Οι ΗΠΑ βρίσκονται μια ανάσα πριν από τις προεδρικές εκλογές και στόχος πλέον της αντιπροέδρου Κάμαλα Χάρις αλλά και του πρώην προέδρου Ντόναλντ Τραμπ είναι να πείσουν τους αναποφάσιστους ψηφοφόρους, την ώρα που οι δημοσκοπήσεις δείχνουν αμφίρροπη «μάχη».
Ωστόσο, αυτές οι προσπάθειες δεν απευθύνονται τόσο σε αυτούς που δεν έχουν αποφασίσει ποιον υποψήφιο να υποστηρίξουν, αλλά κυρίως σε εκείνους που κλείνουν στο να μην ψηφίσουν καθόλου. Αυτή η ομάδα των αναποφάσιστων ψηφοφόρων αντιπροσωπεύει σύμφωνα με στρατηγικούς αναλυτές, ένα σημαντικό μέρος του εκλογικού σώματος, σε σύγκριση με το μόλις 3% των εγγεγραμμένων ψηφοφόρων που παραμένουν αναποφάσιστοι σχετικά με την επιλογή υποψηφίου.
Ο Μπιλ Μακιντέρφ, Ρεπουμπλικάνος δημοσκόπος, σημειώνει μιλώντας στην «Wall Street Journal» ότι η μεγαλύτερη πρόκληση και για τις δύο εκστρατείες είναι να πείσουν αυτούς τους ψηφοφόρους να συμμετάσχουν. Η επιτυχία οποιασδήποτε πλευράς εξαρτάται περισσότερο από την κινητοποίηση αυτών των πολιτών για να ψηφίσουν παρά από τη μεταστροφή εκείνων που ακόμη σκέφτονται μεταξύ Χάρις ή Τραμπ.
Για τον σκοπό αυτό, και οι δύο εκστρατείες και οι εθελοντικές ομάδες που συνδέονται με αυτές χρησιμοποίησαν στρατηγικές στοχευμένης διαφήμισης.
Σύμφωνα πάντως με μια πανεθνική δημοσκόπηση του Emerson College, το 1,4% των ερωτηθέντων προτίθεται να ψηφίσει έναν τρίτο υποψήφιο, ενώ το 0,9% δεν ξέρει ακόμη ποιον θα ψηφίσει. Αυτό σημαίνει πως ενδέχεται λίγες χιλιάδες ψηφοφόροι να κρίνουν το τελικό αποτέλεσμα.
Αμερικανικές εκλογές: «MAGA Inc.» εναντίον «Priorities USA»
Η «MAGA Inc.», της οποίας ηγείται ο Έλον Μασκ που υποστηρίζει τον Τραμπ, ξεκίνησε μια επιθετική διαφημιστική καμπάνια στις αρχές Οκτωβρίου, στοχεύοντας περίπου 3,5 εκατομμύρια ψηφοφόρους σε πολιτείες-κλειδιά που κλίνουν προς τους Ρεπουμπλικάνους, αλλά έχουν ασυνεπές ιστορικό ψήφου. Αυτή η πρωτοβουλία βασίζεται πάνω σε μια μεγαλύτερη προσπάθεια που απευθύνεται σε 4 εκατομμύρια πιθανούς Ρεπουμπλικάνους ψηφοφόρους που δεν ψήφισαν στις τελευταίες τρεις προεδρικές εκλογές. Αυτές οι διαφημίσεις σχεδιάστηκαν για πλατφόρμες streaming, επιτρέποντας ακριβή στόχευση.
Μέχρι την περασμένη Πέμπτη, περίπου το 20% αυτών των Ρεπουμπλικάνων ψηφοφόρων είχαν ήδη επιστρέψει τα ψηφοδέλτιά τους, αποδεικνύοντας την αποτελεσματικότητα των στοχευμένων ψηφιακών διαφημίσεων.
Παρομοίως, η «Priorities USA», μια κορυφαία υποστηρικτική ομάδα των Δημοκρατικών, στοχεύει στην κινητοποίηση ψηφοφόρων που τείνουν να υποστηρίξουν τη Χάρις αλλά δεν είναι πλήρως δεσμευμένοι να συμμετάσχουν στις εκλογές. Αυτή η ομάδα εκτιμάται ότι περιλαμβάνει περίπου το 11% όλων των ψηφοφόρων. Η στρατηγική τους περιλάμβανε διαφημίσεις που αξιοποιούν την κοινωνική πίεση.
Αυτή η προσέγγιση αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης ψυχολογικής τακτικής των Δημοκρατικών για να ενισχυθεί η συμμετοχή, παρουσιάζοντας την ψήφο ως κοινωνική υποχρέωση.
Δεδομένα από δημοσκοπήσεις της «Wall Street Journal» δείχνουν ότι οι αποφάσεις των ψηφοφόρων που έως τώρα δεν επιθυμούσαν να ψηφίσουν μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά το αποτέλεσμα των εκλογών. Οι τακτικοί ψηφοφόροι, που συμμετέχουν σε όλες τις προεδρικές και τις ενδιάμεσες εκλογές, έχουν δείξει σταθερή υποστήριξη προς τη Χάρις με τουλάχιστον τέσσερις μονάδες καθόλη τη διάρκεια του έτους. Αυτό το στοιχείο, συνεπώς, κάνει τον Τραμπ να βασίζεται στους λιγότερο συνεπείς ψηφοφόρους για να γεφυρώσει το χάσμα.
