Με σύνθημα «τσιτσίδια και ντυμένα, όλα ενωμένα!», παραθεριστές στη Γαύδο συγκεντρώθηκαν στην παραλία του Σαρακήνικου την Κυριακή 19 Αυγούστου για να στείλουν όπως τονίζουν «μήνυμα ενότητας και ελευθερίας».

Ads

«Με μαγιό ή χωρίς, στέλνουμε μήνυμα ενότητας και ελευθερίας από τη Γαύδο, ενάντια σε όσους προσπαθούν να μας διχάσουν με συντηρητικές αντιλήψεις. Συνυπάρχουμε, σεβόμαστε, αγωνιζόμαστε», επισημαίνουν.

Είχε προηγηθεί το τελευταίο διάστημα έντονη αντιπαράθεση μεταξύ της Δημάρχου και παραθεριστών, με αφορμή τις παραλίες γυμνιστών.

Αρχικά, με δήλωσή της, η Δήμαρχος Λίλιαν Στεφανάκη, είχε καταγγείλει πως παραθεριστές κατέστρεψαν πινακίδες σε παραλία στην οποία αναγράφονταν πως απαγορεύεται ο γυμνισμός.

«Σε ένα πολιτισμένο χώρο χωράνε όλοι. Οφείλουμε να αφήνουμε χώρο για όλους. Όποια και να είναι η διαφορετικότητα μη ξεχνάμε πώς είμαστε όλοι ίσοι μεταξύ μας. Όπως ακούμε κάποιον με διαφορετικές απόψεις από τις δικές μας, όπως οφείλουμε να προβλέπουμε χώρο καπνιστών και μη καπνιστών, θέσεις parking για ανθρώπους με κάποια αναπηρία, οφείλουμε να αφήνουμε χώρο σε ανθρώπους που ο γυμνισμός δεν είναι συμβατός με τη δική τους κουλτούρα. Όπως τους βλέπουμε εμείς διαφορετικούς έτσι μας βλέπουν και εκείνοι», ανέφερε επίσης.

Ads

Η Πρωτοβουλία Παραθεριστών Γαύδου, απάντησε μέσω ενός μακροσκελούς κειμένου στο Facebook, αναφέροντας μεταξύ άλλων πως «η δήλωση της δημάρχου Γαύδου με τίτλο “Ο γυμνισμός και το δίκαιο του ισχυρού” είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα του πως ένας “δικαιωματικός” λόγος, αν διαστρεβλωθεί, μπορεί να υποστηρίξει τις ακριβώς αντίθετες αξίες».

Η Πρωτοβουλία τόνιζε πως στην πραγματικότητα «για την δημοτική αρχή φαίνεται ότι εκείνο που προέχει είναι η αλλοίωση του κοινωνικού και οικονομικού προφίλ των τουριστών που προσελκύει το νησί με φετινή αιχμή του δόρατος τον πόλεμο κατά του γυμνισμού».

Μάλιστα, υπήρξε και καταγγελία πως έγινε απόπειρα προσαγωγής λουόμενου στο Σαρακήνικο:

«Σήμερα το πρωί περίπου στις 11 η ώρα ένας νέος αστυνομικός της Γαύδου με πολιτικά ρούχα προσπάθησε να προσαγάγει έναν λουόμενο στην παραλία του Σαρακήνικου. Πιθανός λόγος για την προσαγωγή ήταν ο γυμνισμός. Ο αστυνομικός ζήτησε από τον λουόμενο να τον ακολουθήσει στο τμήμα. Όταν ο λουόμενος και παριστάμενος κόσμος ζήτησαν πολύ ήρεμα εξηγήσεις για την διαδικασία, ο αστυνομικός απάντησε ότι δεν θα του μάθουν τη δουλειά του και απείλησε ότι αν αντισταθεί θα του περάσει χειροπέδες.

