Τράπεζες, αεροπορικές εταιρείες, σιδηρόδρομοι, σούπερ μάρκετ και μέσα ενημέρωσης σε όλον τον κόσμο είναι μεταξύ των κλάδων που πλήττονται από την κατάρρευση του λογισμικού της Microsoft από το βράδυ της Πέμπτης.
Η λειτουργία επιχειρήσεων και υποδομών μπλοκαρίστηκε μετά την εμφάνιση της «μπλε οθόνης θανάτου» σε σταθμούς εργασίας Windows σε όλο τον κόσμο.
Η αιτία της διακοπής δεν ήταν άμεσα σαφής, αλλά ήρθε λίγες ώρες αφότου η Microsoft δήλωσε ότι αντιμετωπίζει ένα πρόβλημα που επηρεάζει την πρόσβαση σε εφαρμογές και υπηρεσίες του Microsoft 365.
Ορισμένοι εμπειρογνώμονες απέδωσαν την αναστάτωση στην CrowdStrike, μια εταιρεία κυβερνοασφάλειας της οποίας το λογισμικό χρησιμοποιείται από βιομηχανίες σε όλο τον κόσμο για την προστασία από χάκερ και εξωτερικές παραβιάσεις.
Το πρόβλημα φάνηκε να οδηγεί σε καταρρεύσεις μηχανημάτων που εκτελούσαν το λειτουργικό σύστημα Microsoft Windows. Η CrowdStrike ανέφερε σε ηχογραφημένο τηλεφωνικό μήνυμα ότι ήταν ενήμερη για αναφορές σχετικά με τη συντριβή του λειτουργικού συστήματος Windows της Microsoft.
«Ήταν ένα αρκετά εξαιρετικά δυσλειτουργικό, διασπαστικό πρωινό από άποψη πληροφορικής – ή πράγματι απόγευμα, αν βρίσκεστε στην Αυστραλία, όπου άρχισαν να εμφανίζονται τα πρώτα σημάδια ενός πραγματικού προβλήματος», δήλωσε ο Jonah Hull του Al Jazeera, μιλώντας από το Λονδίνο.
«Ουσιαστικά αυτό συμβαίνει καθώς κάθεστε μπροστά στο τερματικό σας. Εάν το τερματικό σας είναι τερματικό Microsoft Windows, ξαφνικά εμφανίζεται μια κενή μπλε οθόνη. Ονομάζεται σφάλμα ‘μπλε οθόνης θανάτου’. Κλειδώνεστε έξω από το λειτουργικό σας σύστημα.
«Το μεγάλο ερώτημα φυσικά είναι: “Πρόκειται για κάποιο είδος μαζικής τεχνολογικής κατάρρευσης ή για κάτι πιο δυσοίωνο, μια εξαιρετικά εξουθενωτική παγκόσμια κυβερνοεπίθεση;”».
Το βάρος των αποδεικτικών στοιχείων φαίνεται να δείχνει προς το πρώτο, είπε.
«Η CrowdStrike φαίνεται να είχε κάποιο είδος υποχρεωτικής ενημέρωσης του λογισμικού της που πήγε τρομερά στραβά», είπε. Η εταιρεία είχε αναφέρει ότι το πρόβλημα σχετιζόταν με το προϊόν αισθητήρων «Falcon», ενώ οι μηχανικοί εντόπισαν ένα «πρόβλημα ανάπτυξης περιεχομένου», δήλωσε ο Hull.
Κατά τη στιγμή της αναφοράς, ορισμένα από τα δυσλειτουργικά συστήματα επιχειρήσεων, εταιρειών και ηλεκτρονικών εφαρμογών είχαν αρχίσει να επιστρέφουν σε κανονική λειτουργία, συμπεριλαμβανομένου του Sky News στο Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο δεν λειτούργησε για μία ώρα το πρωί.
Οι βλάβες επεκτάθηκαν ευρέως, με τα συστήματα μεταφορών σε όλο τον κόσμο να συγκαταλέγονται μεταξύ των πλέον πληγέντων.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες Delta, United και American Airlines είχαν καθηλωθεί το πρωί της Παρασκευής λόγω προβλήματος επικοινωνίας, σύμφωνα με ενημέρωση από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.
Στην Αυστραλία, οι οθόνες πληροφοριών πτήσεων στο αεροδρόμιο του Σίδνεϊ έμειναν κενές. Το αεροδρόμιο ανέφερε ότι οι πτήσεις έφταναν και αναχωρούσαν, αλλά οι ταξιδιώτες θα πρέπει να αναμένουν καθυστερήσεις.
«Ενεργοποιήσαμε τα σχέδια έκτακτης ανάγκης και αναπτύξαμε επιπλέον προσωπικό στους τερματικούς σταθμούς μας», ανέφερε σε ανάρτησή του στο X.
