Ντόναλντ Τραμπ, του νέου προέδρου των ΗΠΑ, εκτός από τις συνεχείς ρατσιστικές του εκφράσεις, ήταν η υποστήριξη που του παρείχε ο Ίλον Μασκ, ειδικά στην τελική «κούρσα».
Φυσικά, αυτή η υποστήριξη δεν περιορίστηκε απλά σε κάποιες δηλώσεις, αλλά μεταφράστηκε σε χορηγίες του δισεκατομμυριούχου άνω των 100 εκατομμυρίων ευρώ, για χάρη του Ντόναλντ Τραμπ.
Κι όπως φαίνεται ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ θα του το «ξεπληρώσει», κυριολεκτικά, αφού ανακοίνωσε την πρόθεσή του, μόλις αναλάβει καθήκοντα, να διορίσει τον Μασκ επικεφαλής του νέου «υπουργείου Κυβερνητικής Αποτελεσματικότητας», από κοινού με τον ινδικής καταγωγής δισεκατομμυριούχο επιχειρηματία στον τομέα της βιοτεχνολογίας Βίβικ Ραμασουάμι, ο οποίος έχει κατά καιρούς προβεί σε δηλώσεις που εμπεριέχουν από θεωρίες συνωμοσίας μέχρι αμφιλεγόμενες τοποθετήσεις.
Αυτό το νέο τμήμα της κυβέρνησης των ΗΠΑ, θεωρητικά θα ελέγχει για τυχόν «σπατάλες» της κυβέρνησης, με τον δισεκατομμυριούχο να έχει υποσχεθεί με τη σειρά του να χρησιμοποιήσει τη θέση αυτή για να αφαιρέσει 2 τρισεκατομμύρια δολάρια από τον ομοσπονδιακό προϋπολογισμό.
Κι αν για πολλούς αναλυτές η οικονομία ήταν αυτή που έπαιξε κύριο ρόλο ως προς την απόφαση των πολιτών στις αμερικανικές εκλογές, κάτι τέτοιο μπορούμε να πούμε πως συμβαίνει και στην περίπτωση του Μασκ: η υποστήριξη του Τραμπ βρίσκεται σε άμεση σχέση με τις επιχειρήσεις του και με την προσπάθεια να εξασφαλίσει ευνοϊκότερη μεταχείριση, την οποία βέβαια ήδη απολαμβάνει σε μεγάλο βαθμό.
Διαβάστε επίσης: Στέλιος Κούλογλου / ΗΠΑ: Χάος, σοκ και τρέλα, με το καλημέρα
ΗΠΑ: Ο Μασκ ως υπουργός «Κυβερνητικής Αποτελεσματικότητας» και ο Ραμασουάμι
Το υπουργείο λοιπόν, όπως δήλωσε ο Τραμπ, θα το αναλάβει ο Μασκ μαζί με άλλον έναν Ρεπουμπλικάνο επιχειρηματία, τον ινδικής καταγωγής Βίβεκ Ραμασουάμι, ο οποίος έχει υποστηρίξει -τουλάχιστον- αμφιλεγόμενες θέσεις, όπως την αύξηση της ηλικίας του δικαιώματος ψήφου στα 25 έτη, τον περιορισμό της εκ γενετής ιθαγένειας και την ανάπτυξη του αμερικανικού στρατού στο Μεξικό για την εξόντωση των καρτέλ ναρκωτικών ή τη δημιουργία τείχους στα σύνορα με τον Καναδά.
Ενδεικτική των βλέψεών του όσον αφορά στην «βελτιστοποίηση» της κυβερνητικής αποδοτικότητας και την «ελαχιστοποίηση» των δημοσίων υπαλλήλων είναι η αναδημοσίευση που έκανε πρόσφατα μιας ανάρτησης ενός πολύ δημοφιλούς δεξιού ποντκάστερ στο Χ, του Μάριο Ναουφάλ, ο οποίος ισχυρίζεται πως «αν βάλεις τους δημόσιους υπάλληλους να δουλέψουν πλήρες οκτάωρο, όπως οι περισσότεροι Αμερικανοί, θα τα παρατήσουν από μόνοι τους, και έτσι επιτυγχάνεται η επιθυμητή συρρίκνωση της γραφειοκρατίας κατά 25%».
