Διαβιβάστηκε στη Βουλή η ποινική δικογραφία για την αμαρτωλή σύμβαση 717 που αφορά τη σηματοδότηση, την τηλεδιοίκηση και διάφορα άλλα ζητήματα του σιδηροδρομικού δικτύου, στον απόηχο της πολύνεκρης σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη.

Ads

Συγκεκριμένα, η εν λόγω ανακοίνωση έγινε από τον αντιπρόεδρο της Βουλής Γιώργο Γεωργαντά. Να σημειωθεί πως η δικογραφία στρέφεται κατά των πρώην υπουργών Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη (ΣΥΡΙΖΑ) και Κώστα Καραμανλή (ΝΔ).

Επισημαίνεται ότι σχετική δικογραφία ακολουθεί την πορεία του νόμου περί ευθύνης υπουργών. Αυτό σημαίνει ότι για την περαιτέρω έρευνα απαιτείται κατάθεση πρότασης από τουλάχιστον 30 βουλευτές για να συσταθεί προανακριτική επιτροπή.

Η σύμβαση 717, που υπογράφηκε το 2014, αφορούσε την συνολική αναβάθμιση των υποδομών με σηματοδότηση σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο (Αθήνα Θεσσαλονίκη Προμαχώνας) και λειτουργία της τηλεδιοίκησης για παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο των δρομολογίων.

Ads

Ενδεικτικά υπενθυμίζεται ότι ο χρόνος υλοποίησης της σύμβασης ήταν δύο χρόνια και δεν υλοποιήθηκε ποτέ. Η σύμβαση, την οποία ανέλαβε η κοινοπραξία ΤΟΜΗ (θυγατρικής της ΑΚΤΩΡ) – Alstom Transport έμεινε παγωμένη τουλάχιστον για τρία έτη.

Το αποκαλυπτικό πόρισμα της Aρχής Διαφάνειας για τη σύμβαση 717

Αποκαλυπτικό είναι το πόρισμα των επιθεωρητών της Aρχής Διαφάνειας για τις ελλείψεις και τα προβλήματα στο σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς και την πορεία της επίμαχης σύμβασης 717.

Την έκθεση συνέταξαν δύο ελεγκτές της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας και αντικείμενο ελέγχου ήταν η εξέταση της υλοποίησης της σύμβασης έργου 717 με τίτλο: «Ανάταξη και αναβάθμιση του Συστήματος Σηματοδότησης –Τηλεδιοίκησης και Αντικατάσταση 70 αλλαγών τροχιάς στον Άξονα Αθήνα –Θεσσαλονίκη –Προμαχώνας»

Η υπογραφή σύμβασης ήταν στις 26/9/2014 και όριζε:

-ολοκλήρωση μέσα 2 χρόνια -24 μήνες-, μέχρι τις 26 Σεπτεμβρίου 2016.
-7 τμηματικές προθεσμίες, ως σταθμοί ενδιάμεσου ελέγχου της προόδου του έργου. Εδώ υπάρχουν και 8 παρατάσεις για την τελική ημερομηνία παράδοσης και για τμηματικές προθεσμίες.

Στα συμπέρασμα επιθεωρητών αναφέρεται:

Ο προϊστάμενος διεύθυνσης έργων και οι επιβλέποντες μηχανικοί, δεν μερίμνησαν για την εμπρόθεσμη επανυποβολή από τον ανάδοχο των επί μέρους μελετών και για την εμπρόθεσμη έγκριση τους.
Παρέλειψαν να τηρήσουν την υποχρεωτική προθεσμία εγκρίσεως των μελετών αυτών
Δεν μερίμνησαν για την τήρηση την εφαρμογής του Συστήματος Σηματοδότησης με ηλεκτρονόμους.
Δεν προέβησαν σε περαιτέρω ενέργειες κατά του Αναδόχου για καθυστέρηση υλοποίησης του αρχικού χρονοδιαγράμματος.

Για την τηλεδιοίκηση Αθήνας και Λάρισας, καταλήγουν στο συμπέρασμα πως «σφάλματα στη δημοπράτηση οδήγησαν στην υποχρέωση αντικατάστασης παρωχημένου και μη ασφαλούς εξοπλισμού τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης, προκειμένου να αποκατασταθεί η διασύνδεση και η συμβατότητα του νέου ηλεκτρονικού εξοπλισμού με τον υφιστάμενο».