Προβλήματα στις δομές Υγείας των νησιών εντοπίζονται και φέτος τα οποία δεν αφορούν μόνο τα κενά και τις ελλείψεις των νοσοκομείων σε δυναμικό αλλά αγγίζουν και τις διακομιδές ασθενών.

Ads

Μιλώντας στην ΑΥΓΗ της Κυριακής, ο πρώην πρόεδρος του ΕΚΑΒ Παναγιώτης Τζανετής διευκρινίζει ότι το πάγιο πρόβλημα ξεκινάει από το ΕΣΥ. Πρώτον, όπως αναφέρει, υπάρχουν περιοχές που είναι υγειονομικά ακάλυπτες. Μάλιστα, αυτό παίρνει ακραίες μορφές σε τουριστικά νησιά που «πνίγονται» το καλοκαίρι. Οι πιο κλασικές περιπτώσεις είναι η Σκιάθος, η Κως και η Μύκονος. Η κατάσταση σώζεται κάπως μόνο στη Σαντορίνη, με το νοσοκομείο που άνοιξε επί ΣΥΡΙΖΑ. Δεύτερον, μερικά νησιά είναι τόσο μικρά που δεν υπάρχει καμία δυνατότητα να σταθεί νοσοκομείο και όσα υπάρχουν συντηρούνται με ενέσεις.

Εκεί η μόνη λύση είναι ένα ταχύ σύστημα αεροδιακομιδών. Τρίτον, έχουν υπάρξει προσπάθειες ώστε μεγάλα νοσοκομεία να καλύψουν τα γειτονικά νησιά, συγκεκριμένα σε Ρόδο, Μυτιλήνη, Σύρο και Κέρκυρα. Τα νοσοκομεία της Σύρου και της Μυτιλήνης λειτουργούν αξιοπρεπώς, ωστόσο τα άλλα δύο έχουν αρρυθμίες.

Παράλληλα, στις προβληματικές τουριστικές περιοχές πρέπει να προστεθεί και η Χαλκιδική. Παρότι είναι κοντά στη Θεσσαλονίκη, στην πραγματικότητα είναι πολύ μακριά, λόγω της κακής συγκοινωνίας.

Ads

Ειδικότερα για το ΕΚΑΒ, ο Παναγιώτης Τζανετής υπογραμμίζει ότι, σε περίπτωση σοβαρού περιστατικού, υπάρχει ένα ικανοποιητικό επίπεδο με τις αεροδιακομιδές. Το μεγάλο πρόβλημα εντοπίζεται σε μικρομεσαία πάθηση. «Δεν υπάρχει ένα σύστημα light αεροδιακομιδών. Δεν υπάρχει καν η πρόβλεψη από τις μεγάλες εταιρείες. Η μεταφορά γίνεται με σκάφος και εκεί ανοίγει ένα άλλο κεφάλαιο» εξηγεί ο πρώην πρόεδρος του ΕΚΑΒ. Συγκεκριμένα, για τα πλωτά μέσα, οι λογαριασμοί είναι τεράστιοι.

Η ενοικίαση καϊκιών από το ΕΚΑΒ έχει οδηγήσει σε πλουτισμό ιδιωτών, καθώς ο λογαριασμός βγαίνει μερικά εκατομμύρια τον χρόνο, τα οποία πληρώνει το ελληνικό κράτος δια του ΕΚΑΒ. Έτσι η διακομιδή γίνεται με ένα απλό καΐκι έναντι ενός πολύ υψηλού αντιτίμου, χωρίς καμία υγειονομική κάλυψη και χωρίς εξοπλισμό. «Το καΐκι μπορεί να χτυπάει και στα κύματα, κάτι που μπορεί να είναι καθοριστικό. Δεν είναι απλώς η δυσφορία του ασθενή, ενδέχεται να προκαλέσει βλάβη» επισημαίνει.

Επίσης, όπως δηλώνει στην ΑΥΓΗ ο πρώην πρόεδρος του ΕΚΑΒ, υπήρξε ένα πρόγραμμα από την Ε.Ε. για την κάλυψη των αναγκών από τις προσφυγικές ροές στο Αιγαίο, που χρηματοδότησε διακρατικά προγράμματα πλωτών ασθενοφόρων. Επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, η Ελλάδα πήρε τρία, τα οποία όμως παραδόθηκαν μετά τις εκλογές του 2019. Συγκεκριμένα στη Νάξο, στη Λέρο και στη Ρόδο. Από τότε δεν έχουν στελεχωθεί, με αποτέλεσμα να τα έχει το Λιμενικό παρκαρισμένα.