«Μαζί, αυτοί οι δύο θαυμάσιοι Αμερικανοί θα χαράξουν τον δρόμο προκειμένου η κυβέρνησή μου να διαλύσει την κυβερνητική γραφειοκρατία, να περικόψει τους υπερβολικούς κρατικούς περιορισμούς, να περιστείλει τις άχρηστες κρατικές δαπάνες και να αναδιαρθρώσει τις ομοσπονδιακές υπηρεσίες», ανέφερε ο εκλεγμένος πρόεδρος μέσω Truth Social, διαβεβαιώνοντας πως οι δυο σύμμαχοί του θα προκαλέσουν «σοκ στο σύστημα» της δημόσιας διοίκησης.
Ο Τραμπ δήλωσε ότι το νέο υπουργείο θα υλοποιήσει μακρόχρονα όνειρα των Ρεπουμπλικανών και «θα παρέχει συμβουλές και καθοδήγηση», δίνοντας το στίγμα ότι οι ρόλοι των Μασκ και Ραμασγουάμι θα είναι άτυποι, χωρίς να απαιτείται έγκριση από τη Γερουσία και επιτρέποντας στον Μασκ να παραμείνει επικεφαλής της εταιρείας ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla (TSLA.O), της πλατφόρμας κοινωνικών μέσων X και της εταιρείας πυραύλων SpaceX.
Το νέο τμήμα θα συνεργάζεται με τον Λευκό Οίκο και το Γραφείο Διαχείρισης και Προϋπολογισμού για να «προωθήσει διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις μεγάλης κλίμακας και να δημιουργήσει μια επιχειρηματική προσέγγιση» στην κυβέρνηση που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ, δήλωσε ο Τραμπ.
Διαβάστε επίσης: Reuters / Ετοιμάζει «σκούπα» η κυβέρνηση Τραμπ στο Πεντάγωνο
ΗΠΑ: Η στήριξη του Μασκ στον Τραμπ και τα «ανταλλάγματα» που περιμένει
Ενδεικτικά της στρατηγικής του Μασκ και της ενασχόλησής του με την πολιτική είναι τα όσα είπαν στο Reuters άνθρωποι μέσα από τις εταιρείες του, οι οποίοι γνωρίζουν τις πολιτικές και επιχειρηματικές συναλλαγές του, αλλά και αξιωματούχοι.
Τα επιχειρηματικά συμφέροντα του Μασκ λοιπόν, από τα ηλεκτρικά οχήματα Tesla έως τους πυραύλους της SpaceX και τα τσιπ εγκεφάλου της Neuralink, εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις κυβερνητικές ρυθμίσεις ή/και επιδοτήσεις.
«Ο Elon Musk βλέπει όλους τους κανονισμούς ως εμπόδιο στις επιχειρήσεις και την καινοτομία του», δήλωσε πρώην κορυφαίος αξιωματούχος της SpaceX που μίλησε στο πρακτορείο υπό τον όρο της ανωνυμίας.
«Βλέπει την κυβέρνηση Τραμπ ως το όχημα για να απαλλαγεί από όσο το δυνατόν περισσότερους κανονισμούς, ώστε να μπορεί να κάνει ό,τι θέλει, όσο πιο γρήγορα θέλει», προσθέτει με νόημα, για έναν επιχειρηματία που κάποτε διαμόρφωνε την εικόνα του γύρω από την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, κατασκευάζοντας ηλεκτρικά αυτοκίνητα για τη μείωση της ρύπανσης και πυραύλους που θα μπορούσαν μια μέρα να βοηθήσουν τους ανθρώπους να φύγουν στον Άρη…
Το 2017, όταν υπό την προεδρία Τραμπ οι ΗΠΑ είχαν αποχωρήσει από τη Συμφωνία του Παρισιού για το Κλίμα, ο Μασκ δήλωνε πως η απόφαση δεν ήταν σωστή, ούτε για την Αμερική αλλά ούτε και για τον κόσμο. Τώρα, ο Μασκ θα βρεθεί στην «ομάδα» ενός ανθρώπου που έχει υποστηρίξει πως η κλιματική αλλαγή είναι «φάρσα» κι έχει υποσχεθεί να ενισχύσει την βιομηχανία ορυκτών καυσίμων.
