«Όταν ένας 20χρονος προσπαθεί να κερδίσει ένα μαχητικό τζετ σε διαγωνισμό της Pepsi, ξεκινά μια επική δικαστική διαμάχη εναντίον του κολοσσού, η οποία γράφει ιστορία».
Αυτή είναι η σύντομη περιγραφή του ντοκιμαντέρ που πρόσφατα βγήκε στο Netflix, με τίτλο «Pepsi, where’s my jet?».

Ads

Όλα ξεκινούν το 1996, όταν η εταιρεία του ανθρακούχου ποτού, έκανε ένα απίστευτο λάθος. Είχε μόλις ξεκινήσει το σχέδιο Pepsi Points, όπου οι πελάτες μπορούσαν να αποθηκεύσουν τις ετικέτες της Pepsi και στη συνέχεια να τις εξαργυρώνουν, παίρνοντας εμπορεύματα με την επωνυμία. Για παράδειγμα, με 60 μάρκες μπορούσες να πάρεις ένα καπέλο.

Ωστόσο, στη διαφήμιση που συνόδευσε την καμπάνια, η εταιρεία προχώρησε ένα βήμα παραπέρα, αναφέροντας ότι όποιος συλλέξει 7 εκατομμύρια ετικέτες, θα μπορούσε να πάρει ένα ιδιωτικό τζετ. «Ξέχασε» όμως να διευκρινίσει ότι επρόκειτο για αστείο.

Το ντοκιμαντέρ λοιπόν, αφηγείται την ιστορία του Τζον Λέοναρντ, ενός φοιτητή από την Ουάσινγκτον, που αποφάσισε να φέρει την Pepsi αντιμέτωπη με τον ίδιο της τον λόγο.

Ads

Συνειδητοποιώντας πως η αγορά 7 εκατομμυρίων δοχείων ή μπουκαλιών θα ήταν εξαιρετικά δαπανηρή, ο Λέοναρντ είδε πως μπορούσε να αγοράσει ετικέτες, 10 σεντ την καθεμία.

Επρόκειτο για την συμφωνία του αιώνα: Ένα τζετ Harrier αξίας 23 εκατομμυρίων, για μόλις 700 χιλιάδες δολάρια. Ο σκηνοθέτης της ταινίας, Andrew Renzi, αφηγείται στον Guardian πως ο Τζον Λέοναρντ θεωρούσε πως τα πάντα ήταν πιθανά. Αρχικά προοριζόταν για μια ταινία φαντασίας, ωστόσο όταν ο ίδιος βρήκε τον Λέοναρντ, σκέφτηκε πως η αλήθεια θα ήταν πιο διασκεδαστική.

Ο Λέοναρντ περιγράφει στο βρετανικό μέσο πως γενικότερα ήθελε να κρατήσει αυτή την υπόθεση σαν μια αστεία ανάμνηση του μακρινού παρελθόντος. Αυτό όμως άλλαξε, όταν για παράδειγμα η σειρά Tiger King γνώρισε μεγάλη επιτυχία. Τότε κατάλαβε πως ο κόσμος ενδιαφερόταν για περίεργες ιστορίες. Το ίδιο και οι παραγωγοί.

Ο Λέοναρντ δέχθηκε πάρα πολλά e-mails. Αυτό που ξεχώρισε ήταν του Renzi. Σημαντικό ρόλο στην όλη υπόθεση, όπως υπογραμμίζει και ο Guardian, έπαιξε και ο Todd Hoffman. Πρόκειται για έναν «χαρισματικό εκατομμυριούχο», τότε στα 40 του, ο οποίος είχε γνωρίσει τον Λέοναρντ σε ένα ορειβατικό ταξίδι. Όταν ο τελευταίος συνειδητοποίησε πως χρειαζόταν 700 χιλιάδες δολάρια, ο Hoffman ήταν ο άνθρωπος στον οποίο στράφηκε.

Του έφερε την κασέτα με τη διαφήμιση, βλέποντας τη ξανά και ξανά. «Πρόκειται για μια εντελώς απερίσκεπτη διαφήμιση» σκέφτηκε ο εκατομμυριούχος. Το «παιχνίδι» είχε ξεκινήσει. Η εταιρεία, όπως προαναφέρθηκε, υποστήριξε πως ήταν απλά ένα αστείο. Ενδιαφέρον είναι και το γεγονός ότι, όπως τονίζει και κατά τη διάρκεια του ντοκιμαντέρ εκπρόσωπος της Pepsi, εκατομμύρια άνθρωποι είδαν την διαφήμιση, αλλά μόνο ο Τζον Λέοναρντ προσπάθησε πραγματικά να πάρει την προσφορά, ενώ είχε μαζί του και τον Hoffman, ο οποίος ήταν διατεθειμένος να τον στηρίξει οικονομικά, γράφοντάς του μια επιταγή με το απαιτούμενο ποσό, έτσι ώστε μετά να ανοίξουν και μαζί μια εταιρεία μίσθωσης τζετ.

Ο Λέοναρντ περιγράφει μάλιστα τον Hoffman ως «τα μαθηματικά που δεν έκανε η Pepsi. Βασίζονταν στην ύπαρξη ονειροπόλων σαν κι εμένα, αλλά ποτέ δεν φαντάστηκαν ότι ένας ονειροπόλος σαν κι εμένα θα είχε ποτέ πρόσβαση σε κάποιον που ήταν πρόθυμος να πάει σε αυτή την τρελή βόλτα και στην πραγματικότητα θα έδινε την επιταγή».

Μιλώντας στο βρετανικό μέσο, ο Hoffman λέει για τον Λέοναρντ και την εταιρεία: «Ήταν η γενιά της Pepsi. Κι αυτό από μόνο του αποτελεί ειρωνεία. Η Pepsi έχασε μια μεγάλη ευκαιρία να πιάσει αυτό το παιδί και να πει: “Κοιτάξτε, θα σας μεταφέρουμε σε όλη τη χώρα με το τζετ Harrier για το επόμενο έτος, και θα σας πληρώσουμε ένα εκατομμύριο δολάρια”. Αντί να προσλαμβάνουν δικηγόρους και να μας μηνύουν, θα μπορούσαν πραγματικά να κάνουν το σωστό».

Μάλιστα, για πολλούς σε μια ένδειξη ενοχής, η Pepsi άλλαξε δυο φορές τη διαφήμιση. Αρχικά, αύξησε τον αριθμό των πόντων που χρειάζονταν για το τζετ, από 7 σε 700 εκατομμύρια, ενώ στη συνέχεια πρόσθεσε στη διαφήμιση το «Just Kidding», για να δείξει πως δεν το εννοεί.

Λίγο καιρό μετά τη διαμάχη, η εταιρεία προσέφερε στους δύο άνδρες 750 χιλιάδες δολάρια για να τα βρουν. Ο Λέοναρντ είπε όχι. Ήθελε το τζετ. Τελικά όμως, η Pepsi δικαιώθηκε στο δικαστήριο, με τον δικαστή να τονίζει πως κανένας λογικός άνθρωπος δεν θα πίστευε ότι θα ήταν εφικτό να πάρει ένα τζετ Harrier, μέσα από Pepsi Points.

Η περιβόητη διαφήμιση