Το αεροδρόμιο της Μελβούρνης δήλωσε ότι επηρεάστηκαν οι διαδικασίες check-in για ορισμένες αεροπορικές εταιρείες.
«Οι επιβάτες που πετούν με αυτές τις αεροπορικές εταιρείες σήμερα το απόγευμα συνιστάται να δώσουν λίγο επιπλέον χρόνο για το check-in. Παρακαλείστε να ελέγξετε την αεροπορική σας εταιρεία για ενημερώσεις σχετικά με τις πτήσεις σας», ανέφερε σε ανάρτηση στο X.
Αεροδρόμια στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία, τη Μαλαισία και τις Φιλιππίνες ανέφεραν επίσης διαταραχές στις υπηρεσίες.
Το αεροδρόμιο Σίπχολ του Άμστερνταμ, ένας από τους πιο πολυσύχναστους κόμβους της Ευρώπης, επλήγη επίσης, με έναν εκπρόσωπο να δηλώνει: «Η διακοπή έχει αντίκτυπο στις πτήσεις από και προς το Σίπχολ», προσθέτοντας ότι δεν είναι ακόμη σαφές πόσες πτήσεις επηρεάστηκαν.
Όλα τα αεροδρόμια της Ισπανίας αντιμετώπιζαν «διαταραχές», ανέφερε ο φορέας εκμετάλλευσης αεροδρομίων Aena.
«Λόγω ενός συμβάντος σε σύστημα πληροφορικής, παρουσιάζονται διαταραχές στα συστήματα της Aena και στα δίκτυα των αεροδρομίων στην Ισπανία, οι οποίες ενδέχεται να προκαλέσουν καθυστερήσεις», ανέφερε ο φορέας εκμετάλλευσης στο Χ.
Η Air France δήλωσε ότι επηρεάστηκαν επίσης οι δραστηριότητές της, αλλά ότι οι πτήσεις που βρίσκονταν ήδη καθ’ οδόν δεν επηρεάστηκαν.
Η Αρχή Αεροδρομίου του Χονγκ Κονγκ δήλωσε ότι οι αεροπορικές εταιρείες που επηρεάστηκαν από τη διακοπή έχουν στραφεί στο χειροκίνητο check-in και ότι οι πτητικές λειτουργίες δεν έχουν επηρεαστεί.
Το σύστημα κρατήσεων της Kenya Airways επηρεάστηκε, δήλωσε η αεροπορική εταιρεία, προειδοποιώντας τους πελάτες να αναμένουν πιο αργή εξυπηρέτηση από ό,τι συνήθως.
Πολλοί άλλοι τομείς επηρεάστηκαν επίσης.
Τράπεζες και άλλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα από την Αυστραλία έως την Ινδία και τη Νότια Αφρική προειδοποίησαν τους πελάτες τους για διαταραχές στις υπηρεσίες τους.
Η μεγαλύτερη τράπεζα της Αυστραλίας, η Commonwealth Bank CBA.AX, δήλωσε ότι ορισμένοι πελάτες δεν μπόρεσαν να μεταφέρουν χρήματα λόγω της διακοπής των υπηρεσιών.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, το Χρηματιστήριο του Λονδίνου (LSE) επλήγη από τεχνική δυσλειτουργία που επηρέασε την υπηρεσία ειδήσεων και καθυστέρησε την εμφάνιση των συναλλαγών έναρξης.
Η ροή εταιρικών ειδήσεων του LSE «αντιμετωπίζει επί του παρόντος ένα παγκόσμιο τεχνικό πρόβλημα τρίτου μέρους, εμποδίζοντας τη δημοσίευση ειδήσεων», ανέφερε το χρηματιστήριο σε ανακοίνωσή του.
Οι εταιρείες μέσων ενημέρωσης είδαν επίσης τις εκπομπές τους να διαταράσσονται σοβαρά.
Ο εθνικός ραδιοτηλεοπτικός φορέας της Αυστραλίας, το Australian Broadcasting Corporation, και το Network Ten επιβεβαίωσαν ότι τα συστήματά τους είχαν επηρεαστεί.
Το Sky News, ένας από τους σημαντικότερους ειδησεογραφικούς σταθμούς του Ηνωμένου Βασιλείου, βγήκε εκτός αέρα, ζητώντας συγγνώμη για την αδυναμία ζωντανής μετάδοσης.
Οι κυβερνητικές υπηρεσίες επλήγησαν επίσης.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, τα συστήματα κρατήσεων που χρησιμοποιούν οι γιατροί ήταν εκτός λειτουργίας, ανέφεραν πολλαπλές αναφορές ιατρικών αξιωματούχων στο X.
Στην Αυστραλία, η πολιτειακή αστυνομία της Βικτώριας δήλωσε ότι ορισμένα εσωτερικά συστήματα είχαν πληγεί από τη διακοπή, αλλά οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης λειτουργούσαν κανονικά.