Αξίζει να σημειωθεί βέβαια πως στη συνέντευξη του μεγιστάνα με τον τότε υποψήφιο ακόμη Τραμπ, τον περασμένο Αύγουστο, ο ίδιος είχε δηλώσει πως «έχουμε ακόμα αρκετό χρόνο» για να καταπολεμήσουμε την κλιματική αλλαγή και «δεν χρειάζεται να βιαστούμε». Χαλαρά λοιπόν…
Μασκ – Τραμπ: Οι σύμμαχοι χαμογελούν και η χώρα μετατρέπεται σε επιχείρηση
Πάντως, οι σχέσεις του με τον Τραμπ έχουν ήδη αρχίσει να ενθουσιάζουν τον «κύκλο» του, που θεωρεί την κυβέρνηση «εμπόδιο» στα επιχειρηματικά του σχέδια. Για παράδειγμα, ο Shervin Pishevar, επιχειρηματίας που έχει επενδύσει στην SpaceX, υποστήριξε τη «στροφή» προς τον Τραμπ, καθώς σύμφωνα με τον ίδιο, ο περιορισμός των κανονισμών θα επιταχύνει τις προσπάθειες της SpaceX να φτάσει στον Άρη. «Θα κάνει την Αμερική να λειτουργήσει σαν νεοφυής επιχείρηση», δήλωσε ο Pishevar, παρουσιάζοντας ευκρινώς τα σχέδια του δισεκατομμυριούχου.
Αναφορικά με την Tesla, ένας από τους κύριους στόχους του Μασκ είναι να πείσει την Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας των ΗΠΑ (NHTSA), την κύρια ομοσπονδιακή ρυθμιστική αρχή για την ασφάλεια, να αναστείλει πιθανές αποφάσεις που θα σχετίζονταν με την ασφάλεια των σημερινών συστημάτων υποβοήθησης οδηγού της Tesla, που ονομάζονται «Autopilot» και «Full Self-Driving», σύμφωνα με το Reuters.
Στο ίδιο πλαίσιο, πριν λίγο καιρό δήλωσε πως σύντομα αναμένει ότι θα μπορεί να διαθέσει οχήματα της Tesla χωρίς οδηγό στην Καλιφόρνια και το Τέξας, ευελπιστώντας πως το 2026 θα μπορέσει να ξεκινήσει την παραγωγή ενός πλήρως αυτόνομου «Cybercab», χωρίς τιμόνι ή πεντάλ. Ωστόσο, για την συγκεκριμένη παραγωγή, όπως τονίζει το Reuters, θα χρειαζόταν απαλλαγή από την NHTSA.
Αξίζει να σημειωθεί πως δεν υπάρχουν εθνικοί κανονισμοί που να διέπουν τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να αναπτυχθούν τα αυτόνομα οχήματα. Αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες πρέπει να αντιμετωπίσουν διαφορετικούς κανονισμούς σε κάθε πολιτεία, με τον Μασκ να ζητά μια ομοσπονδιακή διαδικασία έγκρισης.
Όπως ανέφερε η ίδια πηγή, ο Μασκ θα μπορούσε να πιέσει για μια ευνοϊκή ρύθμιση σχετικά και με τα αυτόνομα οχήματα και τα ρομποταξί που σχεδιάζει η Tesla, όπως και για τη startup εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης xAI.
Ο ίδιος πάντως έχει δηλώσει πως η τεχνητή νοημοσύνη πρέπει να ρυθμίζεται «ακριβώς όπως ρυθμίζουμε κάθε προϊόν/τεχνολογία που αποτελεί πιθανό κίνδυνο για το κοινό». Σε αντίθεση με την OpenAI, το chatbot της xAI, το Grok, είναι ανοικτού κώδικα, μια ένδειξη ότι ο Μασκ μπορεί να ενθαρρύνει τον Λευκό Οίκο του Τραμπ να «αγκαλιάσει» την ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης με ανοικτό κώδικα έναντι των κλειστών προσεγγίσεων που προτιμούν ανταγωνιστές όπως η OpenAI, η Google και η Anthropic.
ΗΠΑ: Ο γκρινιάρης Μασκ και το πιθανό «κυνήγι» ανταγωνιστών
Βέβαια, μπορεί ο ίδιος να γκρινιάζει για την ασφυκτική γραφειοκρατία που τον περιορίζει, αλλά στην πραγματικότητα η SpaceX είναι σήμερα πρώτη στον κόσμο σε εκτοξεύσεις πυραύλων που χρηματοδοτούνται από το κράτος και η Tesla πουλάει σχεδόν δύο εκατομμύρια επιδοτούμενα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ετησίως.
