H Samia Ali είναι σήμερα 4 χρονών και είναι influencer στα social media από τη στιγμή που γεννήθηκε. Για την ακρίβεια γεννήθηκε στα social media…

Ads

Oι γονείς της Adam και LaToya άρχισαν να βιντεοσκοπούν τη ζωή τους και να την ανεβάζουν στο YouTube, από τη στιγμή που έμαθαν ότι θα αποκτούσαν παιδί. Η μητέρα της, την γέννησε on camera με τον πατέρα της να κάνει τα απαραίτητα συγκινητικά σχόλια που θα συγκέντρωναν περισσότερα views και likes. Και τα κατάφεραν. Συγκέντρωσαν πάνω από 1 εκατ. views και ένα σωρό λεφτά…

Σήμερα το μικρό κορίτσι, από την Ατλάντα των ΗΠΑ, είναι μία σταρ του ίντερνετ με 143.000 followers στο Instagram και 203.000 συνδρομητές στο κανάλι της στο YouTube.

Μπορεί κανείς να την δει να γελάει, να χορεύει και να παίζει με τα αγαπημένα της παιχνίδια. Τα παιχνίδια που μεγάλες εταιρείες θέλουν να διαφημίσουν και πληρώνουν για αυτό αδρά.

Ένας εικονικός κόσμος

Καλώς ήλθατε στον κόσμο των kidfluencers. Έναν κόσμο «εικονικής πραγματικότητας» για τα χιλιάδες παιδιά που οι γονείς τους επιλέγουν να θυσιάσουν την πιο αθώα ηλικία τους στον βωμό του χρήματος.

Ads

Με την παραδοσιακή διαφήμιση να έχει καταρρεύσει, οι εταιρείες επικοινωνίας έχουν στραφεί τα τελευταία χρόνια σε διασημότητες (αρχικά) και σε γνωστούς άσημους των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (αργότερα), προκειμένου να φτάσουν στο πορτοφόλι των ακολούθων τους. Πρόκειται για μια βιομηχανία πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, με τους δημιουργούς περιεχομένου στα social media να είναι πρόθυμοι να προωθήσουν τα πάντα: από προϊόντα μέχρι εμπειρίες. Και δεν το κάνουν για την «ψυχή» της μάνας και του πατέρα τους. Τα παιδιά βέβαια που εμπλέκονται σε αυτό τον τεράστιο οικονομικό κύκλο, το κάνουν. Γιατί πάντα πίσω από ένα παιδί που ποζάρει ανέμελο μπροστά από έναν φακό μην έχοντας στα αλήθεια συναίσθηση τι κάνει, βρίσκονται γονείς που τραβούν φωτογραφίες και βίντεο και διαχειρίζονται τα deals με τις διαφημιστικές και τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες.

Με την αγορά που σχετίζεται με τα παιδιά να μην βρίσκεται σχεδόν ποτέ σε κρίση, καθώς μιλά απευθείας στο συναίσθημα του γονέα, οι λιλιπούτειοι YouTubers και Instagramers έχουν γίνει τα απόλυτα εργαλεία για να προωθηθεί παιδική μόδα, παιχνίδια, παιδικά τρόφιμα κι όχι μόνο. Οι έρευνες αγοράς έχουν δείξει άλλωστε ότι ο αυθορμητισμός και η αίσθηση καθημερινότητας «πουλάει» και ο διαμερισμός σκηνών που μοιάζουν τυχαίες, μέσα στην όλη επιτήδευσή τους, είναι μια από τις πιο αποτελεσματικές στρατηγικές για την οικοδόμηση ενός παιδιού – «εμπορικού σήματος» στα social media.

Πώς βγάζουν χρήματα οι  influencers

Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας μάρκετινγκ Collective Bias το 70% των millennials, θα αγόραζε πιο εύκολα ένα προϊόν επειδή το προμοτάρει κάποιος influencer, παρά αν θα το έβλεπε σε μία συμβατική διαφήμιση.
Πώς γίνεται λοιπόν κανείς influencer; Πρώτα από όλα θα πρέπει κανείς να στοχεύσει μία συγκεκριμένη θεματική για να μπορέσει να προσελκύσει το ανάλογο target group. Μετράει επίσης πολύ η εγγύτητα που ο instagramer και ο YouTuber θα αποκτήσει με τους ακολούθους του.

Στο Instagram συνήθως οι ίδιοι οι influencers προσεγγίζουν τους χορηγούς, εκτός αν έχουν τέτοια δημοφιλία που θα τους βρουν οι χορηγοί από μόνοι τους.

Όσον αφορά το YouTube ένα από τα βασικά εργαλεία είναι το AdSense. Το AdSense επιτρέπει στον χρήστη να παίξει pre-roll διαφημιστικά βιντεάκια πριν το κανονικό βίντεό του. Ακόμη ένας τρόπος για τους επαγγελματίες YouTubers να βγάλουν χρήματα είναι το Patreon, μια εφαρμογή που λειτουργεί σαν «συλλέκτης tips», με τους θεατές του βίντεο να επιβραβεύουν τον δημιουργό του με μια μικρή ενίσχυση. Τα μεγαλύτερα βέβαια κέρδη προκύπτουν και σε αυτή την περίπτωση άμεσα από χορηγούς.

