Οι Σομαλοί πειρατές είναι διατεθειμένοι να διαπραγματευτούν συμφωνίες που προβλέπουν λιγότερα λύτρα για την απελευθέρωση πλοίων που έχουν καταλάβει εκτιμούν οι υπηρεσίες ασφαλείας, καθώς δεν έχουν διαθέτουν χώρο!

Ads

Παρότι οι Σομαλοί πειρατές έχουν καταστήσει σημαντικά τμήματα του Ινδικού Ωκεανού απροσπέλαστα, τελευταία, η επιτυχία αυτή φαίνεται να τους γυρνά μπούμερανγκ, αφού σύμφωνα με τις υπηρεσίες ασφαλείας, οι πειρατές είναι περισσότερο διατεθειμένοι να διαπραγματευτούν την απελευθέρωση των πλοίων τελευταία. Οι ειδικοί θεωρούν ότι σε μεγάλο βαθμό αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα λιμάνια τους Haradheere, Eyl και Hobyo έχουν γεμίσει με πλοία και δεν χωρούν άλλα.

Οι πειρατές αναζητούν πιο γρήγορες συμφωνίες και αποδέχονται ακόμη και μικρότερα ποσά ως λύτρα για την επιστροφή των πλοίων. Από το 2008, όταν εντάθηκε η δράση των Σομαλών πειρατών, το ύψος των απαιτούμενων λύτρων εκτινάχθηκε. Πρόσφατη έρευνα του ιδρύματος One Earth Future εκτιμά ότι κατά μέσο όρο η τιμή των λύτρων το 2010 ανήλθε στα 5,4 εκατ. δολάρια από 3,4 εκατ. το 2009. Ακόμη και οι ναυτικοί των φορτηγών πλοίων άρχισαν να κρατούνται ως όμηροι για χρονικό διάστημα έως και 3 φορές μεγαλύτερο καθώς οι πειρατές και οι ναυτιλιακές εταιρείες διαπραγματεύονταν κατά μέσο όρο από 55 ημέρες το 2009 έως 150 ημέρες το 2010. Οι αριθμοί αυτοί, ωστόσο, «έχουν πιάσει οροφή» τουλάχιστον για τώρα, τονίζουν οι ειδικοί.

Έπειτα από 2 χρόνια περιπολιών από πλοία αρκετών χωρών, η πειρατεία στον Ινδικό Ωκεανό δεν έχει πληγεί ιδιαίτερα. Η Γερμανία διαθέτει πολεμικά πλοία στην περιοχή ως τμήμα της ευρύτερης ευρωπαϊκής δύναμης και παρότι οι ναυτικές δυνάμεις αποτρέπουν αρκετές φορές τις καταλήψεις πλοίων, οι πειρατές έχουν αυξήσει σημαντικά τον αριθμό των επιθέσεων που πραγματοποιούν.

Ads

Το 2010 σημειώθηκαν συνολικά 445 επιθέσεις παγκοσμίως, οι περισσότερες από τις οποίες έξω από τις ακτές της Σομαλίας και 1.181 ναυτικοί απήχθησαν – αριθμός αυξημένος κατά 10% σε σχέση με το 2009. Σήμερα, οι Σομαλοί πειρατές κρατούν τουλάχιστον 33 πλοία, με ομήρους περισσότερα από 700 μέλη των πληρωμάτων τους.

Το πιο πρόσφατο «απόκτημά» τους είναι το ελληνόκτητο πλοίο με σημαία Παναμά «MV Dover», ενώ έπλεε στον κόλπο του Άντεν, κοντά στο Ομάν, στις 28 Φεβρουαρίου.