Τα στοιχεία πέντε ατόμων ταυτοποιήθηκαν από τις αρχές για την εισβολή Χρυσαυγιτών στην έκθεση ζωγραφικής του 63χρονου εικαστικού καλλιτέχνη και της 57χρονης συζύγου του από τη Βόρεια Μακεδονία, Σεργκέι Αντρέεφσκι, στην Καλαμαριά, στις 26 Απριλίου.

Ads

Πρόκειται για τέσσερις άνδρες ημεδαπούς άντρες ηλικίας 19, 20, 23 και 24 ετών -μέλη της νεολαίας της Χρυσής Αυγής- και μία γυναίκα υπήκοο Κύπρου ηλικίας 22 ετών σε βάρος των οποίων σχηματίστηκε δικογραφία για παράνομη βία, έγκλημα με ρατσιστικά χαρακτηριστικά και για διέγερση σε διάπραξη εγκλημάτων, βιαιοπραγίες ή διχόνοια σε βάρος προσώπου με βάση τα χαρακτηριστικά της εθνικής καταγωγής δημόσια ή μέσω διαδικτύου από αστυνομικούς του τμήματος Αντιμετώπισης Ρατσιστικής Βίας της Διεύθυνσης Ασφάλειας Θεσσαλονίκης.

Ειδικότερα, οι δράστες από κοινού με οκτώ ακόμη αγνώστους συνεργούς τους, «ενεργώντας ως ομάδα με ενωμένες δυνάμεις, ψυχικό δεσμό και εθνικιστικά κίνητρα και έχοντας καλυμμένα τα χαρακτηριστικά του προσώπου τους πραγματοποίησαν παρέμβαση επικολλώντας έντυπο υλικό και καλώντας επιτακτικά τον καλλιτέχνη να τερματίσει τη λειτουργία της έκθεσης», σύμφωνα με την ΕΛ.ΑΣ.

Σε βίντεο που ανήρτησε η εγκληματική οργάνωση στο διαδίκτυο διακρίνεται ομάδα ατόμων στον χώρο με καλυμμένα πρόσωπα, τοποθετώντας μάλιστα κορδέλες και σκορπώντας φυλλάδια με εθνικιστικό περιεχόμενο και αναγκάζοντας τον ίδιο τον καλλιτέχνη «να σπεύσει αυτοβούλως μαζί με τους Σκοπιανούς υπαλλήλους να κατεβάσει τα έργα και το σχετικό διαφημιστικό υλικό». Επίσης, καταγράφεται η ομάδα των νεοναζί να μιλά σε έντονο τόνο στα αγγλικά στον καλλιτέχνη με αποτέλεσμα οι διοργανωτές να απομακρύνουν τα έργα του από τον χώρο. 

Ads

Το περιστατικό προκάλεσε την αντίδραση του υπουργείου Εξωτερικών της Βόρειας Μακεδονίας, καλώντας την πρέσβη της Ελλάδας στα Σκόπια, Σοφία Φιλιππίδου, σχετικά με το επεισόδιο.

Για «προσπάθεια εξόντωσης της τέχνης από την πολιτική» έκανε λόγο ο καλλιτέχνης σε δήλωσή του, σημειώνοντας ότι θέλει να ξεχάσει το περιστατικό και υπογραμμίζοντας την υποστήριξη που έλαβε από τον κόσμο.

Ολόκληρη η δήλωση του καλλιτέχνη:

Το να είσαι δημιουργός σήμερα -είτε πρόκειται για το να ζεις στον δικό σου κόσμο, με ένα ατομικό σενάριο, είτε για το να ζεις το δικό σου όνειρο με κινήσεις που απευθύνονται ευρέως στον κόσμο- δεν είναι απλό.

Ζούμε σε μια εποχή πανδημιών, πολέμων, οικονομικών αναταραχών και γενικότερα αναδιάρθρωσης του πλανήτη γη. Όλοι μας εμπλεκόμαστε σε αυτές τις αλλαγές, κάποιοι λιγότερο από άλλους. Δυστυχώς, όλα αυτά επηρεάζουν ιδιαίτερα εμάς, τους καλλιτέχνες. Θέλουμε έναν κόσμο χωρίς σύνορα, ανθρώπους χωρίς σύνορα. Με την τέχνη μου πάντα αναζητούσα νέα, ανεξερεύνητα τοπία, έτσι ώστε και οι ομορφιές τους να αντηχούν μέσα από τους πίνακές μου.

Το τελευταίο περιστατικό, που συνέβη κατά τη διάρκεια της έκθεσής μου στη γκαλερί του Δήμου Καλαμαριάς Θεσσαλονίκης, είναι για μένα μια αφορμή να απευθυνθώ στο κοινό. Δηλαδή, η πολιτική, όπως πολλές φορές στο παρελθόν, προσπάθησε να εξοντώσει την τέχνη. Θέλω να τονίσω ότι δεν έχω καμία ανάγκη να χρησιμοποιώ την πολιτική ως μέσο προσωπικής επιβεβαίωσης. Ακόμα και χωρίς αυτό, η τέχνη μου έχει ήδη ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο. Οι πινελιές μου είναι αρκετές, είναι πιο συναρπαστικές, πιο δυνατές, πιο δυνατές.

Γι’ αυτό θέλω να ξεχάσω αμέσως το περιστατικό, γιατί όλα τα υπόλοιπα που σχετίζονται με την έκθεση άφησαν μια καλή ανάμνηση: η φιλοξενία των διοργανωτών – του Δήμου Καλαμαριάς, οι καθημερινές συναντήσεις με τους επισκέπτες, τους συναδέλφους καλλιτέχνες, συμπεριλαμβανομένης της συνάντησης με τους εκπροσώπους των ελληνικών υπηρεσιών δημόσιας ασφάλειας.

Θέλω ειλικρινά να τονίσω την επαγγελματική αντίδραση του Υπουργείου Εξωτερικών μας και ιδιαίτερα τις προσπάθειες του Γενικού Προξένου της ΠΓΔΜ στη Θεσσαλονίκη, κ. Dejan Djucic, ο οποίος έκανε τα πάντα για να νιώσω εγώ και η σύζυγός μου ασφαλείς. Είμαι ευγνώμων για την υποστήριξη που έλαβα και εξακολουθώ να λαμβάνω από ένα μεγάλο αριθμό καλλιτεχνών, διανοουμένων, πολιτών και γενικότερα από το μακεδονικό, ελληνικό και παγκόσμιο κοινό που στάθηκε δίπλα στην τέχνη.