Τα «χρυσά» παιδιά του διαδικτύου

Και για να καταλάβουμε για τι μεγέθη μιλάμε αξίζει να αναφερθεί η περίπτωση του 7χρονου Ryan που τρέχει στο YouTube το κανάλι «Ryan ToysReview» κάνοντας κριτική σε διάφορα παιχνίδια με τα οποία δοκιμάζει να παίξει Σύμφωνα με το περιοδικό Forbes, αυτός ο πιτσιρικάς βρέθηκε πέρυσι στην κορυφή της λίστας των Youtubers με τα περισσότερα κέρδη. Κι έχει βγάλει σε έναν μόλις χρόνο, όσο χρήματα δεν θα μπορέσουμε να κερδίσουμε σε μια ολόκληρη ζωή. Πιο συγκεκριμένα έχει 17 εκατομμύρια ακολούθους στο κανάλι του,  26 δισεκατομμύρια views και 19,3 εκατ. ευρώ στην τράπεζα. Το κανάλι του Ryan βέβαια «ιδρύθηκε» από τους γονείς του οι οποίοι βάζουν σε έναν κλειδωμένο λογαριασμό στο όνομα του παιδιού τους μόλις το 15% των εσόδων του.

H περίπτωση των διδύμων Ava και Alexis McClure, από το Νιου Τζέρσεϊ των ΗΠΑ, είναι ένα ακόμη sucess story του marketing. Τα πανομοιότυπα δίδυμα κοριτσάκια έχουν 1,6 εκατομμύρια followers στο Instagram και 1,1 εκατομμύρια subscribers στο κανάλι τους στο YouΤube με κάθε τους παρουσία στον διαδικτυακό κόσμο να κοστολογείται τουλάχιστον 10.000 δολάρια. Όλα ξεκίνησαν από ένα βίντεο που ανέβασαν οι γονείς τους κι έγινε viral καθώς τα δύο κοριτσάκια είναι πραγματικά ολόιδια. Αυτό έδωσε την ιδέα στους γονείς τους να στήσουν μια διαδικτυακή σαπουνόπερα με σκηνές από την καθημερινότητα των παιδιών που τα εκτίναξε στο χρηματιστήριο των kidfluencers. Σύντομα οι γονείς τους παραιτήθηκαν από τις δουλειές τους για να έχουν τον χρόνο να διαχειρίζονται τους λογαριασμούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης των διδύμων του. Δεν χρειάζεται να δουλεύουν άλλωστε αφού μέσα στον πρώτο χρόνο αυτής της ιστορίας είδαν τον λογαριασμό τους να αυξάνεται κατά τουλάχιστον 500.000 ευρώ.

Στα άκρα για λίγα κλικς και πολλά χρήματα.

Κι αν αυτές οι ιστορίες προκαλούν προβληματισμό, τι να πει κανείς για την περίπτωση της Machelle Hobson, μιας 47χρονης γυναίκας από την Αριζόνα που είχε υιοθετήσει 7 παιδιά για να τα βγάλει στο «κλαρί» του διαδικτύου. Κι όχι μόνο τα ανάγκαζε να γίνουν διαδικτυακοί σταρς με το ζόρι, αλλά τα κακοποιούσε κιόλας αν εκείνα αντιδρούσαν. Η  Hobson διατηρούσε στο YouTube το κανάλι «Fantastic Adventures» έχοντας καταφέρει να προσελκύσει πάνω από 700.000 ακολούθους που είχαν δει τα βίντεό της τουλάχιστον 242 εκατ. φορές. Σε αυτά η 47χρονη παρουσίαζε την «φανταστική» ζωή με τα παιδιά της που καμία σχέση δεν είχε με την πραγματικότητα. Τα παιδιά δεν πήγαιναν στο σχολείο προκειμένου να συμμετέχουν στα γυρίσματα και κάθε φορά που ξεχνούσαν τις ατάκες από τους «ρόλους» τους, έρχονταν αντιμέτωπα με ξυλοδαρμούς, τα ψέκαζε με σπρέι πιπεριού και τα άφηνε νηστικά μέχρι λιμοκτονίας. Μέσα στο 2018 είχε προλάβει να βγάλει 300.000 δολάρια μέχρι να συλληφθεί και να απενεργοποιηθεί ο λογαριασμός της.

Πού θα καταλήξει αυτό;

Κανείς δεν ξέρει. Αυτό που σίγουρα μπορεί να προβλεφθεί είναι ότι τα παιδιά που εμπλέκονται σε αυτή την όλο και αναπτυσσόμενη βιομηχανία είναι μια γενιά που βλέπει στρεβλά όχι μόνο τον ίδιο τον εαυτό της αλλά και ολόκληρο τον κόσμο.

Και είναι ένα πρόβλημα που δεν αφορά μόνο τα ίδια, αλλά και όλα εκείνα που παρακολουθούν τους λογαριασμούς τους…