Ο υποψήφιος δήμαρχος Θεσσαλονίκης με το Σύριζα και επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Θεσσαλονίκη: Ανοιχτή Πόλη» Τριαντάφυλλος Μηταφίδης μιλά στο tvxs για το διακύβευμα των φετινών εκλογών. Όπως αναφέρει «οι αυτοδιοικητικές εκλογές έχουν εξ αντικειμένου χαρακτήρα «δημοψηφίσματος» για τις κεντρικές πολιτικές επιλογές». Χαρακτηρίζει το σχέδιο «Καλλικράτη» ως «Προκρούστη» καθώς σύμφωνα με τον ίδιο «επαναλαμβάνεται το πρωθυπουργικό μοντέλο του κεντρικού κράτους». Ισχυρίζεται πως το πολυσυζητημένο «διαπαραταξιακό» όργανο στην πράξη δεν υπήρξε ποτέ ενώ δηλώνει πως στο δεύτερο γύρο των εκλογών δε θα στηρίξει την υποψηφιότητα του Γιάννη Μπουτάρη καθώς «δεν υπογράφει ανοιχτή επιταγή σε κανέναν εκλεκτό του δικομματισμού».
Ads
Συνέντευξη στον Βαγγέλη Στολάκη (Ομάδα tvxs Θεσσαλονίκης)
Ποιο είναι το διακύβευμα των φετινών δημοτικών εκλογών;
Ο ίδιος ο πρωθυπουργός δηλώνει ότι οι εκλογές έχουν χαρακτήρα δημοψηφίσματος για την αντικειμενική πολιτική της κυβέρνησής του. Στο περιβάλλον της κρίσης, όπως αυτή διαμορφώνεται από τις κυβερνητικές επιλογές, το μνημόνιο και το ΔΝΤ, χρέος μας είναι η αντίσταση, η κοινωνική ανυπακοή και η αλληλεγγύη. Οι αυτοδιοικητικές εκλογές έχουν, λοιπόν, εξ αντικειμένου χαρακτήρα «δημοψηφίσματος» για τις κεντρικές πολιτικές επιλογές της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, της ΝΔ και του ακροδεξιού ΛΑΟΣ-δεκανίκι του δικομματισμού. Ψηφίζοντας-ενισχύοντας την «Θεσσαλονίκη-ανοιχτή πόλη», πετυχαίνουμε «μ΄ένα σμπάρο δυό τρυγόνια»: τη ριζική ανατροπή στο Δήμο Θεσσαλονίκης και την απερίφραστη καταδίκη της κυβερνητικής πολιτικής.
Πως αξιολογείτε τον «Καλλικράτη»; Είναι αποτέλεσμα κομματικής «κοπτοραπτικής» όπως ισχυρίζεται η αξιωματική αντιπολίτευση;
Σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται για αποτέλεσμα κομματικής «κοπτοραπτικής». Ο «Καλλικράτης-Προκρούστης» που αποτελεί την εφαρµογή του Μνηµονίου στους δήµους και τις περιφέρειες της χώρας, έρχεται να καθυποτάξει την ήδη οικονομικά και πολιτικά εξαρτημένη από την κεντρική εξουσία τοπική αυτοδιοίκηση, καθιστώντας όμως παράλληλα την παρέμβασή μας σε τοπικό επίπεδο πιο αναγκαία από ποτέ. Ο Καλλικράτης δεν επιδιώκει μόνον έναν αυταρχικό εκσυγχρονισμό της κρατικής διοίκησης και την αποκλειστική νομή της από τον δικομματισμό, συρρικνώνοντας και τις ελάχιστες προϋποθέσεις αυτο-διοίκησης, αλλά εντάσσεται, επίσης, στο πλαίσιο της δραστικής περικοπής των δημόσιων κοινωνικών δαπανών – του κοινωνικού κράτους, με υπο-χρηματοδότηση υπηρεσιών και έργων, που οδηγεί στην κατάρρευσή του και την υποστελέχωση, η οποία συντείνει στην κατάρρευση, εξωθώντας στην ανεργία δεκάδες χιλιάδες σημερινών εργαζομένων στους δήμους και τις νομαρχίες.
