Παρά και ενάντια στην επιμονή της κυβέρνησης, δια στόματος του υπουργού Επικρατείας αρμόδιου για τις μεταφορές, Γιώργου Γεραπετρίτη, περί ύπαρξης και λειτουργίας τηλεδιοίκησης στην Λάρισα, έγγραφα, σιδηροδρομικοί, καθώς και ο ίδιος ο ΟΣΕ, τη διαψεύδουν.

Ads

Το ethnos.gr δημοσιεύει την δήλωση δικτύου από τον ΟΣΕ για το 2023, η οποία υποβάλλεται κάθε Ιανουάριο – συνεπώς για φέτος υποβλήθηκε μετά την λεγόμενη παράδοση του τοπικού συστήματος τηλεδιοίκησης κατά τον κ. Γεραπετρίτη τον Νοέμβριο του 2022- σύμφωνα με την οποία, η Λάρισα διαθέτει σηματοδότηση, αλλά όχι Κεντρική Διαχείριση Κυκλοφορίας, δηλαδή τηλεδιοίκηση.

Διαβάστε επίσης: Παππάς: Ο κ. Γεραπετρίτης επιχείρησε να παραπλανήσει τον λαό – Η Λάρισα δεν έχει τηλεδιοίκηση

image

Ads

image

Ο ΟΣΕ επιβεβαιώνει, δηλαδή, τους σιδηροδρομικούς που εξηγούν εδώ και μέρες, ότι τηλεδιοίκηση και τοπικό σύστημα χειρισμού είναι δύο εντελώς διαφορετικά πράγματα.

Παρόλ’ αυτά, το Σάββατο, μετά την πρώτη συνεδρίαση του Συντονιστικού Κέντρου Ασφαλείας Σιδηροδρόμων, ο κ. Γεραπετρίτης επέμεινε, πως «όπως έχω επανειλημμένως τονίσει και ενώπιον της Βουλής της αρμόδιας διαρκούς κοινοβουλευτικής επιτροπής και σε συνέντευξη την οποία παραχώρησα, το σύστημα της τοπικής τηλεδιοίκησης στη Λάρισα λειτουργούσε απολύτως την κρίσιμη νύχτα. Το επαναλαμβάνω με έμφαση προκύπτει από όλα τα στοιχεία τα οποία έχουμε στη διάθεσή μας. Η τοπική τηλεδιοίκησης στη Λάρισα είναι υπαρκτή, πραγματική και ακόμα και σήμερα όλες οι διαδρομές γίνονται με αυτόματες χαράξεις».

Πρόσθεσε, ότι το Κέντρο Ελέγχου της Λάρισας «αφορά περίπου 8,5 χιλιόμετρα της διαδρομής. Είναι λειτουργικός πίνακας, τον οποίο και εγώ ο ίδιος σε αυτοψία είδα και χρησιμοποίησα. Λειτουργεί και θα μπορούσε και λειτουργούσε και την κρίσιμη νύχτα».

Ο ίδιος μάλιστα είχε καταθέσει και στα πρακτικά της Βουλής το πρωτόκολλο διοικητικής παραλαβής προς χρήση της σηματοδότησης του τμήματος ΕΘΑ Ορφανών – Σιδηροδρομικού Σταθμού Λάρισας, μεταξύ ΕΡΓΟΣΕ – ΟΣΕ, το οποίο υπεγράφη την 1η Νοεμβρίου 2022.

Ωστόσο, όπως αναφέρει το δημοσίευμα, το κατατεθέν έγγραφο αναφέρεται ξεκάθαρα στη σηματοδότηση και είναι μόνο η πρώτη σελίδα του σχετικού πρωτοκόλλου, στην οποία αναγράφεται το θέμα χωρίς όμως να υπάρχουν οι επόμενες.

Στις επόμενες, τις οποίες δημοσιεύει το ethnos.gr, σχετικά με τον σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας σημειώνεται πως «παρέχονται όλες οι σηματοτεχνικές διαδρομές εκτός των διαδρομών από τα φωτοσήματα εξόδου (ΛΑΡ 11, ΛΑΡ 13, ΛΑΡ 15) προς βορρά (προς Εμπορικό Λάρισας) λόγω προσωρινής απουσίας των σηματοτεχνικών πληροφοριών με τον Σ.Σ. Εμπορικού Λάρισας. Οι εργασίες αυτές θα ολοκληρωθούν στο εγγύς μέλλον.

