Την κατάργηση της δημόσιας και δωρεάν Παράλληλης Στήριξης των παιδιών με ειδικές ανάγκες βλέπουν εκπαιδευτικοί και σωματεία τους πίσω από τη στάση του υπουργείου Παιδείας στο θέμα των πινάκων Ειδικής Αγωγής, που δρομολογούν τις προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών για την κάλυψη των χιλιάδων κενών στα σχολεία.

Ads

Οι πίνακες παραμένουν «κλειστοί» από τον Μάιο του 2019 για τους εκπαιδευτικούς, ενώ μετά από ερωτήσεις στη Βουλή και καταγγελίες γονιών και εκπαιδευτικών, ότι θα χαθεί και άλλο σχολικό έτος, η υφ. Παιδείας Ζέτα Μακρή απάντησε πως υπέβαλε αίτημα προς τον πρόεδρο του Α.Σ.Ε.Π. για την προκήρυξη της διαδικασίας κατάταξης, με τον πρόεδρο του ΑΣΕΠ να δηλώνει πως μπορεί να μην προλάβει.

Το ΥΠΑΙΘ «ρίχνει το μπαλάκι» στον ΑΣΕΠ και ο ΑΣΕΠ, αφού εντολές εκτελεί, με ό,τι προσωπικό έχει, δε φέρει καμία ευθύνη, λένε οι εκπαιδευτικοί που αγωνιούν για το αν ως τον Αύγουστο θα έχουν καταρτιστεί από το ΑΣΕΠ νέοι πίνακες (έστω προσωρινοί) Ειδικής Αγωγής.

Εν τω μεταξύ τη φετινή χρονιά οι προσλήψεις εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής στην Παράλληλη Στήριξη ήταν τουλάχιστον 1000 λιγότερες σε σχέση με πέρυσι και 50% λιγότερες από τις διαγνώσεις παιδιών με ειδικές ανάγκες, Οι πίνακες παραμένουν «κλειστοί» από τον Μάιο του 2019 και όσοι αποφοίτησαν κατά τη διάρκεια αυτών των ετών δεν μπορούν να ενταχθούν στους πίνακες της ΕΑΕ και αυτόματα χάνουν κάθε πιθανότητα να προσληφθούν. Ταυτόχρονα, όσοι αναπληρωτές βρέθηκαν εκτός πινάκων λόγω του λάθους με το παράβολο των τριών ευρώ παραμένουν αποκλεισμένοι, χάνοντας παράλληλα χρόνια προϋπηρεσίας, ενώ οι συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί βιώνουν την ανασφάλεια της περιπλάνησης, την αβεβαιότητα και το άγχος της ανεργίας.

Ads

Μάλιστα δεδομένου ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί της Παράλληλης Στήριξης είναι αναπληρωτές, οι προσλήψεις γίνονται σταδιακά μέχρι και τα τέλη Μαρτίου κι έτσι για μήνες ολόκληρους οι μαθητές με ειδικές ανάγκες μένουν χωρίς στήριξη και πολλοί γονείς αναγκάζονται, αν μπορούν, να προσλάβουν ιδιώτη ειδικό με δική τους επιβάρυνση, όπως εξάλλου προβλέπει και σχετικός νόμος.

Μέσα σε όλα αυτά ήρθε και η πρόταση του ευρωβουλευτή της Νέας Δημοκρατίας Σ. Κυμπουρόπουλου. Να υποδεικνύουν οι γονείς ποιος εκπαιδευτικός θα προσληφθεί στο σχολείο. Πρόταση που όπως ο ίδιος ανέφερε «αντιμετωπίστηκε θετικά» από την υφ. Παιδείας Ζέτα Μακρή.

Την ίδια ώρα όπως λένε και στο tvxs.gr εκπαιδευτικοί Ειδικής Αγωγής «δεν μπορούμε να εργαστούμε εξ αιτίας των κλειστών πινάκων ειδικής. Έχουμε καταθέσει ερωτήσεις σε βουλευτές και με την σειρά τους έχουν κάνει ερωτήσεις στην υπουργό Παιδείας, έχουμε στείλει εξώδικο σε ΑΣΕΠ και ΥΠΑΙΘ για το άνοιγμα πινάκων και πάλι δεν έχουμε λάβει μια σοβαρή απάντηση».

Για το λόγο αυτό οργανώθηκαν κάποιες χιλιάδες αυτών, δημιουργώντας σελίδα στα social media και αναλαμβάνοντας δράση.

Οι εκπαιδευτικοί έστειλαν ανοιχτή επιστολή στο tvxs.gr όσον αφορά στο άνοιγμα των πινάκων Ειδικής Αγωγής από το ΑΣΕΠ, αναφέροντας τα εξής:

«Τους  τελευταίους  μήνες  βρισκόμαστε μπροστά σε ένα αδιέξοδο που μας οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στο εργασιακό και κοινωνικό περιθώριο. Ο λόγος είναι προφανής: Δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικοί αγωνιούν για το αν ως το φετινό Αύγουστο θα έχουν καταρτιστεί από το ΑΣΕΠ νέοι πίνακες (έστω προσωρινοί) Ειδικής Αγωγής.

