Μικρή παράταση στην παραμονή τους στην Ελλάδα έλαβαν τα πλοία Γκέρνικα και Τζουλιάνο του Στόλου της Ελευθερίας ΙΙ. Στο Γκέρνικα είχε ανακοινωθεί ότι ο χρόνος παραμονής του στα ελληνικά χωρικά ύδατα είχε συμπληρωθεί και, αν ήθελε να μείνει παραπάνω, έπρεπε να πληρώσει εξοντωτικούς φόρους. Και το Τζουλιάνο απειλούνταν με πρόστιμα, επειδή ως, πλοίο υπό ξένη σημαία και Έλληνα καπετάνιο, επίσης είχε συγκεκριμένο χρόνο παραμονής στην Ελλάδα, ο οποίος έληγε χθες.

Ads

Το Γκέρνικα, που ανήκει στην ισπανική πρωτοβουλία Rumbo a Gaza είχε καταχωρηθεί στο Ελληνικό Τελωνείο ως πλοίο του Στόλου της Ελευθερίας ΙΙ στις 21 Ιουνίου. Μέσω γραφειοκρατικών και διοικητικών προσκομμάτων, και λόγω της απαγόρευσης απόπλου για τη Γάζα που επέβαλε η ελληνική κυβέρνηση, το σκάφος είχε καθηλωθεί στο Κολυμπάρι Χανίων. Αφότου Ισπανοί ακτιβιστές του Στόλου της Ελευθερίας κατέλαβαν την ισπανική πρεσβεία στην Αθήνα ως ένδειξη διαμαρτυρίας, αξιωματικός του λιμενικού Χανίων πρότεινε τον ελεύθερο απόπλου του Γκέρνικα με αντάλλαγμα την έξοδο των Ισπανών ακτιβιστών από την πρεσβεία. Η συμφωνία έγινε δεκτή από την ισπανική πρωτοβουλία του Στόλου της Ελευθερίας, ωστόσο δεν τηρήθηκε.

Υπό την πίεση των λιμενικών αρχών, στις 20 Ιουλίου το Γκέρνικα αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το Κολυμπάρι. Καθώς επικρατούσαν αντίξοες καιρικές συνθήκες, το πλοίο έδεσε στην Αγία Πελαγία Κυθήρων. Οι λιμενικές αρχές προσπάθησαν να αφαιρέσουν παράνομα τα χαρτιά του πλοίου. Σύμφωνα, μάλιστα, με ανακοίνωση της Πρωτοβουλίας Ένα Καράβι για τη Γάζα, ένας νηογνώμονας που συμμετείχε στην επιθεώρηση του πλοίου στα Κύθηρα, παραδέχτηκε «ότι ποτέ δεν είχε ξαναζήσει μια κατάσταση τόσο παράνομη, σε σημείο που να του ζητηθεί να κάνει επιθεωρήσεις για τις οποίες ήταν αναρμόδιος».

Το πλήρωμα του πλοίου αρνήθηκε να παραδώσει τα χαρτιά στα στελέχη του λιμενικού και το σκάφος σύντομα εγκατέλειψε το λιμάνι της Αγίας Πελαγίας, εξαιτίας της πίεσης που δεχόταν. Ο καπετάνιος του υπέγραψε ένα έγγραφο στα ελληνικά, χωρίς να του το έχουν μεταφράσει, και ξεκίνησε με προορισμό την Κέρκυρα. Οι δυνατοί άνεμοι ύψους 8 μποφώρ που έπνεαν, ανάγκασαν τον καπετάνιο να καταφύγει στο λιμάνι του Γυθείου, όπου το Γκέρνικα βρίσκεται ακινητοποιημένο έως και σήμερα.

Ads

Στο Γκέρνικα παραμένουν σήμερα τρία άτομα, που προσπαθούν να συνεννοηθούν με τις λιμενικές αρχές για μικρή παράταση της παραμονής του πλοίου στην Ελλάδα, καθώς αυτό αντιμετωπίζει μηχανικά προβλήματα. Συγκεκριμένα, στο πλοίο μπήκαν μεγάλες ποσότητες νερού κατά το ταξίδι από την Κρήτη μέχρι τα Κύθηρα και το Γύθειο, οι οποίες δεν είναι εφικτό να απαντληθούν. Εν τω μεταξύ, η προθεσμία παραμονής του στα ελληνικά ύδατα έληξε την 21 Ιουλίου, καθώς το πλοίο είχε σημαία των νησιών Κομόρες. Σύμφωνα με το τελωνείο, για την παραμονή του στην Ελλάδα πέραν αυτής της ημερομηνίας, απαιτείτο η καταβολή ιδιαίτερα υψηλών φόρων, που αναλογούσαν στο 25% του κόστους αγοράς του σκάφους.

