Μια νέα εφαρμογή κατάφερε να «ταράξει τα νερά» του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, μέσα σε λίγες μόλις ώρες, δημιουργώντας έναν παγκόσμιο στρατό θαυμαστών της αλλά και σφοδρών πολέμιών της.

Ads

Το κινέζικο Deep Fake app  ZAO, της εταιρείας Momo, έκανε το ντεμπούτο του στον κόσμο του ίντερνετ την περασμένη Παρασκευή και έγινε αμέσως viral. Μέχρι σήμερα εκατομμύρια χρήστες το έχουν κατεβάσει. Μάλιστα, όπως έγινε γνωστό ότι οι κεντρικοί υπολογιστές-εξυπηρετητές της εταιρείας σχεδόν κατέρρευσαν από την απότομη ζήτηση για «κατέβασμα» της εφαρμογής.

Πρόκειται για μία εφαρμογή με την οποία μπορεί κανείς να βάλει το πρόσωπο του στη θέση οποιουδήποτε ηθοποιού, τραγουδιστή, πολιτικού ακόμη κι άσημου πολίτη που «πρωταγωνιστεί» σε οποιοδήποτε βίντεο.

Πώς λειτουργεί όμως; Οι χρήστες ανεβάζουν αρχικά στην εφαρμογή κάποιες σέλφι φωτογραφίες τους και ένα βίντεο του προσώπου τους που έχουν τραβήξει με το κινητό τηλέφωνο τους. Στη συνέχεια το πρόγραμμα τεχνητής νοημοσύνης της Zao χρησιμοποιεί αυτά τα δεδομένα για να αντικαταστήσει ρεαλιστικά το πρόσωπο μιας διασημότητας με εκείνο του χρήστη. Οι χρήστες μπορούν να επιλέξουν από μια σειρά βίντεο διασημοτήτων στο οποίο θέλουν να αντικαταστήσουν τον πραγματικό πρωταγωνιστή. Όταν το ψευδο-βίντεό μπορούν να το μοιραστούν με τους φίλους του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Ads

Ένας χρήστης του Twitter έκανε μια επίδειξη των δυνατοτήτων της εφαρμογής μεταμορφώνοντας τον εαυτό του στο ηθοποιό του Χόλιγουντ, Λεονάρντο Ντι Κάπριο. Όπως σημείωσε είναι η καλύτερη deep – fake εφαρμογή μετατροπής προσώπου που έχει δοκιμάσει ποτέ και τόνισε ότι η «μεταμόρφωσή» του έγινε σε λιγότερο από 8 δευτερόλεπτα!

Η εφαρμογή μπορεί επίσης να τοποθετήσει το πρόσωπο ενός χρήστη ακόμα και σε δημοφιλή memes και GIFs.

Διαβάστε επίσης:

Τα εντυπωσιακά αποτελέσματα της εφαρμογής, όπως ήταν φυσικό έχουν ενθουσιάσει τους ανυποψίαστους χρήστες του διαδικτύου, που σπεύδουν να δουν τον εαυτό τους στη θέση των «ειδώλων» τους.

Ωστόσο, η εφαρμογή προκάλεσε άμεσα και τις πρώτες αντιδράσεις των πιο υποψιασμένων, που προειδοποιούν ότι το νέο αυτό app διαθέτει αλγόριθμους τεχνητής νοημοσύνης, που θα μπορούσαν να αποτελέσουν σοβαρή απειλή για παραβίαση της ιδιωτικότητας, συκοφάντηση, παραπλάνηση και εξαπάτηση σε μαζική κλίμακα.

Η εταιρεία επίσης δέχεται σφοδρά πυρά για το γεγονός ότι βάζει τους χρήστες να συναινέσουν πως όλο το fake περιεχόμενο που η εφαρμογή δημιουργεί με τα πρόσωπα τους θα είναι μόνιμα και ανέκκλητα ιδιοκτησία της Zao.

Σε μια πρώτη αντίδραση, η κατασκευάστρια Momo, με ανακοίνωσή της δεσμεύτηκε ότι δεν σκοπεύει να χρησιμοποιήσει τις φωτογραφίες και τα βίντεο των χρηστών για κανέναν άλλο λόγο πέρα από τη βελτίωση της ίδιας της εφαρμογής. Επίσης δεσμεύθηκε να αποσύρει από τους servers της το ψηφιακό περιεχόμενο που «ανέβασαν» χρήστες, αλλά στην πορεία δήλωσαν πως θέλουν να διαγραφτεί.

Ανάλογος θόρυβος είχε ξεσπάσει πριν λίγο καιρό με το FaceApp, ένα εργαλείο που χρησιμοποιεί παρόμοια τεχνητή νοημοσύνη για να μετατρέψει τον χρήστη από νέο σε γέρο κι από άντρα σε γυναίκα ή το αντίστροφο.

Μεγαλύτερος δε θόρυβος είχε ξεσπάσει όταν η Deep Fake τεχνολογία χρησιμοποιήθηκε ακόμη και για να αναπτύξει ένα εργαλείο που είναι γνωστό ως DeepNude, το οποίο «μαντεύει» πως είναι μια γυναίκα γυμνή.

Φανταστείτε τι έχει να γίνει όταν η συγκεκριμένη τεχνολογία αρχίσει να βάζει λόγια στο στόμα πολιτικών, που δεν τα έχουν πει … Το ZAO αποτελεί ακόμα ένα σημάδι η τεχνητή νοημοσύνη είναι ήδη πραγματικότητα κι ότι δεν είναι μόνο θαυμαστή, αλλά μπορεί να γίνει και πολύ επικίνδυνη.