Ολοένα και περισσότερες αποκαλύψεις έρχονται στο φως της δημοσιότητας σχετικά με τους κανόνες ασφαλείας που δεν εφαρμόστηκαν από την OceanGate, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους οι πέντε επιβαίνοντες στο υποβρύχιο.

Ads

Σύμφωνα με νεότερα στοιχεία που δημοσιεύει το BBC, οι προειδοποιήσεις απορρίφθηκαν επανειλημμένα από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρείας, Στόκτον Ρας, όπως φαίνεται και από την ανταλλαγή αλληλογραφίας με κορυφαίο ειδικό στην εξερεύνηση βαθέων υδάτων, Ρομπ ΜακΚάλουμ.

Τα μηνύματα βρέθηκαν στην κατοχή του βρετανικού ΜΜΕ, και φαίνεται πως ο κ. ΜακΚάλουμ είχε προειδοποιήσει τον CEO της OceanGate, ότι υπήρχαν πολλές πιθανότητες να θέσει σε κίνδυνο τους πελάτες του, προτρέποντάς τον μάλιστα να σταματήσει να χρησιμοποιεί το υποβρύχιο μέχρι να λάβει σχετική άδεια από ανεξάρτητο ελεγκτικό φορέα.

Αντιθέτως, ο Ρας απάντησε μεταξύ άλλων ότι «…είμαι κουρασμένος από τους παράγοντες της βιομηχανίας που προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν ένα επιχείρημα ασφάλειας για να σταματήσουν την καινοτομία».

Ads

Η ανταλλαγή αλληλογραφίας, τερματίστηκε αφού οι δικηγόροι της OceanGate απείλησαν πως θα κινηθούν νομικά, ανέφερε ο ΜακΚάλουμ.

«Πιστεύω ότι θέτετε δυνητικά τον εαυτό σας και τους πελάτες σας σε μια επικίνδυνη δυναμική», έγραψε ο ΜακΚάλουμ στο αφεντικό της OceanGate τον Μάρτιο του 2018.

Στα μηνύματα, ο κ. Ρας εξέφραζε την απογοήτευσή του για την κριτική όσον αφορά τα μέτρα ασφαλείας του «Τιτάνα», γράφοντας σε ένα e-mail: «Έχουμε ακούσει πολύ συχνά τις αβάσιμες κραυγές “θα σκοτώσεις κάποιον”. Το θεωρώ σοβαρή προσωπική προσβολή».

Ο κ. ΜακΚάλουμ ανέφερε στο BBC ότι προέτρεψε επανειλημμένα την εταιρεία να αναζητήσει πιστοποίηση για τον Τιτάνα πριν προβεί σε εμπορικές περιηγήσεις. Το σκάφος δεν ήταν ποτέ πιστοποιημένο ή ταξινομημένο: «Μέχρι να ταξινομηθεί και να δοκιμαστεί, το υποβρύχιο δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείται για εμπορικές εργασίες βαθιάς κατάδυσης», έγραψε σε εκείνο το e-mail. «Σας παρακαλώ να δείξετε κάθε προσοχή στις δοκιμές και τις θαλάσσιες δοκιμές σας και να είστε πολύ, πολύ συντηρητικοί», πρόσθεσε. «Όσο κι αν εκτιμώ την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία, δυνητικά θέτετε σε κίνδυνο έναν ολόκληρο κλάδο».

Υπήρξαν κι άλλοι ειδικοί που αμφισβήτησαν την ασφάλεια του Τιτάνα, εκφράζοντας σοβαρές ανησυχίες σχετικά με τον πειραματικό σχεδιασμό και το υλικό από ανθρακονήματα που χρησιμοποιήθηκε για την κατασκευή.

«Η βιομηχανία προσπαθούσε εδώ και αρκετά χρόνια να πείσει τον Στόκτον Ρας να σταματήσει το πρόγραμμά του για δύο λόγους», δήλωσε στο BBC την Παρασκευή ο ΜακΚάλουμ, ο οποίος διευθύνει τη δική του εταιρεία εκστρατειών στον ωκεανό.

«Το ένα είναι ότι οι ίνες άνθρακα δεν είναι αποδεκτό υλικό», είπε. «Το άλλο είναι ότι αυτό ήταν το μόνο υποβρύχιο στον κόσμο που έκανε εμπορικές εργασίες που δεν ήταν ταξινομημένο. Δεν ήταν πιστοποιημένο από ανεξάρτητη αρχή».