Σύμφωνα με το νομοσχέδιο που έχει ετοιμάσει το υπουργείο Μεταφορών, όλα τα χρέη του ΟΣΕ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και των άλλων θυγατρικών του εταιρειών έναντι του Δημοσίου διαγράφονται, ενώ και τα χρέη προς τρίτους τα αναλαμβάνει το Δημόσιο. Έναντι των χρεών που αναλαμβάνει, το Δημόσιο θα πάρει από τον ΟΣΕ όλη την ακίνητη περιουσία του.

Ads

Σύμφωνα με τα «Νέα», η κυβέρνηση πρόκειται να παραχωρήσει τον ΟΣΕ σε ιδιώτες προβάλλοντας ως ατού του οργανισμού τη μεγάλη ακίνητη περιουσία, τα προαστιακά σιδηροδρομικά δίκτυα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, αλλά και τους μεγάλους κεντρικούς σταθμούς και τα εμπορευματικά κέντρα.

Το νομοσχέδιο προβλέπει την πώληση του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (επιβατικές- εμπορευματικές μεταφορές) με ταυτόχρονη εκχώρηση του μάνατζμεντ της εταιρείας. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα πωληθεί καθαρή, απαλλαγμένη από χρέη και πλεονάζον προσωπικό, με σκοπό να προσελκύσει το ενδιαφέρον κυρίως σιδηροδρομικών εταιρειών από την Ευρώπη. Επίσης, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, τερματίζεται η κοινωνική πολιτική του ΟΣΕ. Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι από 31.12.2010 καταργούνται τα μειωμένα εισιτήρια, οι ατέλειες, οι απαλλαγές και οι κάθε είδους υφιστάμενες τιμολογιακές υποχρεώσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, ο ΟΣΕ θα είναι ο αποκλειστικός διαχειριστής της εθνικής σιδηροδρομικής υποδομής, η ΕΡΓΟΣΕ θα αναλάβει τη μελέτη, δημοπράτηση, κατασκευή και διοίκηση όλων των έργων σιδηροδρομικής υποδομής και η ΓΑΙΟΣΕ θα αναλάβει την αξιοποίηση και εκμετάλλευση των ακινήτων που ανήκουν στον ΟΣΕ και το Δημόσιο. Εντός τριμήνου από την ψήφιση του νομοσχεδίου θα μεταφερθεί τροχαίο υλικό από τον ΟΣΕ στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ για να έχει ενεργητικό στον ισολογισμό της.

Ads

Με εξαίρεση τις γραμμές του άξονα Πατρών- Αθηνών- Θεσσαλονίκης- Ευζώνων (ΠΑΘΕ) που παρουσιάζουν ικανοποιητικές πληρότητες επιβατών, όλες οι υπόλοιπες γραμμές τελούν υπό επανεξέταση. Στο κυβερνητικό σχέδιο περιλαμβάνονται το κλείσιμο όλων των ζημιογόνων δρομολογίων, εκτός του βασικού άξονα Αθήνας- Θεσσαλονίκης, και η ένταξη ορισμένων εξ αυτών σε επιδοτούμενο καθεστώς άγονων γραμμών.

Η επέκταση του προαστιακού σιδηροδρομικού δικτύου της Αθήνας και η αναβάθμιση κεντρικών σταθμών του ΟΣΕ με την αξιοποίηση των περιβαλλόντων χώρων σχεδιάζεται να γίνουν μέσα από συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ). Μέσω σύμπραξης με τον ιδιωτικό τομέα εξετάζεται να γίνει και η επέκταση του Προαστιακού προς το Λαύριο και τη Ραφήνα, ενώ παράλληλα αναμένεται να εξεταστεί και η περαιτέρω επέκταση του δικτύου με την ίδια μέθοδο. Στόχος είναι η επέκταση του δικτύου του ΟΣΕ με όσο το δυνατόν μικρότερη επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού.

Σύμφωνα με τις εισηγήσεις των αρμοδίων των υπουργείων Μεταφορών και Οικονομίας, θα πρέπει να απαλλαγεί ο οργανισμός από 3.250 εργαζομένους. Σήμερα ο ΟΣΕ έχει περίπου 6.000 εργαζομένους. Θα προωθηθεί ο εξορθολογισμός του προσωπικού του ΟΣΕ ακόμα και με μετατάξεις στον ευρύτερο δημόσιο τομέα περίπου 1.000 εργαζομένων. Στόχος είναι η μείωση των περίπου 6.000 εργαζομένων ακόμα και κατά 50%, που θα επιτευχθεί με την κανονική συνταξιοδότηση περίπου 1.500 υπαλλήλων εντός του έτους, ενώ υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο θα βγαίνουν στη σύνταξη άλλοι 300- 500.

Σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών, Δημήτρη Ρέππας, το νομοσχέδιο για την εξυγίανση του ΟΣΕ έχει σταλεί στις υπηρεσίες του λεγόμενου “Μηχανισμού Στήριξης”.

Όπως δήλωσε ο κ. Ρέππας μετά τη διυπουργική σύσκεψη για τα μεγάλα έργα, μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει καμιά διαφωνία από τις αρμόδιες διευθύνσεις της ΕΕ, για το προτεινόμενο νομοσχέδιο, το οποίο χαρακτήρισε φιλόδοξο και τολμηρό, εκτιμώντας παράλληλα ότι δίνει τελικά λύση στο πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα ο Ελληνικός σιδηρόδρομος.

Πρόσθεσε επίσης ότι το υπουργείο αναμένει τις τελικές παρατηρήσεις της ΕΕ προκειμένου το νομοσχέδιο να γίνει νόμος του κράτους και να αρχίσει να εφαρμόζεται, ώστε να τεθεί τέρμα στο τεράστιο έλλειμμα του ΟΣΕ, ο οποίος, όπως είπε, έχει εξελιχθεί σε ένα φορέα που αντί να προσφέρει κοινωνικό έργο και μόνο, γίνεται “τρόπον τινά” και μια αντικοινωνική μηχανή όταν παράγει τέτοιο έλλειμμα.

Σε ότι αφορά το εργασιακό καθεστώς ο κ. Ρέππας επανέλαβε ότι από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης δεν είναι παραδεκτή μια ρύθμιση η οποία θα προβλέπει απολύσεις. “Άνθρωποι οι οποίοι επί πολλές δεκαετίες εργάζονται σε ένα Οργανισμό και έχουν φτάσει σε ηλικία 50 – 55 ετών, δεν είναι δυνατό να απολυθούν. Από την άλλη όμως πρέπει να πάρουμε γενναίες αποφάσεις για τους εργαζόμενους στον ΟΣΕ και πρέπει να το αντιληφθούν και εκείνοι ότι κάτι θα χάσουν”.

Τέλος, ο υπουργός ΥΜΔ ανακοίνωσε ότι βρίσκεται στην τελική του μορφή το νομοσχέδιο για την απελευθέρωση του επαγγέλματος του οδικού μεταφορέα και σύντομα θα έλθει προς έγκριση στο υπουργικό συμβούλιο και στη συνέχεια θα κατατεθεί προς ψήφιση στη βουλή.