Τα φωτοσήματα ΛΑΡ 11, ΛΑΡ13, ΛΑΡ15 θα παραμείνουν κλειστά (ερυθρό) και η κυκλοφορία μεταξύ Σ.Σ. Λάρισας – Σ.Σ. Εμπορικού Λάρισας θα διεξάγεται σύμφωνα με τον Κανονισμό Κινήσεως – Μέρος Β΄».

Στις παρατηρήσεις προτείνεται επίσης η λειτουργία μίας δοκιμαστικής περιόδου: «Με την γενόμενη Δ.Π.Χ. παραδίδονται τα απαραίτητα έγγραφα ασφαλείας Safety Case and Independent Safety Assesment. Προτείνεται η θέση σε δοκιμαστική λειτουργία του τμήματος με βάση διαδικασία που θα ορίσει ο ΟΣΕ. Στη δοκιμαστική αυτή περίοδο, η ορθή θέση και δέσμευση των αλλαγών τροχιάς, που έχουν διευθετηθεί μέσω χάραξης διαδρομής ή ανεξάρτητα από τον τοπικό πίνακα, θα πρέπει να επιβεβαιώνεται επί τόπου από το προσωπικό του ΟΣΕ».

Κατά τη διάρκεια της δοκιμαστικής περιόδου ορίζεται ότι θα παραμείνουν οι ακυρωτικοί σταυροί Αγ. Ανδρέα (Χ), ώστε οι ενδείξεις τους να μη λαμβάνονται υπόψη. Οι ακυρωτικοί σταυροί θα αφαιρεθούν μετά τη λήξη της δοκιμαστικής λειτουργίας.

Επίσης, οι εν υπηρεσία σταθμάρχες θα πρέπει να καταγράφουν σε ειδικό βιβλίο τυχόν ανωμαλίες και βλάβες της σηματοδότησης και τις παρατηρήσεις του από τη χρήση του συστήματος, καθώς και τυχόν παρατηρήσεις των μηχανοδηγών, παρέχοντας πληροφορίες για τον τύπο της βλάβης και τις κυκλοφοριακές συνθήκες που επικρατούσαν τη χρονική στιγμή της επέλευσης της βλάβης.

image

image

image

Παράλληλα προτείνει και την αντικατάσταση λόγω παλαιότητας του πίνακα χειρισμών: «Λόγω παλαιότητας και χρήσης του πίνακα χειρισμών του Σ.Σ. Λάρισας, προτείνεται από τον ΟΣΕ η αντικατάστασή του με νέο μωσαικό τύπου, εάν αυτό είναι δυνατόν μεσω της υπ΄αρ. 717/2014 σύμβασης».

Δύο ημέρες αργότερα, στις 3 Νοεμβρίου 2022, η Διεύθυνση Κυκλοφορίας του ΟΣΕ ενημερώνει με εσωτερικό έγγραφό της ότι το σύστημα των σηματοδοτικών εγκαταστάσεων θα τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία από τις 8 Νοεμβρίου και για μία εβδομάδα, δηλαδή έως τις 15 Νοεμβρίου 2022.

Σε κανένα από τα δύο έγγραφα, ούτε στο πρωτόκολλο παραλαβής ούτε στο εσωτερικό έγγραφο του ΟΣΕ δε γίνεται λόγος για σύστημα τηλεδιοίκησης καθώς είναι σαφές πως το λεγόμενο σύστημα «τοπικού χειρισμού» που δίνει τη δυνατότητα χάραξης πορείας και «βλέπει» το σταθμό για περίπου 8,5 χλμ (3 πριν και 5,5 μετά), καμία σχέση δεν έχει με την τηλεδιοίκηση.

