Εκτός από εντάσεις και συγκρούσεις σε διπλωματικό επίπεδο μετά τις τελευταίες εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, και συγκεκριμένα στο Ισραήλ και τα Παλαιστινιακά εδάφη, διαμάχες φαίνεται πως παρατηρούνται και στο εσωτερικό εταιρειών, δείχνοντας πως στην πραγματικότητα η πολιτική διαπερνά τα πάντα.

Ads

Ειδικότερα, «εμφύλιος» έχει ξεσπάσει στα Μακντόναλντς της Μέσης Ανατολής, με υποκαταστήματα της εταιρείας να αποκηρύσσουν την απόφαση της επιχείρησης στο Ισραήλ να μοιράσει δωρεάν γεύματα στον Ισραηλινό στρατό, ενώ θα προσφέρει γενικότερα εκπτώσεις σε μέλη σωμάτων ασφαλείας της χώρας.

Τα υποκαταστήματα στη Σαουδική Αραβία, το Ομάν, το Κουβέιτ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, την Ιορδανία, την Αίγυπτο, το Μπαχρέιν και την Τουρκία πήραν σαφείς αποστάσεις από το Ισραήλ, συγκεντρώνοντας μάλιστα περίπου 3 εκατομμύρια δολάρια για τη στήριξη των Παλαιστινίων που βομβαρδίζονται στη Γάζα.

«Ας ενώσουμε όλοι τις προσπάθειές μας και ας στηρίξουμε την κοινότητα στη Γάζα με ό,τι μπορούμε», ανέβασε στο Χ την Κυριακή η επιχείρηση στο Ομάν, η οποία δεσμεύτηκε να διαθέσει 100.000 δολάρια για την παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα.

Ads

Επιπλέον, επεσήμανε πως οι δωρεές που έγιναν από το κατάστημα στο Ισραήλ «ήταν μια ατομική πράξη και όχι με την έγκριση ή την καθοδήγηση της διεθνούς εταιρείας ή οποιουδήποτε άλλου κατόχου άδειας, ιδίως του αραβικού μας κόσμου».

Ενδεικτικό της σημασίας των αντιδράσεων είναι το γεγονός πως το κατάστημα στο Ισραήλ, μετά την ανακοίνωση για τα γεύματα στους Ισραηλινούς, μετέτρεψε τον λογαριασμό του στο Instagram σε «ιδιωτικό».

Πηγή προσκείμενη στην εταιρεία στις ΗΠΑ δήλωσε ότι όσον αφορά το franchise του Ισραήλ, πρόκειται για μια ανεξάρτητη επιχείρηση που είχε άδεια χρήσης του εμπορικού σήματος της εταιρείας. Η συγκεκριμένη πηγή μάλιστα τόνισε ότι δεν είναι ασυνήθιστο για όσους έχουν το franchise να εμπλέκονται με τις τοπικές τους κοινότητες.

Είναι αλήθεια πως, όπως σημειώνει και το Al Jazeera, ενώ τα Μακντόναλντς βρίσκονται μεταξύ των πιο εμβληματικών αμερικανικών εμπορικών σημάτων, τα περισσότερα από τα εστιατόρια παγκοσμίως είναι τοπικής ιδιοκτησίας και διαχείρισης.

Πάντως, τα παραπάνω αναζωπύρωσαν τη συζήτηση γύρω από την άποψη που είχε διαμορφώσει ο Φρίντμαν το 1999 σε βιβλίο του, σύμφωνα με την οποία, χώρες οι οποίες διαθέτουν αρκετό πλούτο σταθερότητα για να υποστηρίξουν αλυσίδες καταστημάτων τέτοιου είδους, δεν πρόκειται να κάνουν πόλεμο μεταξύ τους.

Εδώ και χρόνια ωστόσο η θεωρία αυτή έχει διαψευστεί. Μπορεί η εταιρεία να μην έχει καταστήματα στη Δυτική Όχθη και τη Γάζα, ωστόσο διαθέτει στο Λίβανο, όπου το Ισραήλ συγκρούεται με μαχητές της Χεζμπολάχ. Επίσης, Μακντόναλντς έχουν τόσο η Ουκρανία όσο και η Ρωσία.

Πάντως, δεν είναι η πρώτη παγκόσμια εταιρεία παγκόσμιας εμβέλειας που μπλέκεται σε διαμάχη λόγω της στάσης της στη σύγκρουση Ισραήλ-Παλαιστίνης.

Η πολυεθνική Unilever, με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, δέχθηκε πέρυσι τα πυρά των επενδυτών επειδή δεν γνωστοποίησε ότι η θυγατρική της μάρκα παγωτού Ben and Jerry’s είχε αποφασίσει να μποϊκοτάρει το 2021 τα κατεχόμενα από το Ισραήλ εδάφη στη Δυτική Όχθη και την Ανατολική Ιερουσαλήμ.

Η ισπανική εταιρεία λιανικής πώλησης Zara γνώρισε μποϊκοτάζ από ορισμένους καταναλωτές πέρυσι, αφού ο πρόεδρος του ισραηλινού franchise της, ο καναδός-ισραηλινός επιχειρηματίας Joey Schwebel, φιλοξένησε στο σπίτι του μια προεκλογική εκδήλωση για τον ακροδεξιό ισραηλινό υπουργό Itamar Ben-Gvir.