Την Τετάρτη 15 Οκτωβρίου σε έναν από τους πιο κεντρικούς δρόμους της Αθήνας, την Πέτρου Ράλλη ένας οδηγός αυτοκινήτου σκοτώνει δυο πεζούς κι έναν οδηγό μηχανής και τραυματίζει άλλους δυο ανθρώπους. «Ο δράστης δεν είναι ούτε ο πρώτος, ούτε ο τελευταίος και τα θύματα δεν ήταν ούτε τα πρώτα αλλά δυστυχώς δεν θα είναι ούτε και τα τελευταία» αναφέρει ο Πανελλαδικός Σύλλογος «SOS Τροχαία Εγκλήματα» που καλεί σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο τόπο του δυστυχήματος. Ανομία και ατιμωρήσία, έχουν μετατρέψει την κυκλοφορία στην Ελλάδα σε επικίνδυνη αποστολή.

Ads
 

«Ειδικά για τους πεζούς», επισημαίνει ο εκπρόσωπος του συλλόγου «SOS Τροχαία Εγκλήματα», Μανώλης Σταυρουλάκης. «Αν δείτε το βίντεο για το πως σκοτώθηκαν εκείνοι οι άνθρωποι, αν δείτε πως ήταν ο δρόμος, το πεζοδρόμιο… » λέει αναφερόμενος στο τροχαίο της Πέτρου Ράλλη. «Τα πεζοδρόμια έχουν καταληφθεί. Παρκάρουν αυτοκίνητα, στήνονται περίπτερα, υπάρχουν δρόμοι στους οποίους ο πεζός δεν μπορεί να κυκλοφορήσει. Για να περπατήσει είναι εκτεθειμένος στο δρόμο. Το βίντεο από την Πέτρου Ράλλη είναι συγκλονιστικό. Το πως περπατούν οι δυο άνθρωποι, τι βρίσκουν μπροστά τους και τις τους αναγκάζει να κατέβουν στο δρόμο».

Επιπλέον τονίζει το ζήτημα της υπερβολικής ταχύτητας. «Ποιος τον έμαθε να οδηγεί έτσι και να αναπτύσσει στο δρόμο τέτοιες ταχύτητες;» αναρωτιέται ο κ. Σταυρουλάκης. «Αυτή τη στιγμή υπάρχουν μέσα στην Αθήνα δρόμοι με επιτρεπτό όριο ταχύτητας τα 90 χλμ./ώρα. Μέσα στην πόλη. Δεν μπορεί να υπάρχει τέτοιο όριο σε δρόμους που μπορεί να έχει πρόσβαση και ο πεζός. Κι επιπλέον ούτε καν αυτές οι ταχύτητες δεν εφαρμόζονται. Όλοι τρέχουν με 100 και 120 χλμ./ώρα. Είναι αδιανόητο. Ο σύλλογός μας ζητά δραστική μείωση της ταχύτητας μέσα στην πόλη». Σημειώνεται ότι την ίδια ώρα σε διεθνές επίπεδο τα όρια ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές περιορίζονται στα 30 χλμ/ώρα.

Τα τροχαία δεν είναι μοίρα

«Η δικαιοσύνη και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του κράτους σφυρίζουν αδιάφορα» σημειώνει ο Μανώλης Σταυρουλάκης. «Αν δείτε πως αντιμετωπίζονται οι υποθέσεις από τη δικαιοσύνη… Περνάς με κόκκινο, σκοτώνεις δυο, τρία άτομα και είναι πλημμέλημα. Μιλάς με το κινητό, δημιουργείς τροχαίο και είναι πλημμέλημα. Περνάς με κόκκινο και την άλλη μέρα οδηγείς. Εγώ έχω χάσει τον άνθρωπό που πριν εννέα χρόνια. Εννέα χρόνια παλεύω στα δικαστήρια και ακόμη δεν έχω βρει άκρη».

Ads

«Η κοινωνία και η δικαιοσύνη έχουν φτάσει να θεωρούν ότι το τροχαίο είναι θέλημα Θεού. Ότι είναι της μοίρας μας. Δεν είναι έτσι. Τα τροχαία είναι λάθη ανθρώπινα. Δεν μου έτυχε το τροχαίο. Κάποιος το προκάλεσε. Είτε το οδικό δίκτυο δεν ήταν καλό, είτε υπήρχε μια λακκούβα, είτε δεν είδα το φανάρι γιατί υπήρχε ένα δέντρο μπροστά. Γι’ αυτά δεν υπάρχουν ευθύνες; Κάποιος είναι υπεύθυνος είτε λέγεται δήμος, είτε περιφέρεια, είτε κράτος, είτε τροχαία. Υπάρχει νομικό πλαίσιο που όλα αυτά τα απαγορεύει ή τα διευθετεί. Γιατί δεν λειτουργούμε σαν κράτος αν πραγματικά θέλουμε να μειώσουμε τα τροχαία;»

«Δεν είναι της μοίρας αν κάθε χρόνο στην Ελλάδα χάνονται 1000 άτομα ενώ στη Σουηδία χάνονται τρεις φορές λιγότερα. Στη χώρα που ζω έχω διπλάσιες πιθανότητες να σκοτωθώ στο δρόμο απ’ ότι σε οποιαδήποτε άλλη ευρωπαϊκή χώρα» καταλήγει ο κ. Σταυρουλάκης επισημαίνονται ότι ευθύνη εκτός από το κράτος έχει και η κοινωνία. «Θάβουμε ανθρώπους και λέμε ας το ξεχάσουμε. Δε γίνεται. Πρέπει να ξεσηκωθούμε. Πρέπει κάτι να γίνει. Όλοι όσοι οδηγούμε έχουμε ευθύνη. Πάντα υπάρχουν ευθύνες αλλά κι εμείς οι ίδιοι οι πολίτες δεν θέλουμε να αναλάβουμε τις ευθύνες μας.