Στο ίδιο μήκος κύματος, όσον αφορά στην νεοσύστατη εταιρεία εταιρεία εγκεφαλικών εμφυτευμάτων Neuralink, ο Μασκ παραπονιέται εδώ και καιρό ότι η διαδικασία έγκρισης του Οργανισμού Τροφίμων και Φαρμάκων των ΗΠΑ έχει εμποδίσει την εταιρεία από την εμφύτευση της συσκευής σε ανθρώπους.
Τώρα, ο δισεκατομμυριούχος θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τη δύναμη που μπορεί να αποκτήσει κερδίζοντας θέση στην κυβέρνηση του Τραμπ, έτσι ώστε να «απαλείψει» κάποιες από τις προϋποθέσεις που σχετίζονται με την ασφάλεια, κατά τη διαδικασία έγκρισης, σύμφωνα με πηγή που γνωρίζει τις δραστηριότητες της εταιρείας.
Επίσης, ο Μασκ, εφόσον αναλάβει τη θέση στο νέο υπουργείο, όπως δήλωσε στο Politico ο Matthew Mittelsteadt, συνεργάτης στο Κέντρο Mercatus του Πανεπιστημίου George Mason, θα μπορούσε μέχρι και να «κυνηγήσει» ανταγωνιστές του, ακυρώνοντας συμβάσεις που μπορεί να έχουν με την κυβέρνηση, ή/και στέλνοντάς τους τις ρυθμιστικές αρχές.
Starlink: Οι «τριβές» με την κυβέρνηση Μπάιντεν
Η υπηρεσία δορυφορικού διαδικτύου του Musk, Starlink, έχει μια περίπλοκη ιστορία με την ομοσπονδιακή κυβέρνηση. Επί κυβέρνησης Μπάιντεν, η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Επικοινωνιών (FCC) αρνήθηκε στην Starlink σχεδόν 1 δισεκατομμύριο δολάρια σε επιδοτήσεις για την εξυπηρέτηση αγροτικών κατοικιών και επιχειρήσεων. Η FCC υποστήριξε ότι η Starlink δεν μπορούσε να ανταποκριθεί στις ταχύτητες εξυπηρέτησης που απαιτούνταν για να λάβει τις επιχορηγήσεις, με τον Μασκ να καταγγέλλει «παρανομίες».
Την ίδια στιγμή, η Εθνική Υπηρεσία Τηλεπικοινωνιών και Πληροφοριών, η οποία είναι επιφορτισμένη με την κατανομή σχεδόν 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε επιχορηγήσεις ευρυζωνικών υποδομών που εγκρίθηκαν βάσει του Δικομματικού Νόμου για τις Υποδομές, δήλωσε ότι η υπηρεσία Starlink μπορεί να είναι απαραίτητη για να καλυφθούν τα κενά συνδεσιμότητας στα πιο δυσπρόσιτα μέρη.
Με τον Τραμπ πρόεδρο, τα όποια εμπόδια μπορούν να ξεπεραστούν…
Ίλον Μασκ: Επίδειξη δύναμης ακόμη και στη…NASA
Τα προαναφερθέντα σχέδια του Μασκ για τη δημιουργία ενός χαλαρού ρυθμιστικού περιβάλλοντος έρχονται καθώς οι εταιρείες του συμμορφώνονται ήδη λιγότερο στις όποιες απαιτήσεις, ενώ απολαμβάνουν μια ηπιότερη επιβολή των υφιστάμενων ομοσπονδιακών κανόνων, σύμφωνα με τις έξι πηγές από το περιβάλλον του Μασκ που μίλησαν στο Reuters.
Μάλιστα, ορισμένες ομοσπονδιακές υπηρεσίες ήδη δυσκολεύονται να κυνηγήσουν τις εταιρείες του Μασκ για τυχόν παραβιάσεις της πολιτικής ή θέματα ασφάλειας, λόγω της επιρροής του.
Η NASA, για παράδειγμα, έχει στηριχθεί στην τεχνογνωσία της SpaceX σε αποστολές όπως η διάσωση των αστροναυτών του Starliner της Boeing που εξακολουθούν να βρίσκονται εγκλωβισμένοι στο διάστημα.