Από το έγγραφο του ΟΣΕ μάλιστα προκύπτει ότι ακόμα και μετά τη δοκιμαστική λειτουργία, από τις 15 Νοεμβρίου 2022 και στο εξής, «σηματοτεχνικές διαδρομές με αφετηρία τα τρία συγκεκριμένα φωτοσήματα προς Εμπορικό Σταθμό Λάρισας δεν μπορούν να χαραχθούν. Για την αναχώρηση προς Θεσσαλονίκη οι αλλαγές θα μετακινούνται με βεβιασμένο χειρισμό μέσω κλειθροδιακόπτη επί του πίνακα».

Για τον λόγο αυτό άλλωστε ο ΟΣΕ συστήνει ιδιαίτερη προσοχή στους σταθμάρχες: «Στις περιπτώσεις (βλ. 2γ και 2δ (σ.σ. η τελευταία αφορά το σταθμό Λάρισας) όπου οι σταθμάρχες αναγκάζονται να μεταθέτουν τις αλλαγές με τον κλειθροδιακόπτη κάθε αλλαγής χωριστά, απαιτείται η ιδιαίτερη προσοχή τους κατά τη διεξαγωγή αυτής της διαδικασίας», σημειώνεται.

image

image

Επιπλέον και χωρίς αυτά τα έγγραφα, αδιάσειστη απόδειξη της μη λειτουργίας της τηλεδιοίκησης στη Λάρισα αποτελεί η ίδια η δήλωση δικτύου που υποχρεούται να κάνει ο ΟΣΕ ετησίως και είναι διεθνής υποχρέωση. Αυτή υποβάλλεται στην αρχή κάθε χρονιάς. Κατά συνέπεια υποβλήθηκε το 2023 άρα μετά την παράδοση της σηματοδότησης τον Νοέμβριο.

Στη δήλωση αυτή ο ΟΣΕ σημειώνει τα εξής: «Κεντρική διαχείριση κυκλοφορίας («τηλεδιοίκηση») στο εθνικό δίκτυο γίνεται από τους Κεντρικούς Χειριστές (ΚΧ), οι οποίοι είναι εγκατεστημένοι στα Κέντρα Ελέγχου Κυκλοφορίας (ΚΕΚ). Ο ΟΣΕ διαθέτει Κέντρα Ελέγχου Κυκλοφορίας στην Κόρινθο (προσωρινά σε αναστολή λειτουργίας), Αθήνα (προσωρινά σε αναστολή λειτουργίας), ΣΚΑ («Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών»), Λιανοκλάδι, Λάρισα και Θεσσαλονίκη (προσωρινά σε αναστολή λειτουργίας)».

Παράλληλα στο παράρτημα 2 της ίδιας δήλωσης ο μοναδικός σταθμός μεταξύ Παρνασσού και Τεμπών που σημειώνεται με σύστημα διαχείρισης κυκλοφορίας είναι αυτός στο Λιανοκλάδι και κανένας άλλος. Η Λάρισα (με τον αριθμό 66 στον πίνακα) φαίνεται ότι δεν έχει τηλεδιοίκηση, ενώ αντίθετα είναι σαφές πως διαθέτει σύστημα σηματοδότησης Φ.Η.Σ. (Φωτεινή Ηλεκτρική Σηματοδότηση).

Για τον λόγο αυτό και ο ΟΣΕ στην ανακοίνωσή του της 6ης Μαρτίου δεν κάνει καμία αναφορά σε τηλεδιοίκηση επισημαίνοντας ότι μετά την καταστροφή της πυρκαγιάς του Ιουλίου του 2019: «Στα πλαίσια της αναβάθμισης που πρόσφατα ενεργοποιήθηκε το Νοέμβριο του 2022, λειτουργούσε και λειτουργεί η σηματοδότηση στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Λάρισα η οποία μέσω του τοπικού πίνακα χειρισμού στο Σταθμό της Λάρισας έχει τη δυνατότητα χάραξης διαδρομής στο Σταθμό της Λάρισας με κατεύθυνση τους Νέους Πόρους (χωρίς ενδείξεις φωτοσημάτων) και με τη δυνατότητα παρακολούθησης των συρμών σε μία απόσταση περίπου 5 χιλιομέτρων μετά και 3 χιλιόμετρα πριν από το Σταθμό της Λάρισας».