Το διαδίκτυο μπορεί να γίνει ένα πολύ άσχημο μέρος για τους ανθρώπους που αυτοπροσδιορίζονται ως ομοφυλόφιλοι, αμφιφυλόφιλοι, trans ή queer. To bullying που δέχονται στον κυβερνοχώρο είναι δύσκολο να καταπολεμηθεί, επειδή αυτοί που εξαπολύουν ομοφοβικές επιθέσεις εναντίον τους είναι συχνά ανώνυμοι. Ενδεικτικό του προβλήματος είναι ότι πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι δύο στους πέντε LGBT νέους ανθρώπους εκφοβίζονται online με αφορμή την σεξουαλική τους ταυτότητα.

Ads

Μέσα σε αυτό το ασφυκτικό πλαίσιο ξεπήδησε μία πρωτοβουλία από τον YouTuber, Harry Brewis, που μέσα από έναν online 64ωρο μαραθώνιο video-gaming που ξεκίνησε κατάφερε να συγκεντρώσει 265.000 λίρες υπέρ της οργάνωσης Mermaids του Ηνωμένου Βασιλείου, που υποστηρίζει την ελευθερία της σεξουαλικής επιλογής. Δημόσια πρόσωπα, όπως η ακτιβίστρια Chelsea Manning, έδωσε το παρών μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας Twitch, η οποία επιτρέπει στους θεατές να συνομιλήσουν και να απολαύσουν τους αγαπημένους τους gamers ενώ παίζουν.

Η δράση του Brewis έφερε στο φως το πως νέοι άνθρωποι διεκδικούν και αποκτούν νέο πολιτικό έδαφος στο διαδίκτυο – και ειδικά στον σφαίρα των online παιχνιδιών που κυριαρχείται από άντρες – για τις περιθωριοποιημένες φωνές της LGBTQ κοινότητας.

Ένα νέο κύμα κοινωνικών μέσων δικτύωσης και των online φόρουμ έχει σαρώσει το διαδίκτυο, όπου οι νέοι της LGBTQ κοινότητας συγκροτούν ελευθεριακούς κοινωνικούς χώρους πέραν της ιδιωτικότητας, που τους εξασφαλίζει η κρεβατοκάμαρά τους. Μέχρι σήμερα λίγοι ερευνητές και δημοσιογράφοι έχουν ασχοληθεί με αυτή τη νέα μορφή διαδικτυακού ακτιβισμού που αναδύεται, κυρίως γιατί εστιάζουν στις κυρίαρχες πλατφόρμες, όπως το Facebook και το Twitter.

Ads

Όμως παράλληλα με τα δημοφιλή και mainstream μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μια υποκουλτούρα γεννάται στο διαδίκτυο και εκφράζεται μέσα από κοινωνικούς ιστότοπους, όπως το Fur Affinity, οι τρανς κοινότητες του Reddit και διάφορα online gay oriented κόμικς. Οι LGBTQ έφηβοι χρησιμοποίησαν φυσικά και το Facebook, το Twitter και το YouTube, με την αίσθηση όμως ότι σε αυτά επικρατούν οι αξίες, τα συμφέροντα και οι απόψεις πατριαρχικής κατεύθυνσης, όπως και συμβαίνει άλλωστε και στην κοινωνία γενικότερα.

Έτσι γεννήθηκε και η ανάγκη στροφής σε μία εναλλακτική δημόσια σφαίρα όπου οι αντιρρήσεις τους στις κυρίαρχες απόψεις περί φύλου και σεξουαλικότητας μπορούν να εκφραστούν, να διαμορφωθούν και να μοιραστούν πιο ελεύθερα. Κάπως έτσι προέκυψε και η ανάγκη για μια δημιουργική προσέγγιση ώστε να ξεπεραστούν οι de facto περιορισμοί σε ιστότοπους -όπως το Facebook- ως προς την κατασκευή της ηλεκτρονικής ταυτότητας του ατόμου αλλά και η τεράστια παραγωγή πρωτογενούς περιεχομένου όπως τα vlogs του YouTube και αναρίθμητα χιουμοριστικά και πολιτικά memes, gifs και mashups.

Με αυτούς τους τρόπους όλο και περισσότεροι νέοι της LGBTQ κοινότητας διευρύνουν τα σύνορα αυτού που αναγνωρίζεται σήμερα ως ακτιβισμός και επινοούν νέες στρατηγικές για την καταπολέμηση της καταπίεσης. Ένα συναρπαστικό παράδειγμα αυτού που συμβαίνει είναι ακόμη και η νέα ορολογία που υιοθετείται στην ηλεκτρονική κοινωνική κουλτούρα των μέσων ενημέρωσης. Πάρτε, για παράδειγμα, τον όρο «hater». Χρησιμοποιείται για να περιγράψει εκείνους που δημοσιεύουν επικριτικά ή ενοχλητικά σχόλια σε αναρτήσεις στο Facebook, σε blogs ή βίντεο του YouTube, που συνήθως περιλαμβάνουν ομοφοβικές, ρατσιστικές ή σεξιστικές επιθέσεις ή εκφοβισμό. Η επισήμανση αυτών των ανθρώπων ως haters δίνει τη δυνατότητα να τους δώσουμε κοινωνική υπόσταση και να θέσουμε τη συμπεριφορά τους σε κριτική ανάλυση.

Καθώς οι νέοι μιλάνε ολοένα και περισσότερο για τους haters, αυτό δημιουργεί ευκαιρίες για όσους γίνονται δέκτες διαδικτυακού μίσους, να σχηματίσουν συμμαχίες και να αναπτύξουν νέες στρατηγικές για την αντιμετώπιση της ομοφοβίας. Και πράγματι, η αντιμετώπιση των haters αναδύεται και εξελίσσεται σε ένα είδος διαδικτυακής δραστηριότητας από μόνο του.

Είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε πώς οι νέοι διαπραγματεύονται – και μερικές φορές υπονομεύουν – τις αξίες και τα πρότυπα που ενσωματώνονται στις διαδικτυακές πλατφόρμες και πως διερευνούν θέματα γύρω από το φύλο, τη σεξουαλικότητα και την ταυτότητα μέσω του ακτιβισμού και της δημιουργίας κοινοτήτων.

Γνωρίζουν ότι το ίδιο το DNA των κοινωνικών μέσων και των ψηφιακών τεχνολογιών που έχουμε στη διάθεσή μας είναι κωδικοποιημένο για έναν straight κόσμο – αλλά αυτό το υποβόσκον γεγονός έχει πραγματικές συνέπειες στον αληθινό κόσμο που είναι ένα κράμα που χωρούν οι παραδοσιακές σεξουαλικές ταυτότητες αλλά και οι ομοφυλόφιλοι, οι αμφιφυλόφιλοι και τα trans ή queer άτομα. Η LGBTQ διαδικτυακή υποκουλτούρα είναι λοιπόν η απάντηση σε ένα διαδίκτυο «αγγελικά πλασμένο» για ετεροφυλόφιλους.