«Η NASA χρειάζεται τη SpaceX περισσότερο από ό,τι η SpaceX χρειάζεται τη NASA», δήλωσε αξιωματούχος που γνωρίζει τις κυβερνητικές αλληλεπιδράσεις της εταιρείας.
Η NASA άλλωστε έχει επενδύσει περισσότερα από 15 δισεκατομμύρια δολάρια στη SpaceX, η οποία μάλιστα, όπως υπογραμμίζει το Reuters, αναπτύσσει ξεχωριστά ένα δίκτυο εκατοντάδων κατασκοπευτικών δορυφόρων με μια αμερικανική υπηρεσία πληροφοριών.
SpaceX: Η ασφάλεια των εργαζομένων…αγνοείται
Μια έρευνα του Reuters πέρυσι κατέγραψε τουλάχιστον 600 τραυματισμούς εργαζομένων στις εγκαταστάσεις της SpaceX σε εθνικό επίπεδο και διαπίστωσε ότι η εταιρεία πυραύλων του Μασκ αγνόησε τους κανονισμούς ασφαλείας και τις συνήθεις πρακτικές.
Τα ποσοστά τραυματισμών των εργαζομένων στις εγκαταστάσεις της SpaceX συνέχισαν επίσης να υπερβαίνουν τον μέσο όρο του κλάδου πέρυσι, σύμφωνα με την επισκόπηση των δεδομένων ασφαλείας από το Reuters.
Ούτε η NASA ούτε η OSHA, η οποία ρυθμίζει την ασφάλεια των εργαζομένων, έχουν λάβει σημαντικά μέτρα κατά της SpaceX για τους τραυματισμούς των εργαζομένων και τις σχετικές παραβιάσεις.
Η NASA αρνήθηκε μάλιστα να σχολιάσει την πιθανή επιρροή που μπορεί να έχει ο Μασκ μετά την εκλογή του Τραμπ.
Τραμπ-Μασκ: Σημείο τριβής το Twitter, η «ελευθερία του λόγου» και η Κίνα;
Όταν ο Ίλον Μασκ αγόρασε το Twitter (Χ πλέον), υποστήριξε πως ο βασικός λόγος που το έκανε ήταν επειδή ήθελε να διασφαλίσει την «ελευθερία του λόγου».
Ο Τραμπ, εν τω μεταξύ, πέρασε την πρώτη του θητεία ως πρόεδρος κατακεραυνώνοντας τους τεχνολογικούς κολοσσούς για υποτιθέμενη λογοκρισία.
Εκείνη την εποχή, όπως υπενθυμίζει η ιστοσελίδα Fast Company, η προτεινόμενη λύση του Τραμπ για το πρόβλημα ήταν η κατάργηση του άρθρου 230, του νόμου που προστατεύει τις διαδικτυακές πλατφόρμες από τη νομική ευθύνη για όσα δημοσιεύουν οι χρήστες τους. Μια τέτοια αλλαγή θα αποτελούσε νομική καταστροφή για το X, καθώς και για την Truth Social, την διαδικτυακή πλατφόρμα που εγκαινίασε ο Τραμπ το 2021. Δεν είναι τυχαίο ότι ο πρώην πρόεδρος σιώπησε για το συγκεκριμένο ζήτημα τούτη τη φορά…
Τέλος, ο μεγαλύτερος πιθανός τομέας σύγκρουσης για τον Τραμπ και τον Μασκ μπορεί να είναι οι προσεγγίσεις τους για την Κίνα. Ενώ ο Τραμπ έχει απειλήσει να επιβάλει υψηλούς δασμούς στα κινεζικά προϊόντα, ο Μασκ έχει δηλώσει ότι αντιτίθεται σε μια τέτοια απόφαση, αφού τα μισά οχήματα της Tesla παράγονται στην Κίνα.
Οι πιθανές διαφωνίες όμως είναι πολύ πιθανό να ξεπεραστούν, σε μια «φιλία» που αμφότεροι κερδίζουν από αυτή. Και τώρα, όπως όλα δείχνουν, ήρθε η ώρα ο δισεκατομμυριούχος να αναλάβει μια θέση στην κυβέρνηση μιας παγκόσμιας δύναμης. Τι μπορεί να πάει στραβά;