Το «Σύμφωνο για το ευρώ», το οποίο μετά τις πιέσεις από τη Γερμανία και τη Γαλλία εγκρίθηκε από τη Σύνοδο Κορυφής των ηγετών της ευρωζώνης στις 11 Μαρτίου, «δεν προσφέρει καμία προστιθέμενη αξία» συγκριτικά με τα ήδη υπάρχοντα εργαλεία για δημοσιονομική πειθαρχία, τόνισε από τις Βρυξέλλες ο πρόεδρος του Eurogroup Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ. Επιπλέον υποστήριξε ότι ακόμη και αν ψηφιστεί «θα γίνει ένα νεογέννητο που πέθανε».

Ads

Επιπλέον συνέδεσε το Σύμφωνο, όρο που θέτει το Βερολίνο για να συνεχίσει να βοηθά μέλη της ευρωζώνης, με τις πολιτικές εξελίξεις στο εσωτερικό της Γερμανίας, όπου η καγκελάριος Μέρκελ βρίσκεται αντιμέτωπη με σειρά τοπικών εκλογικών αναμετρήσεων την ώρα που συναντά τις αντιδράσεις της κοινής γνώμης να δαπανώνται γερμανικά κεφάλαια για τα κρατικά χρέη άλλων κρατών.

Σύμφωνα με τον κ. Γιούνκερ, «το Σύμφωνο δεν προσφέρει προστιθέμενη αξία» σε σχέση με τα υφιστάμενα εργαλεία υπέρ της δημοσιονομικής πειθαρχίας και υπέρ της εποπτείας των εθνικών οικονομικών πολιτικών. «Με εντυπωσιάζει» ανέφερε επίσης ο κ. Γιούνκερ «που δημόσιες συζητήσεις ξεκινούν ακριβώς όπως τα κύματα σπάνε πάνω στις ευρωπαϊκές ακτές, χωρίς να βλέπουμε ότι τα κύματα δημιουργούν κύματα» πρόσθεσε.

«Δε μου φαίνεται πρόδηλο ότι θα προχωρήσει το σύμφωνο. Αυτό ξεπερνά τον ορίζοντα του εφικτού, δεν θα μπορούν οι επικεφαλής της εκτελεστικής εξουσίας να εξετάζουν λεπτομερώς τις εθνικές οικονομικές πολιτικές» συμπλήρωσε και τόνισε ότι «αν αποφασιστεί με πείσμα το Σύμφωνο αυτό να εφαρμοστεί, φοβούμαι ότι το ‘σύμφωνο για το ευρώ’ θα γίνει ακόμα ένα νεογέννητο, που πέθανε».

Ads

Έξι κράτη απειλούν με «μπλόκο» το μηχανισμό στήριξης

Εν τω μεταξύ, έξι κράτη της Κεντρικής και της Ανατολικής Ευρώπης απειλούν να μπλοκάρουν τις αποφάσεις για τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης στη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ της 25ης Μαρτίου, εάν τα 17 κράτη-μέλη της ευρωζώνης δεν συμφωνήσουν να τροποποιηθούν τα σχετικά με τη συγκρότηση του κεφαλαίου, ανέφεραν στις Βρυξέλλες διπλωματικές πηγές, σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο. Όπως τονίζουν εκπρόσωποί τους, «εάν δεν μεσολαβήσει μία αλλαγή για το προβλεπόμενο κεφάλαιο του ESM, θα εμποδίσουμε τη μεταρρύθμιση, όταν αυτή επανέλθει από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, και το Συμβούλιο των υπουργών Οικονομικών θα πρέπει να την υιοθετήσει με ομοφωνία».

Πρόθεση της ευρωζώνης είναι να διατηρηθούν στο μόνιμο Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM), που θα ισχύσει από το μέσον του 2013, οι κανόνες δανεισμού που ισχύουν στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθεροποίησης (EFSF). Ο ESM θα αποτελείται κυρίως από κεφάλαια και εγγυήσεις με δανειοδοτική δυνατότητα της τάξης των 500 δισεκατομμυρίων ευρώ, με συμμετοχή ανεξαιρέτως και των 27 κρατών-μελών της ΕΕ. Το μερίδιο δε κάθε χώρας στο κεφάλαιό του προβλέπεται να καθορίζεται πάλι με κριτήρια το ΑΕΠ και τον πληθυσμό της.

«Αν το ποσοστό πληθυσμού είναι υψηλότερο από το ποσοστό του ΑΕΠ, τότε πρόκειται για μια φτωχή χώρα, που, όμως, επειδή απλώς και μόνο έχει περισσότερο πληθυσμό, θα αναλάβει την πληρώσει υψηλότερο ποσό συγκριτικά με τις δυνατότητες παραγωγής της» δήλωσε αξιωματούχος και πρόσθεσε: «Το Λουξεμβούργο, που έχει το υψηλότερο κατά κεφαλήν ΑΕΠ, θα επιβαρυνθεί ελάχιστα».

Ήδη, χώρες της ευρωζώνης, όπως η Εσθονία και η Σλοβακία, καθώς και χώρες που αναμένεται να εισέλθουν στην ευρωζώνη, όπως Βουλγαρία, Λετονία, Λιθουανία, Τσεχία, εκτιμούν ότι το να στηρίζεται ο ESM σε κεφάλαια της ΕΚΤ, όπως συμβαίνει με το κεφάλαιο του EFSF είναι άδικο. Ζητούν, λοιπόν, για τον καθορισμό του κεφαλαίου του ESM να συνυπολογίζεται πλην του εθνικού ΑΕΠ και το μέγεθος κρατικού εξωτερικού χρέους ενός μέλους ή, ακόμα, και το μέγεθος του χρηματοπιστωτικού τομέα του.