Τα κοινοβουλευτικά υπολογιστικά συστήματα της Νέας Ζηλανδίας επηρεάστηκαν επίσης, σύμφωνα με τον Rafael Gonzalez-Montero, επικεφαλής της κοινοβουλευτικής υπηρεσίας.
«Δεν είναι κακόβουλη ενέργεια»
Ο πάροχος υπηρεσιών cloud AWS της Amazon ανέφερε σε ανακοίνωσή του ότι «διερευνά αναφορές για προβλήματα συνδεσιμότητας σε Windows EC2 instances και Workspaces εντός του AWS».
Ο Εθνικός Συντονιστής Ασφάλειας στον Κυβερνοχώρο της Αυστραλίας δήλωσε την Παρασκευή ότι γνωρίζει για μια «μεγάλης κλίμακας τεχνική διακοπή» που επηρεάζει πολλές επιχειρήσεις και υπηρεσίες σε ολόκληρη τη χώρα.
«Οι τρέχουσες πληροφορίες μας λένε ότι αυτή η διακοπή σχετίζεται με τεχνικό πρόβλημα με πλατφόρμα λογισμικού τρίτου μέρους που χρησιμοποιείται από τις επηρεαζόμενες εταιρείες», ανέφερε η υπηρεσία σε δήλωσή της.
«Δεν υπάρχουν πληροφορίες που να υποδηλώνουν ότι πρόκειται για περιστατικό ασφάλειας στον κυβερνοχώρο. Συνεχίζουμε να συνεργαζόμαστε με όλους τους βασικούς ενδιαφερόμενους φορείς».
Η υπηρεσία κυβερνοασφάλειας της Γαλλίας δήλωσε την Παρασκευή ότι δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι η παγκόσμια διακοπή της πληροφορικής ήταν «αποτέλεσμα κυβερνοεπίθεσης».
«Οι ομάδες είναι πλήρως κινητοποιημένες για να εντοπίσουν και να υποστηρίξουν τις επηρεαζόμενες οντότητες στη Γαλλία και να κατανοήσουν… την προέλευση αυτής της διακοπής», δήλωσε η ANSSI, η εθνική υπηρεσία κυβερνοασφάλειας.
Πηγή της βρετανικής κυβέρνησης σε θέματα ασφάλειας δήλωσε στο Reuters ότι η διακοπή δεν αντιμετωπίζεται ως «κακόβουλη ενέργεια».
Οι χρήστες στο subreddit της εταιρείας κυβερνοασφάλειας Crowdstrike ανέφεραν προβλήματα στην Ινδία, τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Νέα Ζηλανδία.
Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική εταιρεία της Βρετανίας προειδοποίησε τους επιβάτες να αναμένουν διακοπές λόγω «εκτεταμένων προβλημάτων πληροφορικής».
Η Govia Thameslink Railway – μητρική εταιρεία των Southern, Thameslink, Gatwick Express και Great Northern – εξέδωσε προειδοποίηση στα κανάλια κοινωνικής δικτύωσης.
Η ανακοίνωση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος»
Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «Eλευθέριος Βενιζέλος» αναφέρει ότι μόνον ορισμένες εκ των αεροπορικών εταιρειών έχουν εμφανίσει προβλήματα λειτουργίας στα πληροφοριακά τους συστήματα τα οποία ξεπερνούν με παραδοσιακές μεθόδους Checκ In.
«Δίχως ιδιαίτερα προβλήματα εξελίσσεται η αεροπορική κίνηση και η εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών Ελευθέριος Βενιζέλος. Και τούτο παρά τα προβλήματα λειτουργίας που αντιμετωπίζουν άλλα μεγάλα αεροδρόμια διεθνώς, στα πληροφοριακά τους συστήματα».
Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο στέλεχος στον τομέα επικοινωνίας του Αεροδρομίου, μόνον ορισμένες εκ των αεροπορικών εταιρειών έχουν εμφανίσει προβλήματα λειτουργίας στα πληροφοριακά τους συστήματα τα οποία όμως υπερβαίνουν με καταφυγή σε … παραδοσιακές μεθόδους Check In (χρήση καρτών κλπ). Δεν έχουν παρατηρηθεί προβλήματα ή καθυστερήσεις πτήσεων, πέραν του συνήθους» αναφέρεται στην ανακοίνωση.
Στην Ελλάδα τα ΜΜΕ που στηρίζουν τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, χρημαδοτούνται από το ... κράτος. Tο tvxs.gr στηρίζεται στους αναγνώστες του και αποτελεί μια από τις ελάχιστες ανεξάρτητες φωνές στη χώρα. Mε μια συνδρομή, από 2.9 €/μήνα,ενισχύετε την αυτονομία του tvxs.gr και των δημοσιογραφικών του ερευνών. Συγχρόνως αποκτάτε πρόσβαση στα ντοκιμαντέρ και το περιεχόμενο του 24ores.gr.
Δες τα πακέτα συνδρομών >