Σε κατάσταση «ομηρείας» στα πλοία όπου δουλεύουν παραμένουν περισσότεροι από 40 ναυτικοί διαφόρων εθνικοτήτων, μακριά από τις οικογένειες τους, με λιγοστά εφόδια, ακόμη και τις γιορτινές μέρες που πέρασαν. Οι ναυτικοί παραμένουν απλήρωτοι, αδυνατώντας να επιστρέψουν στην πατρίδα τους, παρά τις εκκλήσεις ναυτεργατικών οργανώσεων και πολιτικών για επίλυση του προβλήματος.

Ads

Τα εμπορικά πλοία, τα περισσότερα εκ των οποίων είναι δεμένα κυρίως στην ευρύτερη περιοχή του λιμανιού του Πειραιά, αλλά και στην Ελευσίνα και το Πέραμα, έχουν γίνει κατ’ ανάγκη δεύτερο σπίτι για τους ναυτικούς, οι οποίοι έχουν ως στήριγμα Έλληνες και ξένους συναδέλφους τους.

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ελληνικής αντιπροσωπείας της Διεθνούς Ομοσπονδίας Μεταφορών (ITF), γίνονται την περίοδο αυτή προσπάθειες για συνδρομή στα πληρώματα 5 εμπορικών πλοίων με ξένες σημαίες, τα όποια βρίσκονται υπό εγκατάλειψη ή κατάσχεση.

Από τα πλοία που βρίσκονται στην περιοχή του Πειραιά, συνεχίζει να προκαλεί αίσθηση η περίπτωση των 19 Φιλιππινέζων ναυτικών, μελών του πληρώματος του φορτηγού πλοίου «Aetea Sierra» με σημαία Παναμά. Οι Φιλιππινέζοι εξακολουθούν να μένουν απλήρωτοι και εγκλωβισμένοι από τον περασμένο Ιούλιο, καθώς αποτελούν τα θύματα της οικονομικής διαμάχης που έχει ξεσπάσει ανάμεσα στην πλοιοκτήτρια εταιρεία και τους ναυλωτές. Την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, η Ένωση Φιλιππινέζων μαζί με το Δίκτυο Μεταναστών παρέδωσαν εφόδια στους ναυτικούς.

Ads

Από την μεριά της πολιτικής, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Θοδωρής Δρίτσας έστειλε επιστολή προς την υπουργό Οικονομίας Λούκα Κατσέλη ζητώντας από την ίδια να παρέμβει ώστε να εξοφληθούν οι ναυτικοί και να επιστρέψουν στις πατρίδες τους.

Οι ναυτικές οργανώσεις έχουν επισημάνει τα εξής φορτηγά πλοία με απλήρωτους ναυτικούς: «Evripos», «Sea Star», «Πάραλος», «Νικόλαος Α.», «Petrol V.» και «Nissiros».

Μιλώντας στο tvxs για το θέμα, ο εκπρόσωπος του Δικτύου για τα Κοινωνικά και Πολιτικά Δικαιώματα, κ. Γιώργος Μανιάτης, μας πληροφόρησε σχετικά με την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στο πλοίο «Aetea Sierra». «Αυτό που είναι σε εξέλιξη, μιας και η κατάσταση παραμένει η ίδια, είναι ότι 13 από τους ναυτικούς του πληρώματος έκαναν ασφαλιστικά μέτρα για τη μη πληρωμή των δεδουλευμένων. Το θέμα δικάστηκε πριν από δύο εβδομάδες και η απόφαση του δικαστηρίου ήταν υπέρ των ναυτικών. Είμαστε σε αναμονή της εφαρμογής της απόφασης της κατάσχεσης του πλοίου και μέσα από το πλοίο και σε συνεργασία με την Φιλιππινέζικη κοινότητα και μέσα από επαφές με το υπουργείο Οικονομίας και την κ. Κατσέλη για να δοθεί μια λύση σχετικά με τον επαναπατρισμό τους. Υπάρχει ένα αίτημα για μεταφορά των ναυτικών στη στεριά και να τους προσφερθεί φιλοξενία. Οι ναυτικοί δεν πρόκειται να φύγουν αν δεν πάρουν εγγυήσεις ότι πρόκειται να πληρωθούν. Βεβαίως η διαδικασία κατάσχεσης είναι ιδιαίτερα πολύπλοκη».

Τέλος, ο κ. Μανιάτης πρόσθεσε πως «οι πλοιοκτήτες εξαιτίας της τακτικής που ακολουθούν χρησιμοποιούν μικρά παράθυρα του νόμου με αποτέλεσμα οι ναυτικοί να αντιμετωπίζονται ως παράπλευρες απώλειες. Πρέπει να καλυφθούν οι άμεσες ανάγκες τους και να αντιμετωπιστούν με όρους ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Έχει σημασία η πολιτική παρέμβαση του υπουργείου και θα είναι καθοριστική για να συμβάλει και στον επαναπατρισμό των ναυτικών. Γιατί τώρα μιλάμε για μια πλωτή φυλακή. Η κατάσταση είναι άσχημη».

Ο πρόεδρος της Ένωσης Εργαζόμενων Φιλιππινέζων, Joe Valencia, σημειώνει από την πλευρά του ότι «Η κατάσταση που επικρατεί στο φορτηγό πλοίο μέχρι τώρα είναι άθλια γιατί τα μέλη του πληρώματος δεν έχουν πληρωθεί από τους πλοιοκτήτες. Οι άνθρωποι αυτοί υποφέρουν γιατί οι οικογένειές τους βρίσκονται στις Φιλιππίνες και οι ίδιοι βρίσκονται μακριά τους. Τα παιδιά τους έχουν σταματήσει το σχολείο για να μπορέσουν να βοηθήσουν οικονομικά την κατάσταση. Πρέπει να κάνουν κάτι, για να επιβιώσουν. Οι ναυτικοί δεν ελπίζουν πια ότι θα πληρωθούν και θα επιστρέψουν σπίτια τους τουλάχιστον σύντομα. Υπάρχει η πιθανότητα ότι το δικαστήριο θα βγάλει σε πλειστηριασμό το πλοίο του ιδιοκτήτη κ. Σαλαβάνου. Βέβαια η διαδικασία αυτή μπορεί να κρατήσει ένα χρόνο, ίσως και περισσότερο. Οι ναυτικοί παρόλα αυτά θα πρέπει να παραμείνουν πάνω στο πλοίο. Οι ναυτικοί παραμένουν στο πλοίο και χρησιμοποιούν το πετρέλαιο για να μαγειρέψουν».

«Πρέπει να προβούμε σε κάποιες ενέργειες προκειμένου να πιέσουμε την κυβέρνηση για να παρέμβει πολιτικά και να καταλήξει σε διάλογο με την πρεσβεία των Φιλιππινών για το ζήτημα των πλοίων, καθώς οι ναυτικοί δεν μπορούν να μείνουν σε αυτά για πάντα. Οι άνθρωποι αυτοί βρίσκονται για μεγάλο χρονικό διάστημα πάνω στη θάλασσα και έχουν ξεχάσει την αίσθηση του εδάφους και κυρίως της ψυχολογικής σταθερότητας που προσφέρει. Κάνουμε λοιπόν μια έκκληση στις πλοιοκτήτριες εταιρείες να πληρώσουν το πλήρωμα για να επιστρέψουν στις οικογένειες τους», καταλήγει ο κ. Valencia.