Οι μηχανοδηγοί επιβατικών αμαξοστοιχιών στη Γερμανία ξεκίνησαν εξαήμερη απεργία σήμερα, Τετάρτη 24 Ιανουαρίου, για τις συνθήκες εργασίας και τους μισθούς τους.

Ads

Η απεργία, μία από τις σημαντικότερες στην εθνική σιδηροδρομική υπηρεσία της Γερμανίας εδώ και χρόνια, ανακοινώθηκε τη Δευτέρα (22/1) από τον Κλάους Βεζέλσκι, τον πρόεδρο της GDL, ενός συνδικάτου που εκπροσωπεί τους Γερμανούς μηχανοδηγούς. Ο Κλάους Βεζέλσκι, σε μια λιτή συνέντευξη Τύπου, δήλωσε ότι οι διαπραγματεύσεις έχουν καταρρεύσει και κατηγόρησε τον επικεφαλής διαπραγματευτή της γερμανικής εταιρείας σιδηροδρόμων, Deutsche Bahn, για «κόλπα και εξαπάτηση».

Η Deutsche Bahn προσπάθησε να λάβει έκτακτη δικαστική εντολή πριν από την τριήμερη απεργία αυτό το μήνα, αλλά δικαστήριο της Φρανκφούρτης έκρινε ότι το συνδικάτο είχε το δικαίωμα να απεργήσει. Η εταιρεία δήλωσε τη Δευτέρα (22/1) ότι δεν θα προσφύγει εκ νέου στα δικαστήρια για να προσπαθήσει να αναγκάσει τους εργαζόμενους να επιστρέψουν στην εργασία τους.

Περίπου 7,3 εκατομμύρια άνθρωποι ταξιδεύουν καθημερινά με τρένα στη Γερμανία που διαχειρίζεται η Deutsche Bahn, ενώ διακινούνται περίπου 600.000 τόνοι εμπορευμάτων κάθε μέρα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία.

Ads

Η σιδηροδρομική απεργία, η τέταρτη μέσα σε δύο μήνες, έρχεται εν μέσω μείωσης της χρηματοδότησης του σιδηροδρομικού συστήματος μετά από δικαστική απόφαση που εμπόδισε την κυβέρνηση να επαναχρησιμοποιήσει χρήματα από ένα ταμείο για την πανδημία του κορονοϊού για πράσινα έργα.

Τα αιτήματα των εργαζομένων

Βασικά αιτήματα των εργαζομένων είναι η αύξηση των μισθών κατά 555 ευρώ, η μείωση των ωρών εργασίας από 38 σε 35 την εβδομάδα για όσους εργάζονται σε βάρδιες και καταβολή εφάπαξ «αποζημίωσης πληθωρισμού», ύψους 3.000 ευρώ.

Ανάμεσα στις προτάσεις που έκανε η εταιρεία των Γερμανικών Σιδηροδρόμων στους εργαζόμενους περιλαμβάνεται μείωση του χρόνου εργασίας κατά μία ώρα για τους μηχανοδηγούς από την 1 Ιανουαρίου του 2026, καθώς διαπιστώνεται έλλειψη εξειδικευμένων εργαζόμενων στα σιδηροδρομικά επαγγέλματα. Επίσης, περιλαμβάνεται αύξηση 4,8% στους μισθούς από τον Αύγουστο του τρέχοντος έτους, καταβολή μπόνους 5% από τον Απρίλιο του 2025 και εφάπαξ «αποζημίωση πληθωρισμού», αμέσως μετά την επίτευξη συμφωνίας. Σύμφωνα με την πρόταση, η νέα συλλογική σύμβαση εργασίας θα πρέπει να έχει διάρκεια 32 μηνών.

«Η εταιρεία των Γερμανικών Σιδηροδρόμων δεν είναι πρόθυμη να διαπραγματευτεί, επομένως η απεργία είναι νόμιμη, ανάλογη με την κατάσταση και επιτρεπτή», δήλωσε ο επικεφαλής της Ένωσης Μηχανοδηγών Γερμανίας, Κλάους Βεζέλσκι.

Αντιδράσεις και από την αντιπολίτευση για την εξαήμερη απεργία στους σιδηροδρόμους

Αντίθετη στην απεργία των εργαζομένων εμφανίστηκε η αντιπολίτευση. «Στις ζωτικής σημασίας υποδομές πρέπει πρώτα να ολοκληρώνεται μια διαδικασία διαιτησίας πριν γίνει μια απεργία και αυτό θα πρέπει μελλοντικά να κατοχυρωθεί νομικά. Η Ένωση Μηχανοδηγών Γερμανίας έχασε το μέτρο και το κέντρο. Ο επικεφαλής, ο Κλάους Βεζέλσκι, κρατά όμηρο ολόκληρη τη χώρα», δήλωσε η βουλευτής του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος (CDU) και επικεφαλής της Ένωσης Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, Μπρίτα Κόνεμαν.

«Το συνδικάτο δεν μπορεί έτσι απλά να παραλύει όλη τη χώρα», σχολίασε ο γενικός γραμματέας της Χριστιανοκοινωνικής Ένωσης (CSU), Μάρτιν Χούμπερ, και χαρακτήρισε «εντελώς ακατάλληλη» την απεργία, καταλογίζοντας στους συνδικαλιστές απροθυμία συνεννόησης.