Σύμφωνα με την παράγραφο δ του άρθρου  64 του Ν. 4692/2020, τον οποίο η Υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως έφερε προς ψήφιση στη Βουλή, και οι πρώτοι πίνακες έχουν ισχύ ως τη λήξη του 2ου σχολικού έτους που έπεται του σχολικού έτους που δημοσιεύτηκαν σε ΦΕΚ.

Εφόσον, οι νυν οριστικοί πίνακες δημοσιευτήκαν σε ΦΕΚ τον Ιούνιο του 2020 έχουν ισχύ μέχρι την λήξη του τρέχοντος σχολικού έτους. Είναι σαφές, λοιπόν, ότι  το Υπουργείο Παιδείας και το ΑΣΕΠ, αν θέλουν να συμμορφωθούν με την ισχύουσα νομοθεσία, πρέπει να προβούν άμεσα σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την έκδοση της νέας προκήρυξης της Ειδικής Αγωγής και για την κατάρτιση των νέων πινάκων (έστω προσωρινών) Ειδικής Αγωγής ως το φετινό Αύγουστο. Τα χρονικά περιθώρια έχουν στενέψει και είναι γνωστό ότι η κατάρτιση πινάκων ΑΣΕΠ είναι χρονοβόρα διαδικασία.

Το επιχείρημα ότι το ΑΣΕΠ μπορεί να μην προλάβει να καταρτίσει νέους πίνακες ως τον Αύγουστο, πράγμα που άφησε να εννοηθεί ο πρόεδρος του ΑΣΕΠ σε ομιλία του στο ραδιόφωνο,  είναι μη αποδεκτό, καθώς, κάλλιστα, το ΑΣΕΠ μπορεί να δουλέψει υπερωρίες ή να αναθέσει τη διαδικασία κατάρτισης των πινάκων στις κατά τόπους Διευθύνσεις Εκπαίδευσης υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ.

Το Υπουργείο Παιδείας γνωρίζοντας εδώ και 2 χρόνια τη νομοθεσία για τη διετή ισχύ των πινάκων έπρεπε να προβεί από νωρίς σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες, ώστε να εξασφαλίσει ότι αυτή θα εφαρμοστεί. Αντ’ αυτού, έστειλε πολύ καθυστερημένα (22/12/2021) το αίτημα στο ΑΣΕΠ για την έκδοση της προκήρυξης και με τις δηλώσεις εκπροσώπων του στον ΠΑΣΑΔ ότι το ΑΣΕΠ δεν έχει απαντήσει ακόμα στο αίτημα αυτό, πιθανώς λόγω του φόρτου εργασίας για τις υπόλοιπες προκηρύξεις του Δημοσίου που ήδη «τρέχουν» και ότι αν δεν είναι δυνατή η κατάρτιση νέων πινάκων πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, θα ακολουθήσει νομοθετική ρύθμιση για την παράταση ισχύος των τωρινών πινάκων, δείχνει να μη συμμερίζεται καθόλου την προσωπική του ευθύνη.

Επισημαίνουμε ότι καθυστέρηση στη διαδικασία κατάρτισης νέων πινάκων Ειδικής Αγωγής θα επιφέρει και καθυστέρηση κατάρτισης νέων πινάκων Γενικής Αγωγής. Σύμφωνα με την παράγραφο δ του άρθρου  64 του Ν. 4692/2020, τον οποίο η Υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως έφερε προς ψήφιση στη Βουλή, οι νυν πίνακες της Γενικής Αγωγής λήγουν στο τέλος του επόμενου σχολικού έτους, επομένως μέσα στο φθινόπωρο του 2022 πρέπει να εκδοθεί η σχετική προκήρυξη (μιας και οι αιτήσεις για την προκήρυξη της Γενικής Αγωγής θα είναι πολλές παραπάνω από την προκήρυξη της Ειδικής Αγωγής), ώστε τη μεθεπόμενη σχολική χρονιά να υπάρχουν νέοι πίνακες (έστω προσωρινοί) Γενικής Αγωγής.

Ο Γ.Γ. του Υπουργείου Παιδείας κ. Κόπτσης δήλωσε πρόσφατα στο ραδιόφωνο ότι ίσως και εντός του μήνα να κάνει ανακοινώσεις η κ. Κεραμέως για το θέμα των πινάκων Ειδικής Αγωγής. Παρ’ όλ’ αυτά σε επικοινωνία που έχουμε με υπαλλήλους του Υπουργείου Παιδείας δεν αναφέρεται. τίποτα συγκεκριμένο για το πότε θα γίνουν αυτές οι ανακοινώσεις.

Η όλη κατάσταση απαξιώνει  τις προσπάθειες δεκάδων  χιλιάδων εκπαιδευτικών  να γεμίσουν την φαρέτρα τους με ακαδημαϊκά προσόντα, για να διεκδικήσουν ισότιμα μια θέση εργασίας, τους γεμίζει φόβο για το επαγγελματικό τους μέλλον και συντελεί αναμφίβολα στην οικονομική τους εξαθλίωση».