Η κατάλυση της αυτοδιοίκησης και της συμμετοχής προκύπτει καταφανώς και από το ληστρικό πλειοψηφικό εκλογικό σύστημα και τις προϋποθέσεις υποψηφιότητας που θέτει για τους δήμους. Αποκλείονται, όχι μόνον, ομάδες ενεργών πολιτών, αλλά και κάθε πολιτική δύναμη που δεν διαθέτει σήμερα το μέγεθος για να συγκροτήσει τα ζητούμενα ψηφοδέλτια. Το σύστημα αυτό είναι πολύ πιο αντιδημοκρατικό από των εθνικών εκλογών και εμπεριέχει διατάξεις που είναι σαφώς αντισυνταγματικές. Ο τρόπος συγκρότησης των αιρετών οργάνων είναι, επίσης, εξαιρετικά συγκεντρωτικός και αυταρχικός. Επαναλαμβάνεται το πρωθυπουργικό μοντέλο του κεντρικού κράτους, η εκτελεστική εξουσία καθίσταται πανίσχυρη και ανεξέλεγκτη, τα τοπικά κοινοβούλια είναι ανίσχυρα θεσμικά και η ελάσσων αντιπολίτευση αποκλεισμένη.
Πολύς λόγος έγινε τον τελευταίο καιρό στη Θεσσαλονίκη για το περιβόητο διαπαραταξιακό όργανο . Πολλοί χαρακτήρισαν τη διαδικασία ως «φιάσκο». Γιατί τελικά δεν καταλήξατε σε μια κοινή υποψηφιότητα, εφόσον η ανάγκη για αλλαγή του μοντέλου διοίκησης στο δήμο Θεσσαλονίκης κρίνεται επιτακτική;
Αρχικά πρέπει να σας πω ότι δεν υπήρξε ποτέ διαπαραταξιακό. Προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε έναν χώρο διαλόγου με κινήσεις πολιτών και δημοτικά σχήματα. Τελικά δεν καταλήξαμε σε συμφωνία επειδή οι υπόλοιπες παρατάξεις-κινήσεις αρνήθηκαν να τοποθετηθούν απέναντι στο Μνημόνιο, στον Καλλικράτη και στις επιπτώσεις τους στην τοπική αυτοδιοίκηση και στη ζωή των πολιτών. Ως προς το επίμαχο ζήτημα της ανάδειξης υποψήφιου δήμαρχου κοινής αποδοχής, η δημοτική κίνηση «Θεσσαλονίκη των πολιτών και της οικολογίας» δήλωσε ρητά από την αρχή ότι έπρεπε να λυθεί με πολιτική συμφωνία και όχι με εκλέκτορες, κάλπες στις γειτονιές ή δημοσκόπηση, όπως πρότεινε η κίνηση Μπουτάρη, που, παραβιάζοντας κάθε συμφωνία, έσπευσε να τον ανακηρύξει «ούτως ή άλλως υποψήφιο».
Τελευταία σε μια συζήτηση για τα προβλήματα της Θεσσαλονίκης άκουσα την εξής φράση: «Πρέπει από κάτοικοι να γίνουμε πολίτες». Τι σημαίνει αυτό για εσάς;;
Εμβλήματα της δημοτικής μας παράταξης είναι η φράση του Σαιξπιρ. Πόλις είναι η άνθρωποί της. Όπως έλεγε ο Ρουσώ, τα σπίτια φτιάχνουν ένα αστυ, οι κάτοικοι έναν πολίτη. Εξάλλου η δημοτική μας παράταξη στηρίζεται σε όλη την ιστορική παράδοση της Αριστεράς για το δικαίωμα στην πόλη. Για το δικαίωμα στην πόλη, το οποίο δεν εξαντλείται στο αίτημα για τη χωρίς διακρίσεις πρόσβαση όλων στα αγαθά και στις υπηρεσίες που προσφέρει, αλλά αναφέρεται σε μια διαφορετική κοινωνία πόλης-έργου, που παράγουν συλλογικά οι κάτοικοί της.
Καθαριότητα, κυκλοφοριακό, ασφάλεια και δημόσιοι χώροι;
Στο πρόγραμμά μας καταθέτουμε τεκμηριωμένες προτάσεις για όλα τα ζητήματα που αφορούν στην καθημερινότητα του πολίτη. Για το δημόσιο χώρο, το κυκλοφοριακό, το περιβάλλον, τη σχολική στέγη, τη διαχείριση απορριμμάτων, την καθαριότητα, τις κοινωνικές υποδομές του Δήμου. Η άποψη μας είναι ότι για να γίνει η πόλη μας πιο βιώσιμη, πιο όμορφη, και πιο ελκυστική. Για να λειτουργήσει αποτελεσματικότερα απαιτείται συνολικός σχεδιασμός, διεκδίκηση πόρων και χώρων αλλά κυρίως πολιτική βούληση.
