Η οικονομική ύφεση, αλλά και η νέα τάση «ενίσχυσης της ομαδικής εργασίας» που επικαλούνται οι επιχειρήσεις, με τη βοήθεια πάντα της τεχνολογίας, οδηγεί ακόμη και σε μείωση των τετραγωνικών μέτρων του χώρου εργασίας των υπαλλήλων.

Ads

Παρότι οι προσωπικοί χώροι εργασίας στις επιχειρήσεις δεν αναμένεται να εξαφανιστούν, οι παραδοσιακοί θαλαμίσκοι και τα προσωπικά γραφεία που καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό το χώρο εργασίας στις επιχειρήσεις τις τελευταίες δεκαετίες φαίνεται να οδηγούνται σε εξαφάνιση.

Τη δεκαετία του ’70, οι αμερικανικές επιχειρήσεις εκτιμούσαν ότι απαιτούνται 60-65 τετραγωνικά μέτρα χώρου για κάθε εργαζόμενο για να μπορεί να δουλέψει αποτελεσματικά. Σήμερα, κατά μέσο όρο, ο χώρος αυτός φτάνει τα 19 τετραγωνικά μέτρα. Σύμφωνα με τον Πίτερ Μίσκοβιτς, μελετητή των τάσεων στους χώρους εργασίας ως διευθύνων σύμβουλος στη μεσιτική εταιρεία Jones Lang LaSalle, μέχρι το 2015, ο προσωπικός χώρος εργασίας θα αγγίζει τα μόλις 4,5 τετραγωνικά μέτρα.

«Βρισκόμαστε σε μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα καμπή στην ιστορία του real estate», τονίζει. «Τα επόμενα 10 χρόνια θα είναι πολύ διαφορετικά από τα προηγούμενα 30».

Ads

Αρκετά χρόνια τώρα, οι εταιρείες προχωρούν σε μείωση του μεγέθους των γραφείων των εργαζομένων, καθώς και περικοπές άλλων «πολυτελειών». Με την ύφεση, όμως, η τάση αυτή ενισχύθηκε.

Άλλοι παράγοντες που πιέζουν προς μείωση του χώρου εργασίας είναι η επιμονή των εταιρειών στην ομαδική εργασία. Οι νεότεροι εργαζόμενοι, συνηθισμένοι σε εργασία οπουδήποτε εκτός από ένα γραφείο, σνομπάρουν την ιεραρχική τυπικότητα των παραδοσιακών γραφείων. Επιπλέον, οι νέες τεχνολογίες όπως τα λάπτοπ, τα κινητά τηλέφωνα και οι τηλεδιασκέψεις επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο λειτουργίας των γραφείων.

«Αυτές οι νέες τεχνολογίες και οι διαφορετικοί τρόποι εργασίας λειτουργούν παράλληλα με την ύφεση. Και υπάρχει και η αλλαγή γενεών», σημειώνει ο Μίσκοβιτς. «Συμβαίνουν πολλά συγχρόνως».

Σύμφωνα με τη Jones Lang LaSalle, οι ενοικιαστές γραφείων συχνά περικόπτουν το συνολικό χώρο κατά 10-30% το τελευταίο διάστημα. Ο όρος «restacking» πρόκυψε για να περιγράψει την κοινή διαδικασία μετατροπής των γραφείων σε περισσότερο αποτελεσματικούς χώρους, αλλάζοντας τη διαρρύθμιση του ορόφου, μειώνοντας το χώρο αποθήκευσης του χαρτιού και εισάγοντας μικρότερους, πανομοιότυπους χώρους εργασίας.

Ένα παράδειγμα αποτελεί και η εταιρεία Southern California Gas Co., η οποία αναδιαμορφώνει τα κεντρικά της γραφεία στο Λος Άντζελες. Η εταιρεία εγκαινίασε το 1991 το 50 ορόφων κτίριό της, στήνοντας γραφεία που χαρακτηρίστηκαν ως τα καλύτερα σε όλες τις ΗΠΑ. «Όταν μετακομίσαμε πριν από 20 σχεδόν χρόνια, τα γραφεία αποτελούσαν σχεδιαστικές καινοτομίες», σημειώνει η Πάμελα Φερ, αντιπρόεδρος της εταιρείας.

Τώρα, ανανεώνοντας το συμβόλαιο ενοικίασης του κτιρίου, η Gas Co. περικόπτει το χώρο από 15 ορόφους σε 12. Στις αλλαγές περιλαμβάνονται λιγότερα προσωπικά γραφεία και περισσότερο συμπαγείς χώροι εργασίας για τους υπαλλήλους της.