To ιστορικό ασφαλείας της Airbus κι ένα έγγραφο-προειδοποίηση με ιδιαίτερη σημασία φέρνει στο προσκήνιο η τραγωδία με το Α320 της Germanwings στις γαλλικές Αλπεις. Στο μεταξύ, περιπλέκεται η εικόνα γύρω από τα αίτια της συντριβής του αεροσκάφους καθώς όπως αποκαλύπτουν οι New York Times, ο κυβερνήτης είχε κλειδωθεί έξω από το πιλοτήριο την ώρα της πτώσης.

Ads

Εκτός πιλοτηρίου ο κυβερνήτης

Την προσπάθεια να ρίξουν φως στα αίτια που οδήγησαν το αεροσκάφος της Germanwings συνεχίζουν οι εμπειρογνώμονες, με τις επίσημες αρχές των εμπλεκόμενων χωρών να έχουν καταρχήν αποκλείσει το ενδεχόμενο της τρομοκρατικής ενέργειας. Ερωτήματα προκαλεί ωστόσο η αποκάλυψη των σημερινών Νew York Times ότι κατά τη διάρκεια της πορείας συντριβής ο πιλότος βρικόταν  εκτός του κοκπιτ.

Επικαλούμενη πηγές που λαμβάνουν μέρος στην έρευνα η αμερικανάνικη εφημερίδα γράφει σήμερα πως από το μαύρο κουτί όσα ακούγονται δείχνουν πως την ώρα της πτώσης στο πιλοτήριο βρισκόταν μόνο ο ένας από τους δύο πιλότους, ενώ ο δεύτερος προσπαθούσε μάταια να ανοίξει την πόρτα για να μπει.

Ads

Στην αρχή της πτήσης, οι συνομιλίες των πιλότων είναι «πολύ ψύχραιμες» αλλά σε κάποιο σημείο φαίνεται ότι ο ένας από τους δύο βγαίνει από το πιλοτήριο. Όταν προσπαθεί να επιστρέψει, «χτυπά ελαφρά την πόρτα, αλλά δεν παίρνει απάντηση», γράφουν οι New York Times.

«Στη συνέχεια χτυπά πιο δυνατά, και πάλι δεν παίρνει απάντηση. Ακούγεται να προσπαθεί να σπρώξει την πόρτα σαν να θέλει την σπάσει, αλλά ποτέ δεν ακούγεται απάντηση» από μέσα, αναφέρουν οι πηγές της εφημερίδας.

Το ιστορικό ασφάλειας των Airbus

Ειδικοί της αεροπλοϊας που επικαλείται ο Guardian διαπιστώνουν ομοιότητες ανάμεσα στο δυστύχημα της Germanwings και σε ένα άλλο σοβαρό περιστατικό του περασμένου Νοεμβρίου σε αεροσκάφος Αirbus A321 που εκτελούσε πτήση από το Μπιλμπάο της Ισπανίας προς το Μόναχο. Και σε εκείνη την πτήση το αεροσκάφος είχε κάνει ξαφνική «βουτιά», γεγονός που όπως αποδείχθηκε κατόπιν οφειλόταν σε δυσλειτουργία των αισθητήρων που μετέδιδαν στοιχεία της πτήσης.

Το Α321, της γερμανικής Luftahansa, έχασε αιφνιδιαστικά ύψος επειδή τα αυτοματοποιημένα συστήματά του «μετέφρασαν» λανθασμένα σημαντικά στοιχεία της πτήσης. Όπως έδειξε η επίσημη έρευνα του γερμανικού Ομοσπονιδακού Γραφείου Ερευνών Αεροπορικών Ατυχημάτων, σ’ εκείνη την περίπτωση, το αεροπλάνο πετούσε με τον αυτόματο πιλότο όταν ο κυβερνήτης του διαπίστωσε «ασυνήθιστη άνοδο» σε μία από τις ενδείξεις του πιλοτηρίου που αφορούσε την ευθυγράμμιση της γραμμής του φτερού με την πορεία της πτήσης. Η εν λόγω ένδειξη ήταν λανθασμένη, οφειλόταν σε δυσλειτουργία των αισθητήρων, και προκάλεσε την αυτόματη ενεργοποίηση του συστήματος «Alpha Protection» το οποίο αποτρέπει το στολάρισμα σε περιπτώσεις μεγάλων αλλαγών στην ταχύτητα των ανέμων.