Ειδικότερα για το κυκλοφοριακό που αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα της πόλης λέμε ότι απαιτείται συνδυασμένος χωροταξικός, πολεοδομικός και συγκοινωνιακός σχεδιασμός που θα στοχεύει στον περιορισμό των μετακινήσεων. Ενίσχυση των βασικών πυλώνων των βιώσιμων μεταφορών που είναι η δημόσια συγκοινωνία, το ποδήλατο και το βάδισμα. Εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης πολιτικής στάθμευσης με τη κατασκευή υπόγειων ή υπέργειων χώρων στάθμευσης σε κατάλληλα επιλεγμένες θέσεις, ώστε να συμβάλουν στην εκτόνωση του προβλήματος και όχι να αποτελέσουν πόλο έλξης επιπλέον μετακινήσεων με Ι.Χ. αυτοκίνητα και τη δημιουργία σταθμών μετεπιβίβασης σε περιφερειακούς σταθμούς των ΜΜΜ ή στις άκρες μεγάλων οδικών αξόνων που οδηγούν στο κέντρο της πόλης.
Όσον αφορά τα ζητήματα περιβάλλοντος έχουμε καταθέσει προτάσεις στο δημοτικό συμβούλιο, με τις οποίες υπερασπιζόμαστε κάθε δημόσιο-ελεύθερο χώρο και ζητάμε την απαλλωτρίωση τους από το δήμο με στόχο τη δημιουργία πρασίνου. Παράλληλα παραμένουν διαρκή αιτήματά μας η δημιουργία μητροπολιτικού άλσους στους χώρους της ΔΕΘ και του Γ’ Σώματος Στρατού, καθώς και η παραχώρηση στο δήμο των στρατοπέδων και της παλιάς Λαχαναγοράς. Το ζήτημα της διαχείρησης των απορριμμάτων, όπως γνωρίζεται επανέρχεται τις τελευταίες πιο επιτακτικά από ποτέ. Το πρώτο βήμα είναι η στήριξη πολιτικών ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησης των απορριμμάτων. Βέβαια τίποτα δεν μπορεί να λειτουργήσει εάν δεν ανανεωθεί ο στόλος των απορριμματοφόρων και δεν εφαρμοστούν σύγχρονοι μέθοδοι διαχείρισης των απορριμμάτων στις χωματερές.
Σε περίπτωση που περάσουν στο δεύτερο γύρο οι παρατάξεις του Γιάννη Μπουτάρη και του Κώστα Γκιουλέκα , τι θα πράξετε; Θα στηρίξετε την «Πρωτοβουλία για τη Θεσσαλονίκη»;
Δεν υπογράφουμε ανοιχτή επιταγή σε κανέναν εκλεκτό του δικομματισμού. Διεκδικούμε με βάση το έργο που παρήγαγε το δημοτικό σχήμα, τόσο με την οχτάχρονη παρουσίαση του στο δημοτικό συμβούλιο, όσο και με τις προτάσεις του για ζωτικά ζητήματα πόλης και κοινωνίας τη μεγαλύτερη εκπροσώπηση στο δημοτικό συμβούλιο.
Σε κάθε περίπτωση δεν πρόκειται να στείλουμε τους πολίτες για κάστανα όπως είπε ο Μπουτάρης στο β’ γύρο των δημοτικών εκλογών του 2006.
Στην Ελλάδα τα ΜΜΕ που στηρίζουν τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, χρημαδοτούνται από το ... κράτος. Tο tvxs.gr στηρίζεται στους αναγνώστες του και αποτελεί μια από τις ελάχιστες ανεξάρτητες φωνές στη χώρα. Mε μια συνδρομή, από 2.9 €/μήνα,ενισχύετε την αυτονομία του tvxs.gr και των δημοσιογραφικών του ερευνών. Συγχρόνως αποκτάτε πρόσβαση στα ντοκιμαντέρ και το περιεχόμενο του 24ores.gr.
Δες τα πακέτα συνδρομών >