Τον χειμώνα είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς το πάρκο στην παραλία Køge Bugt γεμάτο οικογένειες, άτομα που αθλούνται και κολυμβητές. Αλλά το καλοκαίρι αυτή η τεχνητή παραλία είναι ένα από τα αγαπημένα σημεία για τους κατοίκους της Κοπεγχάγης. Πρόκειται για ένα πάρκο γεμάτο αμμόλοφους και λιμνοθάλασσες που συχνάζουν πολλά είδη πτηνών και το μόνο που καταστρέφει το ειδυλλιακό τοπίο είναι ο σταθμός ηλεκτροπαραγωγής που βρίσκεται λίγο πιο βόρεια.

Ads

«Αυτή η θέα αποτελεί πραγματικά μέρος της παιδικής μου ηλικίας», λέει ο Arne Cermak Nielsen στον Guardian. Όμως αυτή η θέα πρόκειται να αλλάξει, καθώς ως συνεργάτης στην αρχιτεκτονική εταιρία Urban Power της Κοπεγχάγης, ηγείται ενός νέου σχεδίου για τη δημιουργία εννέα νέων νησιών στο σημείο αυτό. Πρόκειται μάλιστα για τη μεγαλύτερη αλλαγή στην ακτογραμμή της πόλης από τη δεκαετία του 1960 και τα νησιά προορίζονται να αποτελέσουν έναν βιώσιμο κέντρο αναψυχής και τεχνολογίας.

«Είναι τεράστιο έργο. Μπορείτε να το συγκρίνετε με το μεσαιωνικό κέντρο της Κοπεγχάγης σε μέγεθος», ανέφερε χαρακτηριστικά. Το έργο ξεκίνησε επίσημα τον Ιανουάριο και φέρει το όνομα Holmene (Islets), ενώ πρόκειται να επεκτείνει το δήμο Hvidovre κατά ένα πέμπτο περίπου.

Ο Brian Mikkelsen, επικεφαλής του Εμπορικού Επιμελητηρίου της Δανίας, έχει αναφέρει ότι τα νησιά θα μπορούσαν να γίνουν «μια ευρωπαϊκή Silicon Valley», προσελκύοντας 380 επιχειρήσεις στον κλάδο των βιοτεχνολογικών, φαρμακευτικών και βιολογικών επιστημών και δημιουργώντας έως και 12.000 νέες θέσεις εργασίας. Δεν είναι λίγοι μάλιστα αυτοί που κάνουν συγκρίσεις με το τεχνητό αρχιπέλαγος στο Ντουμπάι.

Ads

Όταν η Avedøre, η βιομηχανική περιοχή, αποκαταστάθηκε τη δεκαετία του ’70, οι μηχανικοί άφησαν απλά την άσφαλτο να πέσει κατευθείαν στη θάλασσα. Είναι ένα σημάδι του τρόπου με τον οποίο άλλαξαν οι καιροί, το γεγονός ότι τα νέα νησιά θα δημιουργηθούν από 70 εκτάρια πάρκου. Η Urban Power ονειρεύεται να υπάρχουν ποδήλατα και καγιάκ στο χώρο, ξύλινοι πύργοι για τους παρατηρητές των πουλιών και ψαροντουφεκάδες στους νέους τεχνητούς υφάλους.

«Τα νησιά αυτά μπορούν να εξυπηρετήσουν διάφορα συμφέροντα. Μερικά από αυτά έχουν υφάλους, μερικά από αυτά έχουν δομή παραλίας. Μπορούν να δημιουργηθούν εδώ διαφορετικά είδη βιοτόπων», πρόσθεσε ο Nielsen.

Αλλά δεν είναι πεπεισμένοι για αυτό το εγχείρημα όλοι οι ντόπιοι. «Δεν μου αρέσει αυτή η ιδέα. Μπορούν να φτιάξουν εργοστάσια σε άλλα μέρη της Δανίας», λέει η Birgitte Meier, από το Brøndby Strand, μια κοντινή παραλιακή περιοχή, που κάνει κάθε μέρα ποδήλατο. «Μας λένε ότι μπορούμε να έχουμε τόσο τη φύση όσο και τη βιομηχανία. Αλλά δεν ξέρω αν αυτό είναι εφικτό», προσθέτει ο φίλος της Bente Barting.

Μέχρι στιγμής, η μόνη επιχείρηση που έχει «εγγραφεί» σε ένα από τα νησιά είναι η δημοτική επιχείρηση αποχέτευσης της πόλης Biofos, η οποία σχεδιάζει να κατασκευάσει τη μεγαλύτερη μονάδα επεξεργασίας λυμάτων στη βόρεια Ευρώπη στο μεγαλύτερο νησί Green Tech. Στόχος είναι η μονάδα να παράγει αρκετή ενέργεια για 140.000 ανθρώπους, περίπου το ένα τέταρτο του πληθυσμού της πόλης, και να μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα της πόλης κατά 74.000 τόνους ετησίως.

