Πριν από δύο χρόνια, υπό την πίεση διαφόρων bloggers, η Dunkin’ Donuts απέσυρε μία διαφημιστική καμπάνια η κεντρική φωτογραφία της οποίας παρουσίαζε τον Rachael Ray να φορά ένα ασπρόμαυρο μαντίλι που έμοιαζε με keffiyeh. Μία από τους bloggers, η αρθρογράφος Michelle Malkin, υποστήριξε ότι το μαντίλι ήταν ακατάλληλο επειδή όπως χαρακτηριστικά έγραψε «το keffiyeh, για τους ανίδεους είναι το παραδοσιακό μαντίλι των Αράβων που συμβολίζει την δολοφονική παλαιστινιακή Τζιχάντ».

Ads

Από την πλευρά τους οι Παλαιστίνιοι αντιμετωπίζουν το keffiyeh ως σύμβολο, αλλά ως σύμβολο ταυτότητας και αντίστασης και όχι τρομοκρατίας. Κατά τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, το συγκεκριμένο μαντίλι έχει θεωρηθεί ακόμη και mainstream, ένα είδος σικ αξεσουάρ. Τώρα, ένας εβραίος D.J. στο Μπρούκλιν υπερασπίζεται το δικαίωμά του να αγοράσει και να φορέσει αυτό που αποκαλεί ως «ως μία μίξη του της ισραηλινής μαντίλας και του keffiyeh» που απεικονίζει το αστέρι του Δαβίδ.

Ένα άρθρο στην εφημερίδα «The National» του Abu Dhabi, την περασμένη εβδομάδα, περιέγραψε την προσπάθεια των Εβραίων hipsters όπως η Erez Safar να διεκδικήσουν το keffiyeh για τον εαυτό τους, ως την τελευταία σε μία σειρά από διαμάχες σχετικά με τα σύμβολα πολιτισμού της Μέσης Ανατολής, των οποίων η προσπάθεια υιοθέτησης από τους Ισραηλινούς έχει εξοργίσει τους Άραβες. Σύμφωνα με την εφημερίδα:

«Πρώτα ήταν ο «πόλεμος» του hummus, μετά η «μάχη» για την «tabbouleh» και τώρα ο «πόλεμος» για το keffiyeh».

Ads

Αντίθετα, ένα άρθρο για το νέο τρόπο κυκλοφορίας της μαντίλας στη «The Jerusalem Post» αναφέρει:

Θα μπορούσε να θεωρηθεί από κάποιους ως σύμβολο αντίστασης ή αλληλεγγύης των Παλαιστινίων, αλλά για μια ομάδα νεαρών, μοντέρνων Εβραίων των ΗΠΑ, το να φορούν keffiyeh – ειδικά σε μπλε χρώμα με κεντημένο το αστέρι του Δαβίδ – είναι δικαίωμά τους. Το ίδιο δικαίωμα που έχει οποιοσδήποτε άλλος.

Ο κ. Safer, ο D.J., βασίζεται στο Μπρούκλιν. Είπε στην ισραηλινή εφημερίδα ότι η εταιρεία του είχε λάβει κάποια αρνητικά σχόλια» όταν ξεκίνησαν οι πωλήσεις του μπλε και λευκού «Ισραηλινού Keffiyeh», πάνω στο οποίο είναι κεντημένο το εβραϊκό σύνθημα «Am Israel Chai» που σημαίνει «Το Έθνος του Ισραήλ ζει» καθώς και το αστέρι του Δαβίδ. «Ορισμένοι Άραβες φίλοι προσβλήθηκαν από το νέο μας μαντίλι» ανέφερε ο Safer. Ο κ. Safer που δουλεύει υπό την επωνυμία Diwon, πρόσθεσε:

«Υπάρχουν ράπερ μουσουλμάνοι που έλαβαν μέρος στο Hip Hop Sulha που διοργανώσαμε. Πρόκειται για μία σειρά εβραϊκών και μουσουλμανικών συναυλιών που συμβολίζουν τη συμφιλίωση hip – hop ομάδων από όλο τον κόσμο. Ετοιμάζουμε μία συναυλία τον Φεβρουάριο και ένας από τους ερμηνευτές έχει πράγματι αποχωρήσει λόγο της συγκεκριμένης μαντίλας».

Σε απάντηση στην κριτική που δέχτηκε, ο κ. Safer δημοσίευσε μία επιστολή σχετικά με την TheKef.com που πωλεί το μαντίλιόπου πωλεί το μαντήλι, το οποίο έχει εν μέρει:

Η οικογένειά μου κατάγεται από την Υεμένη, όπου οι πρόγονοί μου είχαν ζήσει κοντά στα 2.000 χρόνια. Σχεδόν 100 χρόνια πριν, η οικογένεια από την πλευρά της γιαγιάς μου, αποφάσισε να μετοικήσει στην Αντίς Αμπέμπα, την Αιθιοπία και κατόπιν στο Ισραήλ, το 1933. Η οικογένεια από την πλευρά του παππού μου, μετανάστευσε στο Ισραήλ το 1924. Εβραίοι ιθαγενείς της Μέσης Ανατολής, όπως η οικογένειά μου, έχουν φορέσει κάποια παραλλαγή του kefyah (kippah) και του keffiyeh (για χιλιάδες χρόνια. {…} Εγώ σαν Εβραίος δεν νιώθω προσβεβλημένος που ο Πάπας φοράει kippah με τον ίδιο σεβασμό και δεν νομίζω ότι υπάρχει λόγος για κανέναν να προσβάλλεται αν ένας Εβραίος φορά keffiyeh, δεδομένης της σημασίας αυτού του αξεσουάρ στις ιστορίες και των δύο λαών. {….} Ο τρόπος που τα σύμβολα πολιτικοποιούνται και χρησιμοποιούνται για να χωρίζουν τους ανθρώπους και όχι ως κοινό έδαφος για συζήτηση και διάλογο είναι ακριβώς η σκέψη – πρόκληση για το θέμα που επεξεργαζόμαστε και διερευνούμε μέσω της μουσικής μας. Το «Ισραηλινό – Παλαιστινιακό» μας keffiyeh, είναι ακόμη μία παραλλαγή της μαντίλας που φοριέται για χιλιάδες χρόνια από τους αδερφούς μας».

Ο κ. Safer δήλωσε στην Post δήλωσε ότι το μαντίλι σχεδιάστηκε από τον Baruch Chertok, ο οποίος ακολουθεί μία γραμμή εβραϊκής ένδυσης που ονομάζεται Dveykus. Επιπλέον τόνισε ότι ο Chertok εμπνεύστηκε το μαντίλι σε μία εβραϊκή- φιλοπαλαιστινιακή διαδήλωση όπου Εβραίοι φορώντας keffiyehs διαδήλωναν για τα παλαιστινιακά δικαιώματα.

https://global.nytimes.com/