Μηνιαία αποζημίωση 250 ευρώ θα λαμβάνουν οι ιδιώτες που θέλει η κυβέρνηση να εντάξει ως εξεταστές για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης. Αυτό, μεταξύ άλλων, προβλέπεται στο νομοσχέδιο που κατέθεσε σε διαβούλευση το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών «με σκοπό την προαγωγή της διαφάνειας, τη διασφάλιση του αδιάβλητου της διαδικασίας και τη γενικότερη προαγωγή του επιπέδου της οδικής ασφάλειας της χώρας», μέσα από την αναμόρφωση του συστήματος εκπαίδευσης και εξετάσεων υποψηφίων οδηγών. Για το νομοσχέδιο και τις βασικές του προβλέψεις είχε γίνει παρουσίαση στο υπουργικό συμβούλιο τον περασμένο Ιανουάριο.

Ads

Το κείμενο του νομοσχεδίου βγήκε τώρα στη δημοσιότητα, χωρίς όμως να φωτίζει ιδιαιτέρως το «θολό τοπίο» που δημιουργείται γύρω από τη σκοπιμότητα των αλλαγών.

ΙΔΙΩΤΕΣ ΕΞΕΤΑΣΤΕΣ: Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι οι πρακτικές δοκιμασίες των υποψηφίων οδηγών θα διενεργούνται από όσους εντάσσονται στο Μητρώο Εξεταστών. Στο Μητρώο αυτό εγγράφονται όσοι δημόσιοι υπάλληλοι είναι ήδη πιστοποιημένοι ως εξεταστές και άλλοι δημόσιοι υπάλληλοι Πανεπιστημιακής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης κατόπιν δημόσιας πρόσκλησης ενδιαφέροντος που θα ορίζει τα απαιτούμενα προσόντα και εφόσον δεν έχουν υποπέσει σε βαριά πειθαρχικά παραπτώματα ή σε τροχαίες παραβάσεις που εντάσσονται στο «πόιντ σίστεμ». Εντάσσονται όμως και υποψήφιοι από τον ιδιωτικό τομέα αφού παρακολουθήσουν ειδικά προγράμματα θεωρητικής κατάρτισης. Η μηνιαία αμοιβή για όλους τους παραπάνω είναι 250 ευρώ – και αν αυτό αποτελεί ένα επιμίσθιο για τους δημοσίους υπαλλήλους, τι είδους κίνητρο μπορεί να αποτελεί για έναν ιδιώτη;
ΕΞΕΤΑΣΤΗΣ-ΣΥΝΟΔΗΓΟΣ: Στην πρακτική δοκιμασία, ο δάσκαλος οδήγησης παραμένει μέσα στο όχημα αλλά μετακινείται στο πίσω κάθισμα. Στη θέση του συνοδηγού μετακινείται ο εξεταστής που θα είναι πλέον ένας – αντί δύο στο ισχύον σύστημα που κάθονται πίσω. Σύμφωνα με το ενημερωτικό του υπουργείου, με αυτόν τον τρόπο «σταματά το φαινόμενο του να παρεμβαίνει ο εκπαιδευτής στον τρόπο οδήγησης του υποψηφίου κατά τη διάρκεια της εξέτασης». Δεν γίνεται όμως αντιληπτό γιατί να παραμένει ο εκπαιδευτής στο πίσω κάθισμα. «Μήπως για να είναι το εξιλαστήριο θύμα σε περιπτώσεις διαφθοράς;» αναρωτιέται ο Αρης Ζωγράφος, πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης. Αγνωστο επίσης παραμένει εάν οι εξεταστές θα μπορούν να αξιοποιούν τα ειδικά χειριστήρια που υπάρχουν στα οχήματα εκπαίδευσης για να παρεμβαίνουν σε έκτακτη ανάγκη.
ΚΑΜΕΡΕΣ: Ο εξεταστής θα είναι υπεύθυνος και για τη φορητή κάμερα που θα τοποθετείται μέσα στο όχημα για να μαγνητοσκοπείται η διαδικασία της εξέτασης. Η κάμερα θα είναι υψηλής ευκρίνειας, με λήψη 360 μοιρών, μικρόφωνο και αποσπώμενη κάρτα μνήμης. Σε περίπτωση δυσλειτουργίας της κάμερας, η εξέταση διακόπτεται. Την επόμενη μέρα ο εξεταστής παραδίδει κάμερα και κάρτα μνήμης στην αρμόδια Διεύθυνση και αν διαπιστωθεί ότι η κάρτα μνήμης δεν περιέχει το προβλεπόμενο αποθηκευμένο υλικό, οι εξετάσεις που πραγματοποιήθηκαν από τον εν λόγω εξεταστή ακυρώνονται. ΕΝΣΤΑΣΗ: Υποψήφιος οδηγός που κόπηκε στην πρακτική δοκιμασία έχει δικαίωμα να καταθέσει ένσταση εντός 10 ημερών, πληρώνοντας 60 ευρώ. Για την ένσταση μπορεί να χρησιμοποιήσει το υλικό που έχει εγγραφεί στην κάμερα το οποίο διατηρείται για έξι μήνες από την ημέρα των εξετάσεων. Η ένσταση εξετάζεται από την Επιτροπή Εποπτείας και Ενστάσεων. Εφόσον γίνει δεκτή, ο υποψήφιος παίρνει δίπλωμα μόνο εάν έχει συμπληρώσει τον προβλεπόμενο χρόνο εξέτασης και δεν διεκόπη πρόωρα η δοκιμασία. Αλλιώς, επαναπρογραμματίζεται η εξέτασή του. Το υλικό από τις κάμερες μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στο πλαίσιο των ελέγχων που θα ασκούν οι επόπτες.
ΕΠΟΠΤΕΣ: Για την εποπτεία του όλου συστήματος καταρτίζεται και Μητρώο Εποπτών στο οποίο θα εγγράφεται το ένστολο προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας. Οι επόπτες θα λαμβάνουν επίσης μηνιαίως 250 ευρώ και θα ελέγχουν εάν τηρούνται τα προβλεπόμενα στις θεωρητικές και πρακτικές εξετάσεις μέσα από δειγματοληπτικούς ελέγχους, ενώ θα συμμετέχουν στην εξέταση των ενστάσεων.
17ΧΡΟΝΟΙ: Οσοι έχουν συμπληρώσει το 17ο έτος της ηλικίας τους θα μπορούν να παρακολουθούν θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα οδήγησης και να δώσουν θεωρητικές εξετάσεις. Ομως για την πρακτική δοκιμασία θα πρέπει να περιμένουν να κλείσουν τα 18.

Πλήθος θεμάτων, όπως το ειδικότερο περιεχόμενο των μαθημάτων πρακτικής εκπαίδευσης, η ελάχιστη απαιτούμενη διάρκεια και ο τόπος διεξαγωγής των πρακτικών δοκιμασιών, η κατηγοριοποίηση των οδηγικών σφαλμάτων και η επίπτωσή τους στην αξιολόγηση των υποψηφίων οδηγών στην πρακτική δοκιμασία, η σχετική βαθμολόγηση των υποψηφίων οδηγών, η διενέργεια πρακτικής εκπαίδευσης και εξέτασης υποψηφίων οδηγών με αναπηρίες σε διασκευασμένα οχήματα και ο απαιτούμενος εξοπλισμός για την εκπαίδευση των υποψηφίων οδηγών δικύκλων δεν ρυθμίζονται από το νομοσχέδιο αλλά με υπουργικές αποφάσεις που θα εκδοθούν στη συνέχεια.

Ads

Πηγή: Εφημερίδα των Συντακτών