Eναν χρόνο μετά το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, και μετά το κλείσιμο της Εξεταστικής, η Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Γεωργία Αδειλίνη απέστειλε σήμερα στην Προϊσταμένη της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας παραγγελία αναφορικά με την υπόθεση με την οποία ζητά «να απαντηθεί, μετά από αξιολόγηση κάθε ισχυρισμός και καταγγελία, που προβάλλεται από συγγενείς θυμάτων ή θύματα και τους συνηγόρους τους, ώστε το πέρας της ανάκρισης να μην αφήσει ουδεμία αμφιβολία ως προς το ότι οι εισαγγελικές και ανακριτικές αρχές διερεύνησαν κάθε πτυχή της υπόθεσης, επιτελώντας στο ακέραιο το καθήκον τους» καθώς όπως αναφέρει  «υπάρχουν διαμαρτυρίες και καταγγελίες συγγενών θυμάτων για αναπάντητα ερωτήματα, αποδεικτικά στοιχεία που δεν ελήφθησαν υπόψη ή δεν εκτιμήθηκαν σωστά, ανακριτικές ενέργειες που παραλείφθηκαν, ακόμα και για συγκάλυψη ευθυνών από τη δικαιοσύνη» τα οποία «εξακολουθούν να διαχέονται στο εσωτερικό της χώρας, αλλά και στο εξωτερικό, υποστηριζόμενες και από μερίδα του Τύπου».

Ads

Παράλληλα, σήμερα έγινε γνωστό πως ο πρώην υπουργός Μεταφορών, Κ. Αχ. Καραμανλής, μερίμνησε προκειμένου να είναι καλυμμένος για παν ενδεχόμενο, όταν ενσωμάτωσε στο εθνικό δίκαιο την κοινοτική Οδηγία 2016/798 για τη σιδηροδρομική ασφάλεια.

Σύμφωνα με την «Αυγή», η αλλοίωση αφορά την απαλοιφή στον ελληνικό νόμο 4632/2019 της ευθύνης του κράτους να διασφαλίζει τη συνολική σιδηροδρομική ασφάλεια, με προτεραιότητα την πρόληψη των ατυχημάτων, όπως ορίζεται στο ενωσιακό Δίκαιο. Η τροποποίηση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, σύμφωνα με πληροφορίες, που επικαλείται η εφημερίδα, αποτέλεσε και ένα από τα βασικά διακυβεύματα της έρευνας των επιθεωρητών του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων κατά τις επισκέψεις τους στην Ελλάδα μετά το δυστύχημα στα Τέμπη.

Διαβάστε: Μαρία Καρυστιανού για Τέμπη / Η συγκάλυψη που ξεκίνησε από την τρίτη μέρα παραμένει μέχρι σήμερα – Θα πάω μέχρι τέλους

Ads

Η παραγγελία προς την Εισαγγελέα
Προς

την κα Εισαγγελέα Εφετών Λάρισας

Με το υπ’ αριθ. πρωτ. 1706/1-3-2023 έγγραφο-παραγγελία μας σας αναθέσαμε την ανώτατη εποπτεία του ανακριτικού έργου της υπόθεσης των Τεμπών, σύμφωνα με το άρθρο 32 εδαφ. α΄ του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας.

Είναι αδιαμφισβήτητες οι υπεράνθρωπες προσπάθειες τις οποίες εδώ και ένα έτος καταβάλλουν οι εισαγγελικές και ανακριτικές αρχές για τη διερεύνηση σε βάθος και στον ταχύτερο δυνατό χρόνο του ως άνω εγκλήματος, μη φειδόμενες χρόνου και μόχθου, όπως άλλωστε οφείλουμε, ώστε να επιτευχθεί ο εντοπισμός όλων των υπαιτίων και η παραπομπή τους σε δίκη σε εξαιρετικά σύντομο χρόνο, στόχος στον οποίο αυτή τη στιγμή είμαστε πολύ κοντά, αλλά ο οποίος επ’ ουδενί δεν αποτελεί αυτοσκοπό, ούτε και μπορεί να αντιστρατεύεται την ίδια την απονομή της δικαιοσύνης, οδηγώντας σε συγκεκριμένες ανακριτικές ενέργειες ή αποκλείοντας άλλες, τυχόν επιβεβλημένες για την ανεύρεση της αλήθειας.

Οι ασκούντες το λειτούργημα του συνηγόρου της υποστήριξης της κατηγορίας ή της υπεράσπισης στην υπόθεση αυτή αλλά και το σύνολο του νομικού κόσμου της χώρας και όχι μόνο, γνωρίζουν πολύ καλά ότι ποτέ άλλοτε στη δικαστική μας ιστορία δεν επιτεύχθηκε κάτι ανάλογο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα έπρεπε αυτή η λειτουργία της δικαιοσύνης να είναι αυτονόητη και συνήθης και όχι εξαιρετική.

Στο πιο πάνω πλαίσιο, όπως σας είναι γνωστό, σας έχουμε διαβιβάσει αμελλητί κάθε υπόμνημα και αίτημα συγγενών θυμάτων που μας υποβλήθηκε, συμπεριλαμβανομένων και των καταγγελιών τους για τα αίτια της πρόκλησης έκρηξης πυρός, την ύπαρξη διάφορων εύφλεκτων και τοξικών ουσιών στο χώρο, την αλλοίωση του χώρου του εγκλήματος, με πιθανή απώλεια αποδεικτικών στοιχείων κλπ, που άλλωστε έχουν υποβληθεί αυτοτελώς και σε σας και στον Εφέτη Ανακριτή, προκειμένου να διερευνηθούν, έχετε δε προβεί, όπως γνωρίζουμε, στις απαιτούμενες προς τούτο ενέργειες.