 
Τα στοιχεία
 
Από τον Ιανουάριο έως και τον Ιούνιο του 2014 οι δρόμοι της Ελλάδας μέτρησαν 346 νεκρούς, 463 βαριά τραυματίες και 6.474 ελαφριά τραυματίες από τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα. Συνολικά το α’ εξάμηνο του 2014 σημειώθηκαν 328 θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα και 389 σοβαρά τροχαία ατυχήματα ενώ την ίδια ώρα τα ελαφριά αγγίζουν τις 4.976. Τα ποσοστά είναι ελάχιστα μειωμένα σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2013.

image

image
 
Σε σύνολο 328 τροχαίων ατυχημάτων τα 51 αφορούν σε παράσυρση πεζού. Την ίδια ώρα τα 108 αφορούν σε εκτροπή αυτοκινήτων και τα 130 σε σύγκρουση οχημάτων. Στο ίδιο σύνολο τα 16 τροχαία αναφέρονται με αίτια στους πεζούς ενώ στα 86 τα αίτια αναφέρονται σε οδηγούς. Δεκαπέντε τροχαία ήταν αποτέλεσμα υπερβολικής ταχύτητας ενώ σε 108 ατυχήματα τα αίτια ερευνώνται. 

image

image

 
Στις επικίνδυνες παραβάσεις πρώτη με διαφορά είναι η ανάπτυξη της υπερβολικής ταχύτητας με 86.143 παραβάσεις στο α’ εξάμηνο του 2013 – 2014 (4.176 περισσότερες από το α’ εξάμηνο του 2013). Η μη χρήση κράνους ακολουθεί και αμέσως μετά έρχονται οι παραβάσεις οχημάτων (ΚΤΕΟ), η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και η παράβαση χρήσης κινητού τηλεφώνου. 

image

(* Πίνακες από την τροχαία)
 

 
«Κανένας φόνος στην άσφαλτο»
 
Ο σύλλογος «SOS Τροχαία Εγκλήματα» έχει δημιουργηθεί εδώ και τρία χρόνια. Είναι μια πρωτοβουλία συγγενών θυμάτων της ασφάλτου. Όλα τα μέλη του συλλόγου σε όλη την Ελλάδα είναι άνθρωποι που έχουν βιώσει απώλεια. Προσπαθούν να αναδεικνύουν τα εγκλήματα που γίνονται στο οδικό δίκτυο.
 
«Κανένας φόνος στην άσφαλτο για εμάς δεν είναι αποδεκτός. Στις περισσότερες περιπτώσεις υπάρχουν φυσικοί και ηθικοί αυτουργοί γι’ αυτά που συμβαίνουν. Δεν μπορούμε να καθίσουμε με σταυρωμένα χέρια. Έχουμε βιώσει απώλειες και συνεχίζουμε να φωνάζουμε, να διαμαρτυρόμαστε και να προσπαθούμε να αφυπνίσουμε συνειδήσεις» τονίζει ο Μανώλης Σταυρουλάκης.
 
Συγκέντρωση διαμαρτυρίας στην Πέτρου Ράλλη
 
Στην Πέτρου Ράλλη, στο σημείο όπου την περασμένη Τετάρτη σημειώθηκε το τροχαίο δυστύχημα με απολογισμό τρεις νεκρούς και δύο τραυματίες, οργανώνει συγκέντρωση διαμαρτυρίας σήμερα Τετάρτη 22 Οκτωβρίου στις 16.00 το μεσημέρι ο Πανελλαδικός Σύλλογος «SOS Τροχαία Εγκλήματα».

image
 
Με σύνθημα «Ο άνθρωπος πάνω από το αυτοκίνητο» η κινητοποίηση γίνεται «για να τιμήσουμε τους τρεις συνανθρώπους μας και να δηλώσουμε την συμπαράσταση μας στις οικογένειες τους». Διεκδίκηση είναι η μείωση των ορίων ταχύτητας στους δρόμους και η αυστηρή επιτήρησή τους: «Η ταχύτητα σκοτώνει! 30km/h στις πόλεις, 110 km/h στις Εθνικές οδούς, ΤΩΡΑ!»
 
«Αυτό που συνέβη στην Πέτρου Ράλλη, υπερβολική ταχύτητα, παραβίαση σηματοδότη, κυνηγητό ανάμεσα σε αυτοκίνητα σε δρόμο μεγάλης κυκλοφορίας (όπου τα πεζοδρόμια και μια λωρίδα έχουν μετατραπεί σε parking αναγκάζοντας τους πεζούς να κατεβαίνουν στον δρόμο) είναι κάτι που το έχει δει ο καθένας. Κι αν αυτό μαθεύτηκε είναι απλά γιατί συνέβη να είναι πολύνεκρο. Πέντε θύματα ταυτόχρονα στο ίδιο σημείο, αποτελούν είδηση. Πέντε θύματα σε διαφορετικά σημεία όχι» αναφέρει η σχετική ανακοίνωση.
 
Στην κινητοποίηση συμμετέχουν οι οργανώσεις: Φίλοι της Φύσης, ΟικόΠολις, Μαμάδες στο Δρόμο, ΠΕΖΗ, Ποδηλάτες/ισες, Δίκτυο για τα Πολιτικά και Κοινωνικά Δικαιώματα. Επιπλέον οι Ποδηλάτες/ισες θα πραγματοποιήσουν ποδηλατοπορεία από την πλατεία Συντάγματος (εκκίνηση 15.30) μέχρι την Πέτρου Ράλλη.