Στα τρένα των ελληνικών σιδηροδρόμων όταν επισκευάζονται αντί να αγοραστούν ανταλλακτικά, αφαιρούνται από άλλα τρένα που έχουν ακινητοποιηθεί για διάφορους λόγους. Την καταγγελία αυτή κάνει σε ανακοίνωση του το Σωματείο Εργαζομένων Προσωπικού ΤΡΑΙΝΟΣΕ (ΣΕΠ-ΤΡΑΙΝΟΣΕ) και, όπως αναφέρει το ρεπορτάζ της «Εφημερίδας των Συντακτών», έρχεται να επιβεβαιώσει την πορεία κατάρρευσης που επικρατεί στο σιδηροδρομικό σύστημα.

Ads

Η «Εφ.Συν.» σε πρωτοσέλιδο δημοσίευμα το περασμένο Σάββατο κατέγραψε το φαινόμενο της συνεχούς υποκατάστασης των τρένων από λεωφορεία που καταλήγουν να εκτελούν εκατοντάδες δρομολόγια με μεγάλες καθυστερήσεις. Όλα αυτά συμβαίνουν την ώρα που το ελληνικό Δημόσιο υπέγραψε σύμβαση τον περασμένο Μάιο για να επιδοτήσει τους Ιταλούς της τέως ΤΡΑΙΝΟΣΕ και νυν Hellenic Train με 750 εκατομμύρια ευρώ σε βάθος 15ετίας ώστε να λειτουργούν το σιδηροδρομικό δίκτυο. Την ίδια ώρα που σε όλη την Ευρώπη ενισχύονται τα τρένα με ειδικά εκπτωτικά εισιτήρια ως αντίδοτο στην ενεργειακή κρίση και την πρωτοφανή ακρίβεια.

Η υποκατάσταση των τρένων από ιδιωτικά λεωφορεία που ξεκίνησε από την περιφέρεια αλλά χτυπά πλέον και τον προαστιακό της Αττικής είναι, ουσιαστικά, μια ιδιωτικοποίηση μέσα στην αρχική ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την εξαγορά της από τη Ferrovia dello Stato Italiano το έτος 2017.

Στην ανακοίνωση της ΣΕΠ ΤΡΑΙΝΟΣΕ που είχε εκδοθεί λίγες μέρες νωρίτερα (8/8/22) περιγράφεται η κατάσταση του τροχαίου υλικού: «Το τροχαίο υλικό ιδιοκτησίας του ελληνικού Δημοσίου έχει αφεθεί στην τύχη του και αφανίζεται», σημειώνει θυμίζοντάς αφενός ότι οι Ιταλοί δεν έχουν φέρει νέα τρένα και ότι όλα τα υπόλοιπα είναι όσα είχαν αγοραστεί από τον ΟΣΕ και τώρα ανήκουν σε άλλη εταιρεία, τη ΓΑΙΑΟΣΕ, που υπάγεται στο Υπερταμείο.

Ads

Συνεχίζει: «Αντί να αγοράζει ανταλλακτικά η ΗΕLLENIC TRAIN που έχει αναλάβει τη συντήρηση του (τροχαίου υλικού), αφαιρεί ό,τι ανταλλακτικό χρειάζεται από άλλες μηχανές ή αυτοκινητάμαξες για να εξυπηρετηθεί ο σκοπός της, αλλά δεν έχει διαπιστωθεί ότι αυτά τα ανταλλακτικά τα αντικαθιστά σε άμεσο χρόνο».

Οι εργαζόμενοι περιγράφουν μια κατάσταση που αντιστοιχεί σε μια εταιρεία την οποία ο ιδιοκτήτης της ετοιμάζεται να εγκαταλείψει, αποφεύγοντας κάθε κόστος: «Αυτοκινητάμαξες Desiro που έχουν υποστεί βλάβη από σύγκρουση εδώ και χρόνια δεν επισκευάζονται αλλά χρησιμοποιούνται ως αιμοδότες ανταλλακτικών των άλλων Desiro, με την ιδιοκτήτρια ΓΑΙΑΟΣΕ απλά να μην ενδιαφέρεται για την περιουσία του ελληνικού λαού. Ο κατάλογος ακινησίας διζελοηλεκτραμαξών, ηλεκτραμαξών αλλά και αυτοκινηταμαξών από βλάβες είναι αποκαλυπτικός», σημειώνει η ανακοίνωση της ΣΕΠ ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Σε άλλα σημεία, οι εργαζόμενοι μιλούν για τη σύγχυση που προκαλεί ο καταμερισμός ευθυνών ανάμεσα στην τέως ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τον δημόσιο ΟΣΕ: «Χωρίς ανταλλακτικά, με σοβαρότατες ελλείψεις σε τεχνικό προσωπικό, με προβληματικές εγκαταστάσεις συντήρησης που θα έπρεπε να ανταποκρίνονται στη σημερινή εποχή, η ιταλική διοίκηση της πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ προσπαθεί να κρυφτεί πίσω από τα υπαρκτά προβλήματα του σιδηροδρομικού δικτύου κατηγορώντας μονίμως τον ΟΣΕ».

Οι ακυρώσεις

«Οι ακυρώσεις δρομολογίων πραγματοποιούνται συνεχώς λόγω έλλειψης προσωπικού της ΗELLENIC TRAIN και προβλημάτων των συρμών που ξεμένουν στο πουθενά, χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα είτε αντικατάστασής τους είτε ρυμούλκησής τους», αναφέρουν, αποκαλύπτοντας ότι αυτοκινητάμαξες του Προαστιακού παραμένουν για 5 μέρες σε τεχνικό λάκκο, όχι λόγω έλλειψης μηχανικών αλλά «επειδή δεν υπάρχει μηχανοδηγός για να τις ρυμουλκήσει».

Καταλογίζουν όμως ευθύνες και στους Ιταλούς που δεν αναβάθμισαν τα μηχανοστάσια για να υπάρχει ευκολότερη πρόσβαση στους λάκκους συντήρησης, ενώ η έλλειψη προσωπικού έλξης (μηχανοδηγοί) «επιδεινώθηκε μετά τη συμφωνία που υπέγραψε η διοίκηση της εταιρείας με το σωματείο των μηχανοδηγών, καθώς μεταφέρθηκαν άδειες από την περίοδο Ιουνίου και Ιουλίου την περίοδο του Αυγούστου, με αποτέλεσμα πολύ περισσότερα άτομα να βρεθούν ως αδειούχοι τον Αύγουστο από ό,τι θα άντεχε το σύστημα».