Η ενεργοποίηση αυτή, σε συνδυασμό και με άλλες τεχνικές πληροφορίες, οδήγησε και πάλι αυτόματα το αεροσκάφος να λάβει θέση «nose down», που στην πράξη σημαίνει ότι μπήκε σε τροχιά βουτιάς.

Ο κυβερνήτης έβγαλε εκτός λειτουργίας τα αυτόματα συστήματα και επιχείρησε χειροκίνητα πλέον να επαναφέρει το αεροσκάφος σε οριζόντια πορεία –κάτι που τελικά κατάφερε μετά από προσπάθεια 45 δευτερολέπτων αλλά και μετά από μια βουτιά 4000 ποδών.

Όπως αποδείχθηκε στη συνέχεια, και σύμφωνα πάντοτε με το πόρισμα των γερμανικών αρχών, κάποιοι από τους αισθητήρες του αεροπλάνου είχαν παγώσει μετά την απογείωση, εξ ου και μετέδιδαν λάθος στοιχεία, και δεν ξεπάγωσαν παρά μόνον αφ΄ότου έφθασε στο Μόναχο και προσγειώθηκε.

Τότε η Airbus απέστειλε ενημερωτικό bulletin σε όλες τις αεροπορικές εταιρίες που χρησιμοποιούν τα αεροσκάφη της επισημαίνοντας το πρόβλημα με τους αισθητήρες. Λίγες ημέρες αργότερα, στις 14 Δεκεμβρίου του 2014, και η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Ασφάλειας Πτήσεων (EASA) έστειλε «επείγουσα οδηγία» για το πώς να αντιδρούν οι πιλότοι σε αντίστοιχα πιθανά περιστατικά, δηλαδή σε ενδεχόμενη «λανθασμένη ενεργοποίηση του συστήματος Alpha Protection των Airbus». Η οδηγία προειδοποιούσε τους πιλότους να απενεργοποιούν και να απομονώνουν τους αισθητήρες σε περίπτωση διαπίστωσης δυσλειτουργίας.

Ο Guardian επισημαίνει ότι αρκετοί ειδικοί θεωρούν πως επειδή τα αυτοματοποιημένα λειτουργικά συστήματα πλοήγησης είναι πλέον ιδιαιτέρως εξελιγμένα, οι πιλότοι εξαρτώνται όλο και περισσότερο από αυτά. Κάτι αντίστοιχο είχε συμβεί και στη μεγάλη τραγωδία με το A330 της Air France το 2009 που είχε απογειωθεί από τη Βραζιλία για το Παρίσι. Οι παγωμένοι αισθητήρες είχαν οδηγήσει και τότε τους πιλότους να εκτιμήσουν λάθος την κατάσταση με συνέπεια το αεροσκάφος με 228 επιβαίνοντες να χαθεί στον Ατλαντικό.

Ερευνητές αεροπολοϊας, όπως ο Ντεήβιντ Γκλιβ, που επικαλείται η εφημερίδα σημειώνουν ότι το ιστορικό αυτό δεν σημαίνει απαραιτήτως πως κάτι αντίστοιχο συνέβη και στη μοιραία πτήση της Germanwings. Τονίζουν, ωστόσο, ότι το πρόβλημα της δυσλειτουργίας των αισθητήρων έχει καταγραφεί και σε άλλες περιπτώσεις αεροσκαφών της Airbus.