Νέα δεδομένα στη Γαλλία τόσο σε κοινωνικό όσο και σε πολιτικό επίπεδο, δείχνουν να δημιουργούν οι μαζικότατες κινητοποιήσεις των «κίτρινων γιλέκων». Ήδη ο Γάλλος Πρόεδρος, Εμμάνουελ Μακρόν, μπροστά στον γενικό ξεσηκωμό αναγκάστηκε να κάνει μια πρώτη υποχώρηση ανακοινώνοντας μέσω του πρωθυπουργού, Εντουάρ Φιλίπ, την αναστολή για έξι μήνες της αύξησης της φορολογίας των καυσίμων καθώς και των τιμών του αερίου και του ηλεκτρικού.

Ads

Η παραπάνω κίνηση πάντως φαίνεται πως αποδεικνύεται πολύ λίγη για να κατευνάσει το κλίμα, πάρα το γεγονός ότι η αύξηση των τιμών των καυσίμων είχε υπάρξει η αφορμή για το ξέσπασμα των κινητοποιήσεων. Κι αυτό γιατί τα «κίτρινα γιλέκα» έχουν πλέον «πολύ ευρύτερα αιτήματα», όπως δήλωσε χαρακτηριστικά εκπρόσωπός τους.

Τι είναι όμως στην πραγματικότητα τα «κίτρινα γιλέκα»; Πού οφείλεται το μεγάλο κύμα υποστήριξης που καταγράφεται εκ μέρους της γαλλικής κοινής γνώμης; Είναι πράγματι τόσο ισχυρή η παρουσία της ακροδεξιάς στο εσωτερικό του, όσο περιέγραφαν αρκετοί;

«Πρώτη φορά τόση συσσωρευμένη οργή»

«Είναι πρωτόγνωρο αυτό που συμβαίνει στη Γαλλία» σημειώνει μιλώντας στο Tvxs.gr η ηθοποιός-σκηνοθέτις, Αναστασία Πολίτη, η οποία ζει κι εργάζεται στο Μονπελιέ, και προσθέτει: «Από το 1985 που συμμετέχω σε διαδηλώσεις δεν έχω ξαναδεί τόση συσσωρευμένη οργή. Αλλά ακόμη κι αυτή η οργή αλλά και η βιαιότητα που βλέπουμε έχει εξήγηση. Άλλωστε, από την άλλη μεριά, δεν είναι βία να μεγαλώνει μια οικογένεια με 1200 ευρώ, την ώρα που εκτοξεύεται το κόστος ζωής;”.

Ads

Αναφερόμενη ειδικότερα στους λόγους που πυροδότησαν το ξέσπασμα των κινητοποιήσεων η κυρία Πολίτη σημειώνει: «Δεν είναι τυχαίο πως η αφορμή υπήρξε η αύξηση στην τιμή των καυσίμων. Θα πρέπει να έχουμε κατ’ αρχάς υπόψη ότι το κέντρο του Παρισιού αλλά και των υπόλοιπων μεγάλων γαλλικών πόλεων (Μπορντό, Λυόν, Μονπελιέ κ) είναι κάτι περισσότερο από απλησίαστο σε ό,τι αφορά τη διαμονή. Αρκεί να σας πω ότι το ενοίκιο για ένα μικρό διαμέρισμα 34 τ.μ. στο κέντρο κυμαίνεται περίπου στα 1100 ευρώ, τη στιγμή που ο κατώτατος μισθός ανέρχεται στα 1200 ευρώ.

Η συντριπτική πλειοψηφία λοιπόν αναγκάζεται να καταφύγει στα προάστια και μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις όσο το δυνατό πιο μακριά προκειμένου να βρουν προσιτές τιμές. Αυτό όμως δημιουργεί μεγάλο πρόβλημα όσον αφορά στις μετακινήσεις για την εργασία, καθώς οι περισσότεροι είναι αναγκασμένοι να ξοδέψουν 2-3 ώρες.

Επιπλέον, καλό είναι να σημειωθεί ότι οι δημόσιες συγκοινωνίες στη Γαλλία βρίσκονται σε άθλια κατάσταση, ιδιαίτερα μετά την ιδιωτικοποίησή τους. Ένα στα τρία τρένα είναι κάθε τόσο χαλασμένο, παρατηρούνται πολύ μεγάλες καθυστερήσεις, ενώ είναι πολύ συχνές και οι διακοπές δρομολογίων για λόγους ασφαλείας υπό τον φόβο τρομοκρατικών επιθέσεων.
Αντιλαμβάνεστε λοιπόν για ποιο λόγο μια αύξηση στην τιμή της βενζίνης μπορεί να προκαλέσει τόση οργή, ιδιαίτερα όταν έρχεται να φορτωθεί πάνω στην πλάτη πολιτών, οι οποίοι με πολύ δυσκολία τα βγάζουν πέρα».

