Σημαντικές είναι δικαστικές εξελίξεις στην πολύκροτη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη που κόστισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, με τον ανακριτή Λάρισας που χειρίζεται την υπόθεση να ζητά τον συσχετισμό της δικογραφίας της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας με την έρευνα που διενεργεί ο ίδιος.

Ads

Μάλιστα, στο σχετικό αίτημα που απέστειλε στην πρωτοδίκη Αθηνών που μελετά τα ευρήματα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, κρίνει «μετά βεβαιότητας» πως αν είχε ολοκληρωθεί η περιβόητη «Σύμβαση 717» για τα συστήματα ασφαλείας στον σιδηρόδρομο, θα είχε αποφευχθεί η μετωπική σύγκρουση των τρένων της 28ης Φεβρουαρίου 2023.

«Οι πολυετείς παρατάσεις στην ολοκλήρωση του έργου της Σύμβασης 717/14, μετά από σχετικά αιτήματα στελεχών της ΕΡΓΟΣΕ […] συνδέονται άμεσα αιτιωδώς με την επέλευση του δυστυχήματος, αφού εάν η Σύμβαση 717/14 είχε εγκαίρως και στα αρχικά συμβατικά πλαίσια ολοκληρωθεί και είχαν παραδοθεί και λειτουργούσαν τα σχετικά συστήματα ασφαλείας-ελέγχου της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας, θα αποφευγόταν μετά βεβαιότητας η επέλευση του δυστυχήματος, λόγω της επέμβασης-επενέργειας στη σιδηροδρομική κυκλοφορία των συστημάτων αυτών κατά τη λειτουργίας τους» αναφέρει -μεταξύ άλλων- το σχετικό αίτημα, σύμφωνα με τo αποκαλυπτικό ρεπορτάζ των Κώστα Κουκουμάκα και Μάνου Φραγκιουδάκη, στο News247.

Η κρίση του ανακριτή Λάρισας, εφέτη Σωτήρη Μπακαΐμη, καταρρίπτει πλήρως τον ισχυρισμό του καθ’ ύλην αρμόδιου για την διασφάλιση της ορθής λειτουργίας των σιδηροδρόμων και πρώην υπουργού Μεταφορών, Κώστα Αχ. Καραμανλή, ο οποίος ενώπιον της Εξεταστικής Επιτροπής για το έγκλημα των Τεμπών υποστήριξε «κανένα σύστημα ασφαλείας δεν θα μπορούσε να αποτρέψει το ανθρώπινο λάθος».

Ads

«Αν κάποια πλευρά τηρούσε τον κανονισμό, το δυστύχημα θα είχε αποφευχθεί» κατέθεσε ο Κώστας Καραμανλής, δηλώνοντας πως τα συστήματα θα αύξαναν το επίπεδο ασφαλείας, «αλλά αυτό δεν παρέχει βεβαιότητα ότι θα απέτρεπαν την τραγωδία». Ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας υποστήριξε μάλιστα με έντονο ύφος, πως δεν έχει ακούσει «κανέναν ειδικό» να εξηγεί πως θα είχε αποφευχθεί το μοιραίο ατύχημα εάν λειτουργούσαν τα απαραίτητα συστήματα ασφαλείας, αγνοώντας τα όσα κατέθεσαν οι τρεις εμπειρογνώμονες που συνέταξαν το πόρισμα Γεραπετρίτη, οι οποίοι δήλωσαν ξεκάθαρα πως αν υπήρχε ETCS, το δυστύχημα θα είχε αποφευχθεί.

Σημειώνεται ότι για τη «Σύμβαση 717» η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έχει απαγγείλλει κατηγορίες κατά 23 υπόπτων -συμπεριλαμβανομένων 18 δημόσιων λειτουργών– για εγκλήματα που σχετίζονται με την εκτέλεση συμβάσεων για την αποκατάσταση συστημάτων τηλεχειρισμού και σηματοδότησης στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, τα οποία συγχρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία είναι η ανεξάρτητη εισαγγελία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αρμόδια για τη διερεύνηση, τη δίωξη και την παραπομπή ενώπιον της δικαιοσύνης εγκλημάτων εις βάρος των οικονομικών συμφερόντων της ΕΕ.