Σκεφτείτε να ξυπνήσετε μία μέρα και να δείτε στις οθόνες σας τον Κυριάκο Μητσοτάκη να υποστηρίζει πως ο καταλληλότερος πρωθυπουργός για τη χώρα είναι ο Αλέξης Τσίπρας και τον πρόεδρο της αξιωματικής αντιπολίτευσης να επιχειρηματολογεί υπέρ της πρωθυπουργίας του Κυριάκου Μητσοτάκη. Αυτό συνέβη στους Βρετανούς πολίτες. Δύο εξαιρετικά αληθοφανή αλλά ωστόσο fake αποσπάσματα είναι στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης. Στο ένα ο Μπόρις Τζόνσον, στο δεύτερο ο Τζέρεμι Κόρμπιν. Και οι δυο τους στηρίζουν για πρωθυπουργό τον πολιτικό τους αντίπαλο.

Ads

Ο δημιουργός των βίντεο Bill Posters και η ομάδα του BrandalismUK, ξεκαθαρίζουν ότι πρόκειται για μια παρέμβαση που στόχο έχει να ευαισθητοποιήσει την κοινή γνώμη σχετικά με τους κινδύνους της διαδικτυακής παραπληροφόρησης. «Έχουμε χρησιμοποιήσει βιομετρικά δεδομένα των προσώπων προκειμένου να είναι απόλυτα αληθοφανές το αποτέλεσμα. Αυτό που θέλουμε να πούμε είναι το εξής: Χρειαζόμαστε επιτακτικούς ελέγχους και μεγαλύτερη προστασία των προσωπικών μας δεδομένων σήμερα που η  δύναμη της τεχνολογίας είναι τόσο ισχυρή και δίνει τη δυνατότητα στον καθένα να παραπληροφορεί» λέει ο Posters σε συνέντευξή του.

Τα βίντεο με τον Κόρμπιν και τον Τζόνσον:

Ο ίδιος και η ομάδα του έχουν με αντίστοιχα βίντεο, που είχαν πρωταγωνιστές τους Mark Zuckerberg και Kim Kardashian.

Ο Areeq Chowdhury, επικεφαλής επίσης της ομάδας BrandalismUK, συμπληρώνει πως τα deepfakes αποτελούν απειλή για τη δημοκρατία και την κοινωνία ευρύτερα καθώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν για παραπληροφόρηση αλλά και για την υπονόμευση της εμπιστοσύνης μας στο οπτικοακουστικό υλικό. Αυτό φαίνεται αν δει κανείς τα σχόλια στο twitter. Εκεί δεν υπάρχουν μόνο οι χειροκροτητές της ομάδας αλλά κι άνθρωποι που ανησυχούν  πως μια μερίδα συμπολιτών τους θα τα θεωρήσει αληθινά.

Ads

Η Οργουελιανή αυτή πραγματικότητα όμως δεν ξεκινάει από την ακτιβιστική ομάδα, αλλά από το γεγονός ότι οι κυβερνήσεις δεν μπορούν να προστατεύσουν τους δέκτες και δεν φαίνονται διατεθειμένες να το κάνουν καθώς οι εταιρείες είναι παντοδύναμες.

«Παρά τις συνεχείς προειδοποιήσεις τα τελευταία χρόνια, οι πολιτικοί δεν κατάφεραν συλλογικά να αντιμετωπίσουν το θέμα της παραπληροφόρησης στο διαδίκτυο. Αντ ‘αυτού, η απάντηση ήταν να ανατεθεί η προστασία στις εταιρείες τεχνολογίας. Η ευθύνη για την προστασία της δημοκρατίας μας ανήκει στους διαδρόμους των κυβερνητικών κτιρίων, όχι στις αίθουσες συνεδριάσεων του Silicon Valley.» λέει ο Areeq Chowdhury.

Προσθέτει δε ότι απελευθερώνοντας αυτά τα βίντεο, σκοπεύουν να χρησιμοποιήσουν το σοκ και το χιούμορ για να εκπαιδεύσουν το κοινό και να ασκήσουμε πίεση στους νομοθέτες «Προτρέπουμε όλα τα πολιτικά κόμματα να συνεργαστούν, να νομοθετήσουν σχετικά και να προστατεύσουν την κοινωνία από την απειλή βαθιά ψεύτικων ειδήσεων (deepfakes) και γκρίζων πολιτικών διαφημίσεων στο διαδίκτυο».

Εμείς θα προσθέταμε ότι το θέμα πρέπει να αναλάβει και η κοινωνία των πολιτών, διεκδικώντας τα αυτονόητα. Μπορούμε να φανταστούμε πόσο εύκολα μπορούν κάποιες ομάδες να χειραγωγηθούν από ένα ψεύτικο μήνυμα ή ένα μήνυμα που προτρέπει σε φανατισμό το οποίο φαίνεται να βγαίνει όμως όντως από επίσημα χείλη.