Τα μέλη της ισπανικής πρωτοβουλίας υποστηρίζουν ότι η υπέρβαση του χρόνου παραμονής τους στην Ελλάδα οφείλεται στα προσκόμματα στον απόπλου που τους είχε θέσει η ελληνική κυβέρνηση. Στόχος τους είναι να φύγουν για την Ισπανία, κάνοντας ένα ταξίδι παράλληλα με τις ακτές της βόρειας Μεσογείου, προκειμένου να ενημερώσουν το κοινό για τους στόχους της πρωτοβουλίας τους και την κατάσταση στη Λωρίδα της Γάζας. Όπως δήλωσε στο tvxs.gr ο Μανουέλ Ταπιάλ, μέλος της Ισπανικής αποστολής, «το τελωνείο αποφάσισε χθες να δώσει μία μικρή παράταση στην παραμονή του πλοίου στην Ελλάδα έως ότου ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για την επισκευή των μηχανικών προβλημάτων. Στη συνέχεια το Γκέρνικα θα επιστρέψει στην Ισπανία εφόσον βρεθεί καπετάνιος και μηχανικός για το πλοίο». Για το θέμα των φόρων, όμως, το τελωνείο δηλώνει αναρμόδιο και χθες παρέπεμψε τα μέλη της ελληνικής αποστολής στο υπουργείο Οικονομικών, προκειμένου να βρουν λύση. Αυτή εκκρεμεί ακόμη.

Η Οδύσσεια του Τζουλιάνο

Παρόμοια γραφειοκρατικά κωλύματα με αυτά που καθυστερούσαν τον απόπλου του Γκέρνικα, παρουσιάστηκαν και στο πλοίο Τζουλιάνο, το οποίο ανήκει στην ελληνική, τη σουηδική και τη νορβηγική πρωτοβουλία του Στόλου της Ελευθερίας ΙΙ. Μεταξύ άλλων, η σημαία του πλοίου ακυρώθηκε δύο φορές, πρώτα από τη Σιέρρα Λεόνε κι έπειτα από την Ομοσπονδία Νησιών Σεν Κιτς και Νέβις, και μόλις στις 30 Ιουλίου το πλοίο απέκτησε νέα (αμερικανική) σημαία. Το γεγονός αυτό έκανε το πλήρωμά του να ελπίζει πως το Τζουλιάνο πλέον θα μπορούσε να αποπλεύσει –ωστόσο του είχε ήδη τεθεί ένα νέο εμπόδιο, που σχετιζόταν με την ασφάλισή του.

Όπως καταγγέλλει η Πρωτοβουλία Ένα Καράβι για τη Γάζα, η ισραηλινή νομική υπηρεσία Shurat Hadin απείλησε με κυρώσεις την «Αιγαίον Ασφαλιστική», την εταιρεία στην οποία ήταν ασφαλισμένο το πλοίο. Συγκεκριμένα, η ισραηλινή υπηρεσία, επικαλούμενη τόσο το αμερικανικό όσο και το ισραηλινό δίκαιο, προειδοποίησε πως θα κινηθεί νομικά κατά της «Αιγαίον» σε περίπτωση που δοθεί στον Τζουλιάνο άδεια να ταξιδέψει. Τελικά, στις 28 Ιουλίου, η ασφαλιστική εταιρεία ενημέρωσε το πλήρωμα του πλοίου πως το συμβόλαιο ασφάλισης του σκάφους έχει λήξει από τις 4 του ίδιου μήνα.

«Λόγω της ακύρωσης της σημαίας, το πλοίο έπρεπε να αλλάξει ασφαλιστική εταιρεία. Τουλάχιστον αυτό υποστήριζαν μεταξύ τους κύκλοι στον ασφαλιστικό τομέα» ανέφερε στο tvxs.gr μέλος της Πρωτοβουλίας Ένα Καράβι για τη Γάζα. «Επιλέξαμε την λιγότερο χρονοβόρα διαδικασία προκειμένου να τακτοποιηθεί το ζήτημα άμεσα, καθώς ήμαστε 3 εβδομάδες ακινητοποιημένοι στο Ηράκλειο» σχολίασε, προσθέτοντας ότι το θέμα της ασφάλισης του πλοίου λύθηκε τελικά εχθές. Παράλληλα, το ελληνικό τελωνείο παρέτεινε την παραμονή του Τζουλιάνο στα ελληνικά ύδατα έως τις 15 Αυγούστου –μία παράταση που ήταν απαραίτητη, καθώς η άδεια παραμονής του επίσης έληγε εχθές.

Το Τζουλιάνο απέπλευσε τελικά εχθές λίγο πριν από τις 16:00 με προορισμό την Κέρκυρα. Το πλοίο θα πραγματοποιούσε ενδιάμεση στάση στο λιμάνι της Αγίας Πελαγίας στα Κύθηρα, προκειμένου τα μέλη της νορβηγικής, της ελληνικής και της σουηδικής πρωτοβουλίας να επιστρέψουν κούτες με φάρμακα με τις οποίες το Ιατρικό Κέντρο και κάτοικοι του νησιού είχαν προμηθεύσει την αποστολή του Στόλου της Ελευθερίας.

Σκάφη του Λιμενικού συνόδευαν το πλοίο σε σχετικά μικρή απόσταση.