Άγνωστο παραμένει το πραγματικό φορτίο του «Antonov» που συνετρίβη το Σάββατο στην περιοχή της Καβάλας, με τις επίσημες ανακοινώσεις να δημιουργούν περισσότερα ερωτηματικά από όσα υποτίθεται ότι θέλουν να απαντήσουν. 

Ads

Το πραγματικό φορτίο του «Αντόνοφ» εμπλέκεται άμεσα με τα ερωτηματικά που προκύπτουν από την πορεία του  από την στιγμή που εισέρχεται στον ελληνικό ενάεριο χώρο. Μέχρι στιγμής, Σερβία – από όπου αναχώρησε – και Μπαγκλαντές, το οποίο εμφανίζεται ως ο τελικός προορισμός, έχουν ανακοινώσει ότι το αεροπλάνο είχε εκπαιδευτικά, άρα ακίνδυνα, πυρομαχικά.

Μέχρι στιγμής δημοσιεύματα από το Μπαγκλαντές αναφέρουν ότι οι τοπικές Αρχές επιβεβαίωσαν πως η πρωτεύουσα Ντάκα ήταν ο τελικός προορισμός του αεροσκάφους και κατά την συγκεκριμένη πηγή «μετέφερε εκπαιδευτικά βλήματα όλμων που αγοράστηκαν από τη Σερβία μέσω ιδιωτικής εταιρείας» που ανέλαβε την συναλλαγή με σύμβαση με την αρμόδια αρχή για την προμήθεια αμυντικού εξοπλισμού της χώρας. Όπως τονίζεται
«δεν υπήρχε κανένα “όπλο” στο φορτίο».

Ο εκπρόσωπος Τύπου Φαϊζούρ Ραχμάν είπε ότι η Συνοριοφυλακή του Μπαγκλαντές προμηθεύτηκε εκπαιδευτικά βλήματα για όλμους και ο προμηθευτής είχε αναλάβει τη μεταφορά τους, ενώ διέψευσε τις πληροφορίες για ύπαρξη ναρκών στο ίδιο φορτίο.

Ads

Αντίθετα, ο εκπρόσωπος της εταιρίας στην οποία ανήκε το αεροπλάνο ανέφερε ότι μετέφερε επικίνδυνο φορτίο, αναφέροντας και το συνολικό βάρος.

Σύμφωνα με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), το αεροπλάνο«έφερε εντεκάμιση (11,5) τόνους επικίνδυνο φορτίο (dangerous goods)», το «Αντόνοφ» εισέρχεται στον ελληνικό ουρανό στις 22:09. Στις 22:37 ενημέρωσε το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών – Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ) ότι «λόγω προβλήματος (operation reasons) δεν θα συνεχίσει για το τελικό του προορισμό και ότι θα γυρίσει πίσω στο αεροδρόμιο αναχώρησης».

«Στις 22:42 πετώντας ανατολικά της Χαλκιδικής ενημέρωσε τους Ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στην προσέγγιση Θεσσαλονίκης ότι έχει πρόβλημα στον κινητήρα νούμερο τέσσερα (4) αναφέροντας:  may day φωτιά στον κινητήρα τέσσερα. Η ΥΠΑ άμεσα κήρυξε κατάσταση κινδύνου με την ενεργοποίηση των σχετικών διαδικασιών που προβλέπονται. Στις 22:45 το αεροσκάφος είχε συνομιλία με τον πύργο ελέγχου Καβάλας και ενημέρωσε ότι κατευθύνεται για αναγκαστική προσγείωση. Αμέσως δόθηκε άδεια προσγείωσης για το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης στην Καβάλα.  Στις 22:47 το στίγμα του αεροσκάφους  χάθηκε από τα ραντάρ της εναέριας κυκλοφορίας.».

Μιλώντας στον Alpha, ο  διευθυντής του Κέντρου Ελέγχου Όπλων και αναπληρωτής κοσμήτορας της Σχολής Ευελπίδων Θεόδωρος Λιόλιος ανέφερε σε ό,τι αφορά στο φορτίο, ότι «τα περί “μεγάλου κινδύνου” από το φορτίο του Antonov 12BK που αναπαράγουν ΜΜΕ και διάφοροι αξιωματούχοι έρχονται σε λογική σύγκρουση με την ανακοίνωση ότι τα υλικά ήταν “γενικά ακίνδυνα” και “εκπαιδευτικής φύσεως”». Και πρόσθεσε:

