Ήταν Σάββατο, 6 Δεκεμβρίου του 2008…

Ads

«Νεκρός έπεσε ένας νεαρός 16 χρονών, μετά από πυροβολισμό που δέχτηκε από αστυνομικό λίγο μετά τις 9 το βράδυ, στα Εξάρχεια. Σύμφωνα με πληροφορίες το θύμα ονομάζεται Γρηγορόπουλος Αντρέας-Αλέξανδρος. Όπως αναφέρουν αυτόπτες μάρτυρες ο αστυνομικός σκότωσε εν ψυχρώ το νεαρό παιδί, πυροβολώντας το στο στήθος».

Αυτό έγραφε το tvxs.gr που βρέθηκε στη συμβολή των οδών Μεσολογγίου και Τζαβέλα, λίγα λεπτά μετά τη δολοφονία του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου από τον ειδικό φρουρό Επαμεινώνδα Κορκονέα. Η είδηση άρχισε να αναμεταδίδεται από τα ραδιόφωνα. Σε λίγο τα κανάλια πήραν τη σκυτάλη. Και μία μέρα μετά, ήταν ένα μεγάλο κανάλι που έπαιξε το βίντεο – ντοκουμέντο της στιγμής της δολοφονίας που είχε τραβήξει η Λητώ Βαλλιάτζα από το μπαλκόνι της.

Μόνο που το Mega, που ήταν το… μεγάλο κανάλι, δεν έπαιξε στα αλήθεια αυτό που η αυτόπτης μάρτυρας είχε αναρτήσει στο διαδίκτυο, αλλά το μόνταρε και πρόσθεσε ήχους, ώστε να δημιουργείται η ψεύτικη εντύπωση, ότι της εν ψυχρώ εκτέλεσης του 16χρονου παιδιού από σφαίρα αστυνομικού, είχαν προηγηθεί επεισόδια μεταξύ αντιεξουσιαστών και ανδρών της αστυνομίας.

Ads

To βίντεο που έπαιξε το Mega:

Η αποκάλυψη της αλήθειας

Το tvxs.gr, μοναδικό ενημερωτικό site το 2008 σε μια εποχή που ούτε καν τα μπλογκς δεν είχαν κάνει την εμφάνισή τους, ενώ τα social media δεν υπήρχαν στην καθημερινότητά μας ούτε καν σαν ιδέα, έχοντας γεννηθεί μόλις  έναν μήνα πριν κι ακολουθώντας το δόγμα της «ανεξάρτητης ενημέρωσης», κατήγγειλε αμέσως τα Fake News του Mega και πρόβαλε το αυθεντικό βίντεο  σε αντιπαραβολή με το βίντεο που  είχε προβάλει το Mega.

Δύο χρόνια μετά μάλιστα, τα δημοσιογραφικά ντοκουμέντα που το Tvxs είχε συλλέξει χρησιμοποιήθηκαν στο ντοκιμαντέρ του Στέλιου Κούλογλου και του Ρεπορτάζ Χωρίς Σύνορα, «Αλέξανδρος Γρηγορόπουλος: Το χρονικό μιας προαναγγελθείσας δολοφονίας», όπου για πρώτη φορά μεταδόθηκε και ολόκληρο το βίντεο –  ντοκουμέντο, πέραν του κομματιού που είχε κυκλοφορήσει στο διαδίκτυο.

Η Λητώ Βαλλιάτζα που είχε τραβήξει το βίντεο είχε περιγράψει τη στιγμή στο tvxs.gr και το Ρεπορτάζ Χωρίς Σύνορα: «Ήμουνα  στο σπίτι μου, ένα κανονικό απόγευμα, ήσυχο… Με τη συνηθισμένη μάλλον φασαρία των Εξαρχείων. Άκουσα ένα δυνατό κρότο και δεν ξέρω για ποιό λόγο, σηκώθηκα κατευθείαν, πήρα την κάμερα που είχα πάνω στο τραπέζι μου και βγήκα στο μπαλκόνι. Αλλά δεν ξέρω γιατί το έκανα αυτό. Ήταν δυνατός ο κρότος, αλλά γενικά τέτοιοι ήχοι δεν είναι πολύ ασυνήθιστοι στα Εξάρχεια. Αργότερα έμαθα ότι ήτανε κρότου λάμψης. Δεν υπήρχαν όμως επεισόδια. Βλέπω, λοιπόν, τους δύο αστυνομικούς να… να έρχονται πεζοί… Ξαφνιάστηκα… Ε, και τότε πάτησα το REC».
 
