Η κυριαρχία των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης στην ενημέρωση και στην πολιτική συζήτηση, δεν θα μπορούσε να μην εξαπλωθεί σταδιακά και στην πολιτική καμπάνια των πιο «παραδοσιακών» κομμάτων.

Ads

Τα εκλογικά περίπτερα μοιάζουν, πλέον, με διακοσμητικά στοιχεία στις μεγαλουπόλεις, αφού η στόχευση των κομμάτων είναι να «κερδίσουν» τη… μάχη των social media.

Ακόμα και το Tik Tok έχουν αξιοποιήσει  τα κόμματα, προκειμένου να προσελκύσουν το νεότερο, ηλικιακά, κόσμο που χρησιμοποιεί τη συγκεκριμένη πλατφόρμα. Το παράδοξο, βέβαια, είναι ότι η εν λόγω πλατφόρμα υπάρχει κυρίως για ψυχαγωγικούς σκοπούς, ωστόσο οι πολιτικοί αρχηγοί της Νέας Δημοκρατίας, του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, προσπαθούν να προσαρμοστούν σε αυτές τις συνθήκες προτάσσοντας ένα πιο «χαλαρό» και «χιουμοριστικό» στοιχείο στην εικόνα τους.

Το εκλογικό περίπτερο παλιά αποτελούσε σημείο συνάντησης ψηφοφόρων και εν δυνάμει ψηφοφόρων, αυτές οι εποχές, όμως, έχουν περάσει (μάλλον) ανεπιστρεπτί. Περπατώντας στο κέντρο της Αθήνας από την πλατεία Κοραή και την πλατεία Κλαυθμώνος μέχρι το Σύνταγμα και το Μοναστηράκι, εύκολα παρατηρεί κανείς ότι τα περίπτερα των 4 κομμάτων (ΝΔ στο Σύνταγμα, ΣΥΡΙΖΑ στην Κλαυθμώνος, ΠΑΣΟΚ στην Κοραή, ΚΚΕ στο Σύνταγμα και στο Μοναστηράκι), τα επισκέπτονται σχεδόν εξ’ ολοκλήρου άτομα άνω των 50-60 ετών, που κατά πλειοψηφία ανήκουν και στο «παραδοσιακό ακροατήριο» του κάθε κόμματος.

Ads

 

Οι νέοι συνήθως αδιαφορούν για την ύπαρξη των κομματικών περιπτέρων, ενώ και μεγαλύτερης ηλικίας άτομα σίγουρα έχουν προλάβει να ενημερωθούν μέσω του διαδικτύου για τους πιθανούς υποψήφιους που θα «σταυρώσουν». Θα μπορούσαμε να πούμε ότι πλέον το εκλογικό περίπτερο είναι χρήσιμο για να ενημερωθούν άτομα που δεν έχουν εξοικείωση με την τεχνολογία, λόγω προχωρημένης ηλικίας -και όχι μόνο.

Με τον ίδιο τρόπο  η αφίσα, έχει… αντικατασταθεί από τις «πληρωμένες» αναρτήσεις των κομμάτων στο Facebook ή στο Instagram, γιατί το μάτι πιο εύκολα θα πέσει πάνω στο βίντεο ή στην εικόνα στο διαδίκτυο. Εξάλλου, οι αντιδράσεις των χρηστών του διαδικτύου στις (πληρωμένες και μη) αναρτήσεις των κομμάτων, είναι και ένα καλό κριτήριο μέτρησης για τα επιτελεία τους.

Ένα, ακόμα, γεγονός που φαίνεται να έχει προσαρμοστεί στο «σήμερα», είναι ο ίδιος ο πολιτικός λόγος κατά τις δημόσιες τοποθετήσεις των πολιτικών αρχηγών, αλλά και το μέσο στο οποίο θα δοθεί η συνέντευξη και θα ξεσηκώσει μεγαλύτερη συζήτηση.

Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αποτελεί ο Γενικός Γραμματέας του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας, ο οποίος εμφανίστηκε (για πολύ λίγο) στα τέλη του 2022 στο κανάλι Luben, ενώ και σε δημόσιες τοποθετήσεις του θα χρησιμοποιήσει -για σατιρικούς σκοπούς- την ατάκα που χρησιμοποιεί κατά κόρον το Luben, «Αλλά.. αυτοί είστε».

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ήταν καλεσμένος πριν από περίπου ένα μήνα στη Youtuber, Νεφέλη Μεγκ, που διατηρεί αυτή τη στιγμή στο κανάλι της 26,1 χιλιάδες εγγεγραμμένους χρήστες.

Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Αλέξης Τσίπρας, στα τέλη του 2022 έδωσε συνέντευξη στην αθλητική εκπομπή του Youtube, Betarades.gr, η οποία έχει 140 χιλιάδες εγγεγραμμένους χρήστες. 

Βλέπουμε, λοιπόν, ότι η στόχευση των κομμάτων είναι η προσέλκυση των νεότερων χρηστών του διαδικτύου, αφού μετά από όλες αυτές τις τοποθετήσεις των πολιτικών αρχηγών, η συζήτηση που ξεκίνησε (πάλι στο διαδίκτυο) ήταν πολύ μεγάλη και έμεινε στο προσκήνιο για καιρό. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πόσο μαζικά είναι τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και πόσο μπορούν να επηρεάσουν την πολιτική συζήτηση.

Σε αυτό το πλαίσιο, λοιπόν, της πλήρους στροφής της πολιτικής ρητορικής και στόχευσης, είναι απόλυτα λογικό, όσο το εκλογικό περίπτερο κρατάει τα ίδια χαρακτηριστικά με παλιότερα, να αποτελεί «διακοσμητικό» και κάπως ξεπερασμένο στοιχείο στις μεγαλουπόλεις, όπου οι ψήφοι «κερδίζονται» μέσω πιο μαζικών και πιο σύγχρονων τρόπων: μέσω του Facebook, του Instagram, του Twitter, του Tik Tok, του Youtube.

Το μόνο, πάντως, στοιχείο που δεν έχει εκλείψει, αλλά παραμένει ψηλά στην προεκλογική καμπάνια των κομμάτων, είναι οι προεκλογικές συγκεντρώσεις και ομιλίες των πολιτικών αρχηγών. Δεν έχουν την ίδια μαζικότητα, φυσικά, σε σχέση με τα παλιά χρόνια, αλλά γι’ αυτό δεν «φταίει» η ραγδαία εξάπλωση του διαδικτύου και των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης, αλλά η μεγάλη μείωση στους οπαδούς των κομμάτων -με εξαίρεση του ΚΚΕ που φαίνεται να διατηρεί σταθερό εκλογικό ακροατήριο ανά τα χρόνια.

 

  • Φωτογραφίες: tvxs