Ο Ed Pierson, πρώην στέλεχος της εταιρείας στο εργοστάσιο των Boeing 737, πιστεύει ότι προβλήματα στην παραγωγή μπορεί να συνέβαλαν σε δύο θανατηφόρες συντριβές αεροσκαφών. 

Ads

Οι εργαζόμενοι στο εργοστάσιο του Renton, Wash., όπου κατασκευάζονται τα Max, δούλευαν υπερωρίες, ήταν εξαντλημένοι και έκαναν λάθη, δήλωσε ο κ. Pierson σε συνέντευξή του. Πολλά κατεστραμμένα τμήματα, ανεπαρκή εργαλεία και ελλιπείς οδηγίες εμπόδιζαν την κατασκευή των αεροσκαφών εγκαίρως. Οι ανώτεροι πίεζαν τους εργάτες να ολοκληρώνουν την κατασκευή των αεροσκαφών, παρά την έλλειψη προσωπικού και τη χαοτική κατάσταση του εργοστασίου.

«Ειλικρινά, σας χτυπάω όλα τα καμπανάκια», προειδοποιούσε ο κ. Pierson σε email του προς τον επικεφαλής του προγράμματος 737, τον Ιούνιο του 2018, το οποίο έχουν στην κατοχή τους οι New York Times. «Και για πρώτη φορά στη ζωή μου, λυπάμαι που το λέω, αλλά διστάζω να βάλω την οικογένειά μου σε αεροπλάνο της Boeing», έγραφε πριν τις αεροπορικές τραγωδίες.

Ο κ. Pierson, ο οποίος αναμένεται να καταθέσει σε ακρόαση της Επιτροπής Μεταφορών του Κογκρέσου για τις δύο συντριβές των Max 737, είχε καλέσει πριν από ένα χρόνο τη Boeing να σταματήσει την παραγωγή των αεροσκαφών Max. Όμως, η εταιρεία συνέχισε να τα παράγει και δεν έκανε σημαντικές αλλαγές, παρά τις καταγγελίες του. Tην περίοδο που ο Pierson έλεγε ότι η μονάδα Renton ήταν υπό διάλυση, η εταιρεία κατασκεύασε τα δύο αεροσκάφη που συνετρίβησαν σκοτώνοντας συνολικά 346 άτομα.

Ads

Ο κ. Pierson δεν εξέφρασε τότε ανησυχίες σχετικά με το νέο αυτοματοποιημένο σύστημα, γνωστό ως MCAS, το οποίο έκανε τους πιλότους των δύο μοιραίων πτήσεων να χάσουν τον έλεγχο. Επικεντρώθηκε στους πιθανούς κινδύνους που προκύπτουν από τα προβλήματα παραγωγής.

Ο κ. Pierson αποχώρησε από την εταιρεία τον Αύγουστο του 2018, εν μέρει επειδή δεν αισθανόταν άνετα με τις συνθήκες στο εργοστάσιο του 737. Μετά την πρώτη συντριβή αεροσκάφους Max, τον Οκτώβριο του 2018, εξέφρασε τις ανησυχίες του προς τον διευθύνοντα σύμβουλο της Boeing, Dennis A. Muilenburg, και το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας. Οι δικηγόροι της Boeing, συμπεριλαμβανομένου του διευθύνοντας συμβούλου, μίλησαν με τον κ. Pierson σχετικά με τις καταγγελίες του, όμως σύμφωνα με τα όσα δήλωσε στη συνέχεια ο κ. Pierson, η εταιρεία δεν έλαβε κανένα μέτρο. Tα Max παραμένουν καθηλωμένα από το Μάρτιο, λίγο μετά τη δεύτερη θανατηφόρα συντριβή αεροσκάφους.

Σε μια συνέντευξη, εξέφρασε την ανησυχία του για το γεγονός ότι πολλά από τα αεροσκάφη που κατασκευάστηκαν το 2018 δεν ήταν ασφαλή και ότι η Boeing ήταν περισσότερο επικεντρωμένη στην τήρηση των προθεσμιών παραγωγής, παρά στην ασφάλεια. Ο κ. Pierson πιστεύει ότι τα προβλήματα παραγωγής μπορεί να έχουν παίξει κάποιο ρόλο στις συντριβές των αεροσκαφών. Και στα δύο δυστυχήματα το MCAS ενεργοποιήθηκε όταν ένα πτερύγιο εγκατεστημένο στην άτρακτο του αεροσκάφους δυσλειτούργησε.

«Δεν είναι λογικό καινούρια αεροπλάνα να έχουν τέτοια προβλήματα τόσο νωρίς», είπε.