Παρά τα ανωτέρω όμως, διαμαρτυρίες και καταγγελίες συγγενών θυμάτων για αναπάντητα ερωτήματα, αποδεικτικά στοιχεία που δεν ελήφθησαν υπόψη ή δεν εκτιμήθηκαν σωστά, ανακριτικές ενέργειες που παραλείφθηκαν, ακόμα και για συγκάλυψη ευθυνών από τη δικαιοσύνη, εξακολουθούν να διαχέονται στο εσωτερικό της χώρας, αλλά και στο εξωτερικό, υποστηριζόμενες και από μερίδα του Τύπου.

Κατόπιν αυτών επιτακτική παρίσταται η ανάγκη να μεριμνήσετε, ώστε να ερευνηθεί και να απαντηθεί, μετά από αξιολόγηση, κατά την κρίση σας, κάθε ισχυρισμός και καταγγελία, που προβάλλεται από συγγενείς θυμάτων ή θύματα και τους συνηγόρους τους, ώστε το πέρας της ανάκρισης να μην αφήσει ουδεμία αμφιβολία ως προς το ότι οι εισαγγελικές και ανακριτικές αρχές διερεύνησαν κάθε πτυχή της υπόθεσης, επιτελώντας στο ακέραιο το καθήκον τους.

Πως ο Καραμανλής αλλοίωσε την ευρωπαϊκή νομοθεσία

Στην αλλοίωση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τη σιδηροδρομική ασφάλεια φρόντισε να προβεί ο Κώστας Αχ. Καραμανλής προκειμένου να αποποιηθεί των ευθυνών του ως υπουργός για την πρόληψη των ατυχημάτων στον σιδηρόδρομο, όπως αποκαλύπτει με συγκριτικά στοιχεία για πρώτη φορά σήμερα η έρευνα της ΑΥΓΗΣ, τρεις μέρες πριν από τη συμπλήρωση ενός χρόνου από το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών.

Δεν διαψεύδει η Κομισιόν, στην οποία απηύθυνε γραπτό ερώτημα η ΑΥΓΗ με τα ευρήματα της αλλοίωσης της Οδηγίας 2016/798 για τη σιδηροδρομική ασφάλεια από τον πρώην υπουργό Μεταφορών, δηλώνοντας ενήμερη για το νομικό πλαίσιο που ισχύει για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα από τη σχετική έκθεση που έχει συντάξει ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων (ERA).

Πρόκειται για την Οδηγία (Ε.Ε.) 2016/798 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 11ης Μαΐου 2016 για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, η οποία ενσωματώθηκε στο ελληνικό Δίκαιο με τον Νόμο 4632/2019, ο οποίος ενσωμάτωσε ακόμη τις Οδηγίες για τη διαλειτουργικότητα των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων (2016/797) και το άνοιγμα της σιδηροδρομικής αγοράς (2016/2370).

Στο άρθρο 4 της Οδηγίας για τη σιδηροδρομική ασφάλεια με τον τίτλο «Ρόλος των παραγόντων του ενωσιακού σιδηροδρομικού συστήματος στην ανάπτυξη και στη βελτίωση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων» διατυπώνεται καθαρά ότι: «1. Με σκοπό την ανάπτυξη και τη βελτίωση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, τα κράτη-μέλη, εντός των ορίων των αρμοδιοτήτων τους: α) διασφαλίζουν τη συνολική διατήρηση της σιδηροδρομικής ασφάλειας και, στο μέτρο του δυνατού, τη συνεχή βελτίωσή της λαμβάνοντας υπόψη την εξέλιξη του Δικαίου της Ένωσης και των διεθνών κανόνων, καθώς και την τεχνική και επιστημονική πρόοδο και δίνοντας προτεραιότητα στην πρόληψη των ατυχημάτων».

Εντούτοις, και παρά τη ρητή αναφορά στην άμεση κεντρική ευθύνη του κράτους, μέσω αυτονόητα της εκλεγμένης κυβέρνησης, να διατηρεί και να βελτιώνει την ασφάλεια του σιδηρόδρομου, ο Κ. Αχ. Καραμανλής στον Νόμο 4632 που ψηφίστηκε το 2019 αφαίρεσε εν συνόλω τη διάταξη για την κυβερνητική και κατ’ επέκταση υπουργική ευθύνη στη σιδηροδρομική ασφάλεια. Μάλιστα, αντικατέστησε την αναφορά αυτή με νέα πρόβλεψη, που καθιστά τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων ως συνολικά υπεύθυνη για την ασφάλεια, εκτοπίζοντας και μεταστρέφοντας το γράμμα και το πνεύμα της Οδηγίας.

Συγκεκριμένα, στο άρθρο 56 του ελληνικού νόμου με τον τίτλο «Ρόλος των παραγόντων του σιδηροδρομικού συστήματος στην ανάπτυξη και στη βελτίωση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων [άρθρο 4 της Οδηγίας (Ε.Ε.) 2016/798]» διατυπώνεται ότι: «1. Με σκοπό την ανάπτυξη και βελτίωση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων: α) διασφαλίζει τη συνολική διατήρηση της σιδηροδρομικής ασφάλειας και, στο μέτρο του δυνατού, τη συνεχή βελτίωσή της, λαμβάνοντας υπόψη την εξέλιξη του Δικαίου της Ένωσης και των διεθνών κανόνων καθώς και την τεχνική και επιστημονική πρόοδο και δίδοντας προτεραιότητα στην πρόληψη των ατυχημάτων».