Την ώρα που ο λουόμενος περνούσε μπροστά από τις καφετέριες, φώναξε στο συγκεντρωμένο κόσμο ότι τον προσαγάγουν, και υπήρξαν διαμαρτυρίες που απέτρεψαν την προσαγωγή. Ο αστυνομικός ζήτησε από τον λουόμενο να μιλήσει με τον δικηγόρο του και έφυγε. Υπήρξε μεγάλη κινητοποίηση κόσμου που βρίσκονταν στην παραλία που έδειξαν την αλληλεγγύη τους καθώς και άτομα που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία παραθεριστών. Ενημερώθηκαν δικηγόροι που ήταν στο νησί και έγινε ενημέρωση για το νομικό πλαίσιο. Ο λουόμενος που έρχεται χρόνια στο νησί, μόλις είχε φτάσει στο Σαρακήνικο και είχε κάνει μια βουτιά περιμένοντας το λεωφορείο».

Η ανακοίνωση της Πρωτοβουλίας

Η δήλωση της δημάρχου Γαύδου με τίτλο “Ο γυμνισμός και το δίκαιο του ισχυρού” είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα του πως ένας “δικαιωματικός” λόγος, αν διαστρεβλωθεί, μπορεί να υποστηρίξει τις ακριβώς αντίθετες αξίες.

«Όταν χρησιμοποιώ μια λέξη – λέει  ο Χάμπτι Ντάμπτι στην Αλίκη στην Χώρα των Θαυμάτων – «σημαίνει ακριβώς ό,τι εγώ την επιλέγω να σημαίνει μήτε περισσότερα μήτε λιγότερα».

Έτσι στην δήλωση χρησιμοποιούνται όροι όπως διαφορετικότητα, δημοκρατία, ελευθερία, ενώ γίνεται αναφορά και στο “κίνημα της πετσέτας” αλλά στο τέλος, όλα αυτά – με ολίγη από Θουκυδίδη – καταλήγουν να υπερασπιστούν τις συντηρητικές και αντιδραστικές αποφάσεις της δημοτικής αρχής οι οποίες δημιουργούν εντάσεις, διαιρέσεις και πολώσεις στο νησί εκεί που δεν υπάρχουν.

Η πραγματικότητα είναι πως η Γαύδος είναι το μοναδικό μέρος όπου όλες οι παραλίες είναι ήδη για όλες και όλους και οι άνθρωποι συνυπάρχουν είτε με μαγιό, είτε χωρίς. Η δημοτική αρχή θέλει να το καταστρέψει αυτό και ισχυρίζεται πως θέλει μία παραλία για όλους ενώ ταυτόχρονα απαγορεύει σε ανθρώπους να υπάρχουν όπως  θέλουν. Λογική του τύπου “εγώ δεν έχω πρόβλημα με τους gay αρκεί να είναι στο σπίτι τους” όπως και “καταπατάτε το δικαίωμα μου να σας απαγορεύω”.

Καλωσορίζουμε την άφιξη της δημάρχου στον κόσμο του Όργουελ όπου το ψέμα εμφανίζεται ως αλήθεια και οι λέξεις χρησιμοποιούνται για να δηλώσουν το αντίθετο απ΄ ότι σημαίνουν.

Από τη δήλωση μαθαίνουμε ότι οι άνθρωποι που αγαπάνε και στηρίζουν το νησί εδώ και δεκαετίες, που έρχονται με τις οικογένειες και τους φίλους τους και το έκαναν έναν πραγματικά εναλλακτικό τουριστικό προορισμό, είναι στην πραγματικότητα σταυροφόροι του γυμνισμού που γυρνούν στις παραλίες παίρνοντας τα μαγιό των λουόμενων. Και, όπως λέει η Δήμαρχος, οι παραθεριστές αυτοί, που έρχονται στο νησί με έναν υπνόσακο και μία σκηνή, με μαγιό ή χωρίς, καταπιέζουν τους ντόπιους αφού όντας οι “ισχυροί” της υπόθεσης επιβάλλουν το δίκιο τους. Η αντιπαράθεση αυτή είναι πλασματική και καλλιεργείται σκόπιμα.

Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι η κ. Στεφανάκη που έχει κηρύξει τον πόλεμο ενάντια στο “δίκιο του ισχυρού”, όπως γράφει, διαθέτει μία σειρά από πολυτελή τουριστικά διαμερίσματα στο νησί, ενώ ως δήμαρχος είναι η “πρώτη πολίτης” του νησιού και ο σύζυγός της – που διατηρεί κατασκευαστική εταιρεία στα Χανιά – ως αντιδήμαρχος έχει την ευθύνη των οικονομικών του δήμου, τη διαχείριση των ευρωπαϊκών προγραμμάτων και χρηματοδοτήσεων, τον έλεγχο των καταστημάτων και των επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος, την αδειοδότηση τους, τον έλεγχο, τα πρόστιμα κλπ.

Οι “ισχυροί” όμως  στο νησί – κατά τη δήμαρχο – είναι οι επισκέπτριες και οι επισκέπτες που δεν θέλουν να είναι απλοί τουρίστες, αλλά συγκροτούν κοινότητα που υπερασπίζεται τον χαρακτήρα του νησιού από μία επιθετική εμπορευματοποίηση, που φροντίζει το φυσικό του περιβάλλον, που έδωσε αγώνες  για να μην γίνει η Γαυδοπούλα σταθμός μεταφόρτωσης κοντέινερ ή για να συμπεριληφθεί το νησί στις προστατευόμενες περιοχές Natura 2000. Είναι ξεκάθαρο λοιπόν ποιος είναι ο ισχυρός της υπόθεσης.

Παραβλέποντας σχεδόν 50 χρόνια αρμονικής συνύπαρξης, συνεργασίας και εγκάρδιων σχέσεων των παραθεριστών με τους ντόπιους, η δημοτική αρχή με νέα ανακοίνωση κλιμακώνει τον πόλεμο εναντίον των κατασκηνωτών που ξεκίνησε το 2021 όταν έβγαλε τις κοινόχρηστες ντουζιέρες και έστειλε συνεργεία του Δήμου για να ξεπατώσουν όσες δημόσιες βρύσες υπήρχαν για κοινή χρήση. Μάλιστα, μετά από τις κινητοποιήσεις των παραθεριστών πολλοί ντόπιοι στάθηκαν αλληλέγγυα στο πλάι μας και μας έδωσαν την αναγκαία για κάθε άνθρωπο πρόσβαση σε νερό, τοποθετώντας ντουζιέρες στα μαγαζιά τους. Την επόμενη χρονιά, το 2022, τα έβαλε με ανθρώπους που επέλεξαν να περάσουν τον χειμώνα στο νησί και φέτος στοχοποιεί τους γυμνιστές. Η εχθρική αυτή στάση απέναντι στους κατασκηνωτές, οι τοξικοί και προσβλητικοί κατά καιρούς χαρακτηρισμοί απέναντί τους, είχαν σαν αποτέλεσμα να μειωθούν κατά χιλιάδες οι επισκέπτες φέτος στο νησί και ειδικά στο Σαρακήνικο όπου απαγορεύτηκε ο γυμνισμός.

Ας μας πει επιτέλους η Δήμαρχος ποιο είναι το όραμά της για την Γαύδο.

  • Τι είδος τουρισμό και ανάπτυξη θέλει να προσελκύσει;
  • Παίρνει στ΄αλήθεια υπόψη της τις επιθυμίες και ανάγκες των κατοίκων ή μόνο των επιχειρηματιών – επενδυτών;
  • Έχει σκοπό να κάνει κάτι για να είναι οι παραλίες καθαρές;
  • Έχει στα σχέδια της ένα βιολογικό καθαρισμό για να μην καταλήγουν τα λύματα στην θάλασσα;
  • Να υπάρξει ενεργειακή αυτονομία στο νησί με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αντί των γεννητριών που προκαλούν τρομερή ηχορύπανση, ρύπανση της ατμόσφαιρας και του κλίματος, και να μη χρειάζεται η τοπική κοινότητα να ξοδεύει χιλιάδες ευρώ για τις γεννήτριες πετρελαίου;
  • θα πάρει θέση η δήμαρχος, που τόσο κόπτεται για την προστασία του περιβάλλοντος, κατά των εξορύξεων που είναι να ξεκινήσουν δίπλα στη Γαύδο καταστρέφοντας τη θάλασσα και την οικολογική ισορροπία μιας τόσο ευαίσθητης περιοχής;
  • Θα γίνει κάτι για τα δεκάδες ζωάκια που είναι μη στειρωμένα, ταλαιπωρημένα και άρρωστα;
  • Σκοπεύει να κάνει κάτι για την καλύτερη σύνδεση της Γαύδου με την Κρήτη;
  • Έχει δει πώς ταλαιπωρούνται στο λιμάνι όσοι περιμένουν με τις ώρες κάτω από τον ήλιο για να κόψουν εισιτήριο;
  • Είναι δείγμα πολιτισμού να κόβεις την πρόσβαση στο δημόσιο νερό; (Η ορθολογική χρήση του νερού ήταν μέλημα της κοινότητας των παραθεριστών πολλά χρόνια πριν η κ. Στεφανάκη εμφανιστεί στην Γαύδο).
  • Πώς σκοπεύει να αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής των κατοίκων;

