Για την αναγκαιότητα να χαράξει η Ελλάδα μια εθνική στρατηγική για τον ελληνικό τουρισμό, ώστε να επιτευχθεί ο μετασχηματισμός της ελληνικής οικονομίας στην κατεύθυνση της πράσινης και βιώσιμης ανάπτυξης, αναφερθηκε ο Αλέξης Τσίπρας μιλώντας στην εκδήλωση για την παρουσίαση του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ για τη Μικρομεσαία επιχειρηματικότητα και τον Τουρισμό.

Ads

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ σημείωσε πως παρά «τη βαρύνουσα σημασία του για την εθνική οικονομία, ο τομέας του τουρισμού δυστυχώς δεν αποτελεί αντικείμενο ενός συγκροτημένου πολιτικού σχεδιασμού».

Ο ίδιος κατηγόρησε την κυβέρνηση Μητσοτάκη ότι άφησε τον τουρισμό στον αυτόματο πιλότο και αντί να ξεκινήσει τις διαρθρωτικές αλλαγές, όπως τόνισε, «το μόνο που την ενδιέφερε ήταν να αναμετρηθεί με τις τουριστικές επιδόσεις του 2019, την επιτυχία της δικής μας Κυβέρνησης».

Αναφερόμενος στις σύγχρονες προκλήσεις και τη διεθνή τουριστική αγορά, η οποία χαρακτηρίζεται «από έντονο ανταγωνισμό, με ταξιδιώτες ολοένα πιο ενημερωμένους και απαιτητικούς, με τις σύγχρονες τεχνολογίες να παίζουν καθοριστικό ρόλο» ο Αλέξης Τσίπρας τόνισε πως είναι «πια αναγκαίο να χαράξουμε μια άλλη εθνική στρατηγική για τον ελληνικό τουρισμό».

Ads

Υπογράμμισε ωστόσο πως οι «αποφάσεις και οι στρατηγικές για τα αναπτυξιακά μοντέλα, τόσο συνολικά όσο και ειδικότερα στον τουριστικό κλάδο, δεν μπορεί να εκπονούνται ερήμην των ανθρώπων του: των μικρομεσαίων επιχειρηματιών και των εργαζόμενων που με την καθημερινή τους προσπάθεια κρατάνε τη χώρα και τον κλάδο τους όρθιους».

Οι δεσμεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ

Σε αυτό το πλαίσιο, ο Αλέξης Τσίπρας παρουσίασε στην εκδήλωση όλες τις δεσμεύσεις και τις πολιτικές που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και οι οποίες «είναι προσανατολισμένες στο όραμά μας για μια δίκαιη κοινωνία και οικονομία με σεβασμό στο περιβάλλον και στις μακροπρόθεσμες προοπτικές της χώρας».

«Η νέα εθνική στρατηγική για τον τουρισμό που προτείνουμε, εδράζεται στη βάση μιας ολοκληρωμένης προσέγγισης που συνδυάζει, συντονίζει και καλλιεργεί τις συνέργειες με τους συγγενικούς και αλληλοτροφοδοτούμενους τομείς της οικονομίας. Γιατί μόνο τότε μπορούμε να μιλάμε για βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη και μόνο τότε ο τουρισμός μπορεί να απελευθερώσει τη δυναμική του για την ανάπτυξη της χώρας συνολικά» επισήμανε, προσθέτοντας πως «ο ελληνικός τουρισμός είναι σήμερα σε θέση να κάνει το άλμα προς ένα πράσινο παραγωγικό μοντέλο».

Τα βασικά της χαρακτηριστικά της  νέας εθνικής στρατηγικής για τον ελληνικό τουρισμό έχουν ως εξής:

– Η διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος με τον καθορισμό κεντρικών στόχων σε εθνικό επίπεδο και εξειδικευμένων, διαφοροποιημένων στόχων σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.

– Η  υιοθέτηση μιας ολοκληρωμένης προσέγγισης της τουριστικής ανάπτυξης που να λαμβάνει υπόψη τη διασύνδεσή του με άλλους κρίσιμους κλάδους της εθνικής και τοπικής οικονομίας και ιδιαίτερα με τον πρωτογεννή τομέα.

– Η μετάβαση των τουριστικών επιχειρήσεων σε ένα νέο μοντέλο διαχείρισης της ενέργειας και των απορριμμάτων καθιστώντας τες εθνικούς πρωταθλητές στην εξοικονόμηση και στην ιδιωκατανάλωση ενέργειας και μπολιάζοντας τες με την αρχή της «κυκλικότητας» σε όλα τα στάδια της παραγωγής και της κατανάλωσης του τουριστικού προϊόντος.

– Η έμφαση στις ασφαλείς και πράσινες μεταφορές και υποδομές που αποτελούν προϋπόθεση της ανθρώπινης μετακίνησης.

Η προϋπόθεση για βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη

Προκειμένου να εξασφαλιστεί μια βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη στη χώρα, ο Αλέξης Τσίπρας έθεσε ως προϋπόθεση «τη διασύνδεση του τουρισμού με άλλους κρίσιμους τομείς για την αναπτυξιακή πορεία της χώρας: τη γεωργία και αγροτική ανάπτυξη, την αλιεία, τη μεταποίηση, τον πολιτισμό, και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας» και υπογράμμισε την ανάγκη να αναδειχθεί η ισχυρή ταυτότητα και ο τοπικός χαρακτήρας των ελληνικών τουριστικών προϊόντων.

«Το ελληνικό τουριστικό προϊόν χαρακτηρίζεται από ανεπαρκή διαφοροποίηση και παραμένει τυπικά προσανατολισμένο στο μοντέλο “ήλιος και θάλασσα” του οργανωμένου παραθεριστικού τουρισμού. Όμως, το μοντέλο αυτό από μόνο του δεν αρκεί για να εξασφαλίσει την βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη της χώρας, ενώ η αδυναμία μας να υποστηρίξουμε ειδικές και εναλλακτικές μορφές τουρισμού συντηρεί χρόνια προβλήματα, όπως η εποχικότητα και η συγκέντρωση της τουριστικής δραστηριότητας, προβλήματα που πλήττουν τις επιχειρήσεις του κλάδου και τις τοπικές οικονομίες.Η διαφοροποίηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος προϋποθέτει την καταγραφή των συγκριτικών πλεονεκτημάτων και των περιβαλλοντικών και χωροταξικών ορίων κάθε περιοχής της χώρας. Και στη συνέχεια την άρση των όποιων εμποδίων, σε ότι αφορά στο θεσμικό πλαίσιο, τις υποδομές, καθώς και την παροχή κινήτρων για την ανάπτυξη ειδικών μορφών τουρισμού» ανέφερε χαρακτηριστικά.