«Μαριονέτα του συστήματος ο Μακρόν, ενδιαφέρεται μόνο για τους πλούσιους»

Συνεχίζοντας η κυρία Πολίτη επισημαίνει ότι «η αντίδραση δεν έχει να κάνει μόνο με τον Μακρόν αλλά με όλες τις πολιτικές που ακολουθήθηκαν τα τελευταία χρόνια. Επιπλέον, υπάρχει πολύ κακή η εικόνα για την επίδραση της Ευρωπαϊκής Ένωσης πάνω στη χώρα. Είναι αλήθεια όμως ότι ο Μακρόν συγκεντρώνει τη μεγαλύτερη οργή στο πρόσωπό του, γιατί έκανε τα πράγματα ακόμη χειρότερα. Στην πραγματικότητα αποδείχτηκε μια μαριονέτα του συστήματος, ένας άνθρωπος των τραπεζών, ο οποίος μέχρι τώρα δείχνει να έχει ως αποκλειστική στόχευση την εξυπηρέτηση των συμφερόντων των πλουσίων, χωρίς να έχει πουθενά στην ατζέντα του την κοινωνική πολιτική.

Να φανταστείτε ότι το πρώτο πράγμα που έκανε ήταν η κατάργηση του φόρου για τις μεγάλες περιουσίες. Δεν έμεινε όμως εκεί: με την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, άλλαξε το σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια, πριμοδοτώντας καθαρά τα ιδιωτικά εις βάρος των δημοσίων, ενώ φρόντισε να ιδιωτικοποιήσει και τους σιδηροδρόμους».

«Όλοι μέσα: μεσαία τάξη, προάστια, εργάτες, μετανάστες. Αδύνατο  να χειραγωγηθεί από την ακροδεξιά»

Σε ό,τι έχει να κάνει με την κοινωνική και πολιτική ανθρωπογεωγραφία των κίτρινων γιλέκων η κυρία Πολίτη κάνει λόγο για πολυσυλλεκτικότητα, ενώ απορρίπτει τους ισχυρισμούς περί κυριαρχία της ακροδεξιάς: «Πλέον μέσα σε αυτό το κίνημα έχουν μπει όλοι: η μεσαία τάξη που έχει γονατίσει, τα προάστια των χαμηλών κοινωνικών στρωμάτων, μετανάστες, εργάτες. Είναι και η ακροδεξιά, δεν μπορεί όμως σε καμιά περίπτωση να χειραγωγήσει ένα τόσο ευρύ κίνημα. Φαίνεται άλλωστε κι από τα αιτήματά τους, τα οποία εν πολλοίς δεν “κολλάνε” με την ακροδεξιά.

Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να σημειωθεί ότι ενυπάρχει μια ευρύτερη δυσπιστία απέναντι στα κόμματα, ενώ πολλοί είναι επιφυλακτικοί απέναντι και στα συνδικάτα, αν και το CGT  το Σαββατοκύριακο βρέθηκε δίπλα στα κίτρινα γιλέκα με τα λεγόμενα κόκκινα γιλέκα.»

«Δε βλέπω να γυρίζουν σύντομα σπίτια τους τα κίτρινα γιλέκα»

Επιπλέον, εκτιμά πως είναι δύσκολο οι πρόσφατες ανακοινώσεις της γαλλικής κυβέρνησης να κατευνάσουν τους διαδηλωτές: «Θέλω και πιστεύω ότι οι περισσότεροι δε θα γυρίσουν στα σπίτια τους. Είναι σαφές άλλωστε πως το πρόβλημα δε λύνεται με την προσωρινή απόσυρση της ρύθμισης για τα καύσιμα. Το θέμα είναι πολύ ευρύτερο και το πρόβλημα του Μακρόν και της κυβέρνησής του πολύ σοβαρότερο.

Την ίδια στιγμή, είναι ενδεικτική και η διεύρυνση του μετώπου. Ήδη στο παιχνίδι έχει μπει η νεολαία, καθώς 200 λύκεια βρίσκονται υπό κατάληψη, ενώ την Πέμπτη υπάρχουν μαθητικές διαδηλώσεις σε όλη τη χώρα. Παράλληλα, κινητοποιήσεις ξεκινούν και οι δικηγόροι”. 

Τέλος, σε ό,τι έχει να κάνει με την κάλυψη των κινητοποιήσεων από τα γαλλικά ΜΜΕ  αναφέρει: «Τα περισσότερα συστημικά ΜΜΕ επιχείρησαν να συκοφαντήσουν το κίνημα, όμως τελικά αναγκάστηκαν να προβάλλουν τα αιτήματά του αλλά και να φιλοξενήσουν εκπροσώπους του. Και είναι μεγάλη απόλαυση να βλέπεις κίτρινα γιλέκα να “στριμώχνουν” στα τηλεοπτικά πάνελ υπουργούς της κυβέρνησης» καταλήγει η κυρία Πολίτη.