Μείωση της κυκλοφορίας των ΙΧ κατά 12% στο κέντρο της Θεσσαλονίκης και των ταξί κατά 15% στο διάστημα μεταξύ του 2009 και του πρώτου εξαμήνου του 2011 δείχνει πρόσφατη έρευνα για τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στο κυκλοφοριακό του δρ. χημικού περιβαλλοντολόγου Κώστα Νικολάου, την οποία δημοσιεύει ο Αγγελιοφόρος.

Ads

 
Θα περίμενε κανείς ότι αυτή η μείωση της κυκλοφορίας των ΙΧ και των ταξί θα οδηγούσε σε αύξηση των μετακινήσεων με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, υπογράμμισε ο κ. Νικολάου. Κι όμως, ούτε στην Ελλάδα, ούτε σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις παρατηρήθηκε κάτι τέτοιο.
 
Η οικονομική κρίση δεν έχει οδηγήσει σε ουσιαστική αύξηση της επιβατικής κίνησης των μέσων μαζικής μεταφοράς σε καμία σχεδόν πόλη. Στο Λονδίνο, η επιβατική κίνηση του μετρό έχει πτώση 6%, στο Παρίσι η RATP εμφανίζει πτώση 0,8%, στο Μιλάνο εμφανίζεται μείωση κατά 1,2%, ενώ στη Μαδρίτη και τη Βαρκελώνη η πτώση της επιβατικής κίνησης των μέσων μαζικής μεταφοράς ξεπερνά το 10%.
 
«Η μείωση της κυκλοφορίας των ΙΧ και των ταξί οφείλεται συνολικά στη μείωση των μετακινήσεων των πολιτών ένεκα ανεργίας, στη μείωση των μετακινήσεων, που σχετίζονται με τις χαμένες θέσεις εργασίας, καθώς και στη μείωση των ”μη αναγκαίων” μετακινήσεων» σημείωσε ο κ. Νικολάου.
 
 «Η μείωση της κυκλοφορίας των ΙΧ και των ταξί καθορίζει σε αποφασιστικό βαθμό τα επίπεδα των ατμοσφαιρικών ρύπων στον αέρα των πόλεων και ιδίως των αιωρούμενων σωματιδίων και του διοξειδίου του αζώτου, τα οποία και αποτελούν και το μεγαλύτερο πρόβλημα αφού διαπιστώνονται υπερβάσεις των ορίων ποιότητας αέρα στις πόλεις», επισημαίνει ο κ. Νικολάου. «Αυτό είναι αναμενόμενο, διότι μια έστω και μικρή μείωση της κυκλοφορίας οδηγεί σε βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών, με αποτέλεσμα τα οχήματα να εκπέμπουν σημαντικά λιγότερο» σημειώνει.
 
Ωστόσο, αν η προσωρινά εμφανιζόμενη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στον αέρα των πόλεων μπορεί να δημιουργεί την ψευδαίσθηση ότι η κρίση έχει θετικές επιπτώσεις στην ποιότητα του αέρα, ο κ. Νικολάου επισημαίνει ότι τα οικονομικά δεδομένα είναι πιθανό σύντομα να οδηγήσουν σε ένα άλλο φαινόμενο, την κακή συντήρηση των οχημάτων.
 
«Εκτεταμένες έρευνες έχουν δείξει ότι ακόμα και ένα μικρό ποσοστό (10% – 20%) των οχημάτων αν είναι κακοσυντηρημένο, δημιουργεί τη μισή ρύπανση του αέρα των πόλεων» τονίζει.