Για τη δημοτική αρχή φαίνεται ότι εκείνο που προέχει είναι η αλλοίωση του κοινωνικού και οικονομικού προφίλ των τουριστών που προσελκύει το νησί με φετινή αιχμή του δόρατος τον πόλεμο κατά του γυμνισμού.

ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΠΑΡΑΘΕΡΙΣΤΩΝ ΓΑΥΔΟΥ

Η δήλωση της Δημάρχου

Για άλλη μια φορά άγνωστοι αφαίρεσαν και κατέστρεψαν τις πινακίδες που έχει τοποθετήσει ο Δήμος Γαύδου στην προσπάθειά του να διεκδικήσει μία παραλία από τις δέκα τουλάχιστον του νησιού, ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ. Ξανά ο Δήμος Γαύδου έκανε τις νομικές ενέργειες που όφειλε για να προστατεύει τη δημόσια περιουσία, προμηθεύτηκε άλλες και αυτό θα κάνει όσες φορές κι αν χρειαστεί. Εν τω μεταξύ, θα φτιάχνουμε αυτοσχέδιες με ξύλα που θα βρίσκουμε στην ανακύκλωση μέχρι το τέλος του καλοκαιριού, ενώ εμείς θα μείνουμε στο νησί να παλεύουμε να το κρατήσουμε ζωντανό για να σας υποδεχτεί με το καλό και του χρόνου.

Όταν σε άλλες τουριστικές περιοχές οι πολίτες έχουν ξεσηκωθεί για να διεκδικήσουν το δημόσιο χώρο που τους ανήκει (βλ. «κίνημα της πετσέτας»), οι έννοιες ελευθερία για όλους και δημοκρατία στη Γαύδο, έχουν άλλο νόημα.

Όμως ΓΙΑΤΙ ένα λογικό αίτημα της τοπικής κοινωνίας, που έχει καταγραφεί με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου από το 2011, κάτι που συνέχεια το συζητάμε μεταξύ μας το χειμώνα και μας προβληματίζει, δεν μπορούν να το κατανοήσουν κάποιοι; Και είναι οι ίδιοι που καταστρέφουν τις ντουζιέρες της παραλίας με το επιχείρημα ότι κάνουμε «εμπορευματοποίηση του δημόσιου αγαθού» ενώ προσπαθούμε να κάνουμε ορθολογική διαχείριση του περιορισμένου νερού που έχουμε στο νησί για να φτάνει ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ.

ΕΠΕΙΔΗ, στη Γαύδο ισχύει το δίκαιο του ισχυρού όπου η τοπική κοινωνία είναι ο αδύναμος και οι επισκέπτες είναι ο ισχυρός.

Είναι θέμα απλής αριθμητικής! Τον χειμώνα, στη Γαύδο ζουν 80-100 άτομα με λιγότερους από 50 είναι οι ντόπιοι. Το καλοκαίρι, αρκετές χιλιάδες επισκεπτών έρχονται στο νησί, με μεγάλο μέρος από αυτούς να θεωρούν ότι με το να έρχονται και να ξανάρχονται στο μοναδικό παράδεισο που είναι το νησί, αποκτούν δικαιώματα και γνώμη για τα τοπικά θέματα περισσότερο από τους «απομονωμένους» ντόπιους. Αυτοί ξέρουν το καλό μας, το καλό του νησιού και θα μας προστατεύσουν”, αναφέρει στη δήλωσή της.