Από τη μεριά της η Mary Petersen, μια Αγγλίδα που μετακόμισε στο Brøndby Strand με τον Δανό σύζυγό της τη δεκαετία του 1960 ανησυχεί για την κυκλοφοριακή συμφόρηση, θέμα που απασχολεί και τους δημάρχους του Brøndby και του Ishøj. «Η κίνηση από τα νότια προάστια το πρωί είναι τρομακτική», λέει. Ο δήμος του Hvidovre λέει ότι θα αρχίσει να ασκεί πιέσεις για μια γρήγορη σύνδεση με το λεωφορείο από το κέντρο της πόλης, με τις δικές του αποκλειστικές λωρίδες. Υπάρχουν επίσης ελπίδες ότι η σιδηροδρομική γραμμή σε όλη την πόλη μπορεί να επεκταθεί. Αλλά τίποτα δεν έχει αποφασιστεί ακόμα.

Οι γειτονικοί δήμαρχοι αναρωτιούνται πώς τα νησιά θα επηρεάσουν τα ρεύματα κατά μήκος των αντίστοιχων εκτάσεων της παραλίας Køge Bugt. Η δανική εταιρεία παροχής συμβουλών DHI μελέτησε τα αρχικά σχέδια και μοντελοποίησε τα ρεύματα, οδηγώντας την Urban Power να αναμορφώσει πολλά από τα νησιά και να αυξήσει το πλάτος των καναλιών μεταξύ τους σε ένα ελάχιστο 40 μέτρων.

Υπήρξαν επίσης επικρίσεις από μια ομάδα συνταξιούχων πολεοδόμων που δημοσίευσαν ένα κοινό άρθρο, υποστηρίζοντας ότι η πόλη θα έπρεπε να τοποθετήσει νέους βιομηχανικούς ομίλους, στο πλαίσιο ριζικής μεταρρύθμισης της στρατηγικής αστικής ανάπτυξης της πόλης για 70 χρόνια. Παράλληλα, ο Steffen Damsgaard, πρόεδρος του Συμβουλίου Δήμων Αγροτικών Περιοχών της Δανίας, λέει ότι η κυβέρνηση πρέπει να δαπανήσει χρήματα για την τόνωση των οικονομιών των υποβαθμισμένων αγροτικών περιοχών. «Η αστικοποίηση στη Δανία μέχρι στιγμής έχει συγκεντρώσει τους ανθρώπους της ίδιας κοινωνικής τάξης σε συγκεκριμένες περιοχές και τους ξένους σε άλλες. Αυτό έχει δημιουργήσει κάποια προβλήματα», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ο Nielsen υποστηρίζει ότι η κριτική του Damsgaard προέρχεται από μια εσφαλμένη αντίληψη ότι το έργο χρηματοδοτείται από το δημόσιο, όταν είναι στην πραγματικότητα αυτοχρηματοδοτούμενο. Σημειώνει ότι οι πληρωμές που ο δήμος Hvidovre λαμβάνει για τη λήψη του εδάφους θα καλύψει το κόστος της δημιουργίας των νησιών, ενώ η πώληση των αγροτεμαχίων θα καλύψει περισσότερο από το κόστος της ενέργειας, των δρόμων και άλλων υποδομών. Ή τουλάχιστον αυτή είναι η ιδέα. Τα νησιά αποσκοπούν επίσης να βοηθήσουν στην προστασία των νότιων ακτών της Κοπεγχάγης από την άνοδο της στάθμης της θάλασσας.

Η ιδέα της ανέγερσης εννέα νησιών ήρθε από την συνεργάτη του Nielsen στην Urban Power, Sara Buhl Bjelke. Πριν από την αποκατάσταση της βιομηχανικής περιοχής τη δεκαετία του 1970, υπήρχαν επτά μεγάλα νησιά και αρκετά μικρότερα σε αυτή την ακτή.

Τα νησιά μπορεί να κοστίζουν παραπάνω, αλλά αυτό θα επιτρέψει στον δήμο να αναπτύξει το έργο σε βήματα από το 2022 και μετά. Ομοίως, θα μπορούσαν να προστεθούν περισσότερα νησιά. Το έργο θα πρέπει τώρα να υποβληθεί για να εκτιμηθούν οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις κι άλλοι παράγοντες πριν από την έναρξη των εργασιών.

Ο Nielsen κατέληξε ότι η έμπνευση για την τολμηρή ιδέα της Urban Power δεν προέρχεται από το Ντουμπάι, αλλά από την ιστορία της Κοπεγχάγης, καθώς ολόκληρη η ιστορική συνοικία Christianshavn χτίστηκε πάνω σε τεχνητά νησιά τον 17ο αιώνα.