Πώς μας είχε σχολιάσει το ότι το πειστήριο μίας δολοφονίας που είχε στα χέρια της έπαιξε παραποιημένο στο Mega; «Δεν ξέρω τι να πω γι αυτό. Απλά δεν το καταλαβαίνω, τι ενημέρωση είναι αυτή».

Fake News… ποιητική αδεία

Μετά την αποκάλυψη των Fake News και της προσπάθειας συγκάλυψης της στυγερής δολοφονίας, ο τηλεοπτικός σταθμός έριξε την ευθύνη στον μοντέρ του, αποδίδοντας τα ηχητικά εφέ… στην «καλλιτεχνική του έμπνευση». Στη συνέχεια φρόντισε να ξεχαστεί η υπόθεση και πέρασαν 3 ολόκληρα χρόνια μέχρι να υπάρξει μία δημόσια τοποθέτηση για το θέμα από επίσημα χείλη.

Για την ιστορία, στην μαύρη τρίτη επέτειο από τη δολοφονία του Αλέξη, ο τότε διευθυντής Ειδήσεων και Ενημέρωσης του Mega, Χρήστος Παναγιωτόπουλος, είχε παραδεχτεί την αλλοίωση του βίντεο: «Δυστυχώς, όλα πήγαν λάθος. Μεταδώσαμε αλλοιωμένο το μοναδικό βίντεο-ντοκουμέντο από τη στιγμή της δολοφονίας. Είχαν περιληφθεί ήχοι διαδήλωσης και σπασμένων βιτρινών πριν ακουστούν οι δολοφονικοί πυροβολισμοί του Κορκονέα. Έτσι, ευλόγως θα μπορούσε κάποιος να πιστέψει ότι προηγήθηκαν επεισόδια και, άρα, ο Κορκονέας βρέθηκε σε άμυνα! Ακολούθησε καταιγίδα επιθέσεων κατά του Μega και εναντίον μου προσωπικά, με βασική κατηγορία ότι παραποιήσαμε το βίντεο για να βγάλουμε λάδι τον δολοφόνο», είχε δηλώσει. 

Δεν παραδέχτηκε όμως την ευθύνη του σταθμού, προσπαθώντας εκ νέου να ρίξει τις ευθύνες στον… «απερίγραπτο» τεχνικό του καναλιού. «Τι είχε, στ’ αλήθεια, συμβεί; Για να ενισχύσουμε το θέμα αποφασίσαμε να μεταδώσουμε το ντοκουμέντο όχι απλώς στο ρεπορτάζ μαζί με όλα τα άλλα στοιχεία, αλλά και μόνο του στο ξεκίνημα του κεντρικού δελτίου. Το αναθέσαμε σε έναν άξιο παραγωγό για να προσθέσει βέλη -με γραφικά- που θα προσδιόριζαν τις θέσεις των δυο αστυνομικών, ώστε να γίνει πιο καθαρή η εικόνα -η λήψη ήταν ερασιτεχνική. Και συνέβη το απερίγραπτο: εκείνος αποφάσισε, χωρίς να ενημερώσει κανέναν, να προσθέσει ήχους. Πράγμα που δεν έχει συμβεί ποτέ στην ιστορία του Μega. Έτσι το παρέδωσε στο τεχνικό τμήμα και μεταδόθηκε στο ξεκίνημα του δελτίου. Χωρίς να το ελέγξει κανείς. Αλλά και τι να ελέγξει; Αν μπήκαν τα δυο βέλη που του είπαμε να βάλει;», είπε.