Από την αρχαιότητα είναι γνωστό πως στις σχέσεις εφαρμόζεται, συνήθως, το δίκαιο του ισχυρού ή, τέλος πάντων, του ισχυρότερου, που φυσικά καθορίζεται από τα συμφέροντά του. «Ο ισχυρός προχωρά όσο του επιτρέπει η δύναμή του και ο αδύναμος υποχωρεί όσο του επιβάλλει η αδυναμία του», έγραψε ο Θουκυδίδης. Η πλευρά του αδύναμου έχει δύο επιλογές. Ο αδύναμος, ή θα αλλάξει στόχο και στρατηγική, λαμβάνοντας υπόψη το ισοζύγιο ισχύος, ή θα υποταχθεί στις αξιώσεις του ισχυρού. Οι ιστορικές καταγραφές δείχνουν πως στις διεθνείς σχέσεις δεν υπάρχει κανένας νόμος για την υπεράσπιση της νομιμότητας αλλά και της ηθικής των σχέσεων μεταξύ των κρατών. Το δίκαιο το επιβάλλουν τα ισχυρά κράτη στα αδύναμα κράτη. Τρίτη επιλογή υπάρχει; Υπάρχει. Η αντίσταση και το ηθικό δικαίωμά μας να υπερασπιστούμε και να διαχειριστούμε το τόπο μας.

Το θέμα του φετινού καλοκαιριού στη Γαύδο είναι ο γυμνισμός. Πολλοί λένε ότι είναι μέσα στη φιλοσοφία του νησιού. Και το δεχόμαστε, αφού κανείς δε μίλησε για καθολική εφαρμογή του νόμου στο νησί.

Κυρίες/οι γυμνιστές,

Για τη διεκδίκηση από μεριάς του Δήμου μιας μόνο παραλίας για ΟΛΟΥΣ, καταστρέφετε τη δημόσια περιουσία γιατί περιορίζεται η ελευθερία σας. Άραγε πιστεύουμε στη διαφορετικότητα; Υπάρχουν κάτοικοι και επισκέπτες γυμνιστές και κάτοικοι και επισκέπτες μη γυμνιστές. Μαθαίνουμε στα παιδιά μας ότι η διαφορετικότητα είναι σαν μία ανθοδέσμη με πολύχρωμα λουλούδια. Η διαφορετικότητα είναι η ποικιλία που υπάρχει στον κόσμο μας. Πρέπει λοιπόν να κατανοήσουμε και να αποδεχτούμε τη διαφορετικότητα κάποιων ανθρώπων. Είμαστε διαφορετικοί σε θέματα κουλτούρας, εθνικότητας, θρησκείας, ηλικίας, γένους, σεξουαλικής ταυτότητας, σωματικών και πνευματικών χαρακτηριστικών, αξιών, μορφωτικού επιπέδου, στην ύπαρξη κάποιας πάθησης ή αναπηρίας. Είμαι σίγουρη ότι πολλοί από εσάς διαδηλώνετε στα αστικά σας κέντρα για την υπεράσπιση της διαφορετικότητας και είμαστε μαζί σας.

Σε ένα πολιτισμένο χώρο χωράνε όλοι. Οφείλουμε να αφήνουμε χώρο για όλους. Όποια και να είναι η διαφορετικότητα μη ξεχνάμε πώς είμαστε όλοι ίσοι μεταξύ μας. Όπως ακούμε κάποιον με διαφορετικές απόψεις από τις δικές μας, όπως οφείλουμε να προβλέπουμε χώρο καπνιστών και μη καπνιστών, θέσεις parking για ανθρώπους με κάποια αναπηρία, οφείλουμε να αφήνουμε χώρο σε ανθρώπους που ο γυμνισμός δεν είναι συμβατός με τη δική τους κουλτούρα. Όπως τους βλέπουμε εμείς διαφορετικούς έτσι μας βλέπουν και εκείνοι.

Εύχομαι καλές διακοπές σε όλους, ιδιαιτέρως, σε εκείνους που έχουν επιλέξει το νησί μας για τις καλοκαιρινές διακοπές τους.