Ο Τραμπ έχει σημαντικό προβάδισμα μεταξύ των ψηφοφόρων που ψήφισαν στις τελευταίες δύο προεδρικές εκλογές αλλά παρέλειψαν τις ενδιάμεσες, καθώς και μεταξύ εκείνων που έχασαν μία ή και τις δύο πρόσφατες προεδρικές εκλογές. Αντίθετα, η Χάρις έχει ισχυρό προβάδισμα μεταξύ των νεότερων ψηφοφόρων, ιδιαίτερα όσων είναι κάτω των 26 ετών.
Σε αντίθεση με τους τακτικούς ψηφοφόρους που παρακολουθούν την τηλεόραση, οι αναποφάσιστοι και οι νεότεροι ψηφοφόροι ενημερώνονται κυρίως μέσω διαδικτυακών και streaming πλατφορμών. Ως εκ τούτου, και οι δύο εκστρατείες εστίασαν στην ψηφιακή προσέγγιση, χρησιμοποιώντας δεδομένα για να παρακολουθήσουν την αποτελεσματικότητα των διαφημίσεων και τις αντιδράσεις των ψηφοφόρων. Αυτό περιλάμβανε ακριβή παρακολούθηση για να προσδιοριστεί εάν οι στοχευμένες διαφημίσεις κινητοποιούν το κοινό στο οποίο απευθύνονται.
Swing States: Όλα ανοιχτά για το τελικό αποτέλεσμα
Κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει το τελικό αποτέλεσμα για τις κρίσιμες πολιτείες, τις λεγόμενες «swing states». Πρόκειται για πολιτείες που θεωρούνται αμφίρροπες, με το εκλογικό αποτέλεσμά τους να είναι κάθε φορά οριακό και να θεωρείται ιδιαίτερα κρίσιμο για την ανάδειξη του Δημοκρατικού ή του Ρεπουμπλικάνου υποψηφίου.
Αξίζει να σημειωθεί πως πως οι Αμερικανοί ψηφοφόροι δεν εκλέγουν απευθείας τον πρόεδρό τους, αλλά επί της ουσίας αναδεικνύουν τους 538 εκλέκτορες, οι οποίοι στη συνέχεια εκλέγουν τον πρόεδρο.
Κάθε πολιτεία διαθέτει συγκεκριμένο αριθμό εκλεκτόρων, οι οποίοι αναδεικνύονται με πλειοψηφικό σύστημα. Κοινώς όποιος από τους υποψήφιους επικρατήσει έστω και με μία ψήφο διαφορά παίρνει και το σύνολο των εκλεκτόρων που αναδεικνύει η συγκεκριμένη πολιτεία.
Πρόσφατη δημοσκόπηση των New York Times σε συνεργασία με το Siena College, δείχνει πως την αντιπρόεδρο Χάρις να προηγείται οριακά στη Νεβάδα, τη Βόρεια Καρολίνα και το Ουισκόνσιν και τον πρώην πρόεδρο Τραμπ να προηγείται μόλις στην Αριζόνα. Οι δύο τους βρίσκονται σε στενή κούρσα στο Μίσιγκαν, τη Τζόρτζια και την Πενσιλβάνια, σύμφωνα με τη δημοσκόπηση, η οποία διεξήχθη σε 7.879 πιθανούς ψηφοφόρους στις επτά πολιτείες από τις 24 Οκτωβρίου έως τις 2 Νοεμβρίου.
Και στις επτά πολιτείες, οι αναμετρήσεις ήταν εντός του περιθωρίου σφάλματος (3,5%) της δημοσκόπησης.
Περίπου το 40% των ερωτηθέντων είχε ήδη ψηφίσει, με την Χάρις να προηγείται μεταξύ αυτών των ψηφοφόρων με 8 ποσοστιαίες μονάδες, ενώ ο Τραμπ προηγείται στους ψηφοφόρους που δηλώνουν ότι είναι πολύ πιθανό να ψηφίσουν αλλά δεν το έχουν κάνει ακόμη, σύμφωνα με τη δημοσκόπηση.
Η ισόπαλη κούρσα στην Πενσυλβάνια δείχνει ότι ο Τραμπ αποκτά δυναμική σε μια πολιτεία όπου η Χάρις προηγούνταν με τέσσερις ποσοστιαίες μονάδες σε όλες τις προηγούμενες δημοσκοπήσεις των New York Times.
Στην Ελλάδα τα ΜΜΕ που στηρίζουν τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, χρημαδοτούνται από το ... κράτος. Tο tvxs.gr στηρίζεται στους αναγνώστες του και αποτελεί μια από τις ελάχιστες ανεξάρτητες φωνές στη χώρα. Mε μια συνδρομή, από 2.9 €/μήνα,ενισχύετε την αυτονομία του tvxs.gr και των δημοσιογραφικών του ερευνών. Συγχρόνως αποκτάτε πρόσβαση στα ντοκιμαντέρ και το περιεχόμενο του 24ores.gr.
Δες τα πακέτα συνδρομών >