« Ή υπήρχαν πυρομαχικά με χημικά εκρηκτικά (high explosives, TNT, composition P) ή ήταν εκπαιδευτικής φύσεως (που εκτοξεύονται με ολμοβόλο και μετά περισυλλέγονται, επιστρέφονται και ξαναχρησιμοποιούνται) ή φωτοβολίδες που δεν προκαλούν μεγάλες εκρήξεις. Μέχρι τώρα έχουμε μόνο την ανακοίνωση των Σέρβων. Δεν ξέρω γιατί ήταν η σερβική κυβέρνηση που έκανε την ανακοίνωση. Πρόκειται για διακρατική συμφωνία μεταξύ Σερβίας και – ας υποθέσουμε – Μπαγκλαντές, ή ήταν συμφωνία εταιρείας με κάποια άλλη χώρα; Είναι τελείως διαφορετικό όταν ψάχνουμε νόμους και αποφάσεις. Έχουν άλλα καθεστώτα οι συμφωνίες μεταξύ κυβερνήσεων και μεταξύ ιδιωτικών εταιρειών».

image

Ο κ. Λιόλιος τόνισε ότι αν τα πυρομαχικά ήταν φωτιστικά, «ο κίνδυνος υπάρχει αλλά δεν είναι τόσο μεγάλος όσο αν ήταν χιλιάδες βλήματα όλμου μάχης (έχουν μέσα 1-2 κιλά εκρηκτικά)». Στο σημείο της συντριβής «βλέπω ότι δεν υπάρχει κρατήρας, δεν υπάρχει μονήρης έκρηξη μεγάλης ισχύος. Αυτό σημαίνει ότι δεν εξερράγησαν πολλά μαζί πυρομαχικά … αν έχουμε 11 τόνους πολεμικό υλικό, ίσως είναι 2, 3, 5 τόνοι εκρηκτικών … μπορούν να δημιουργήσουν τεράστιο κρατήρα … αν έχουμε όλμους μάχης. Πρέπει να βγει μια ανακοίνωση, ανεξάρτητα του τι είπαν οι Σέρβοι, ότι σε εκείνο το σημείο δεν έχει βρεθεί ούτε ένας όλμος με χημικά εκρηκτικά που να χρησιμοποιείται σε μάχη … αν υπήρχαν, δεν υπάρχουν εκεί. Είτε έχουν διασκορπιστεί είτε έχουν απορριφθεί.».

Ειδικά για το ζήτημα της απόρριψης φορτίου, ο ίδιος διέψευσε δηλώσεις ότι το συγκεκριμένο αεροσκάφος δεν μπορούσε να απορρίψει φορτίο εν πτήσει, αναφέροντας ότι υπάρχουν σχετικά βίντεο στο διαδίκτυο (όπως το κατακάτω) που δείχνουν ότι τα Antonov 12ΒΚ έχουν δυνατότητα να ανοίξουν εν πτήσει τον χώρο του φορτίου και να κάνουν κάτι τέτοιο. «Μια χαρά ανοίγει η πόρτα» όπως είπε χαρακτηριστικά.

«Φανταστείτε ένας πιλότος που καταλαβαίνει ότι φλέγεται το αεροσκάφος και είναι γεμάτο πυρομαχικά. Είναι λογικό να σκεφτεί να το προσγειώσει ήρεμα; Ή ένας πύργος ελέγχου που γνώριζε ότι κουβαλάει πυρομαχικά, θα
τον καλούσε να περάσει πάνω από κατοικημένες περιοχές, μια φλεγόμενη βόμβα;».

Αναφερόμενος στα βίντεο από εφαρμογές ζωντανής παρακολούθησης πτήσεων, όπου καταγράφεται η στροφή του αεροσκάφους στις 22.30, ο ειδικός αναρωτιέται:

«Σκεφτείτε για ποιο λόγο, στις 10.30 περίπου, το αεροσκάφος κάνει στροφή 180 μοιρών και μετά από αρκετά λεπτά ενημερώνει ότι υπάρχει κίνδυνος; Τόση ώρα δεν υπήρχε κίνδυνος;».

Σύμφωνα με την ελληνική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας η ενημέρωση ότι το αεροσκάφος άλλαξε πορεία λόγω προβλήματος έγινε επτά λεπτά αργότερα, στις 22.37, όταν ήδη πλησίαζε τις ακτές δυτικά της Καβάλας.

Κατά την ΥΠΑ, στις 22.42 ο πιλότος έδωσε «may day φωτιά στον κινητήρα τέσσερα» και όπως λέει η επίσημη
ανακοίνωση, εκείνη την ώρα πετούσε «ανατολικά της Χαλκιδικής». Ωστόσο τα δεδομένα στις πλατφόρμες δείχνουν το αεροσκάφος βόρεια της Χαλκιδικής και μια ανάσα από τις ακτές.

«Όταν ακούμε για εξουδετέρωση εκρηκτικών, για ποια εκπαιδευτικά μιλάμε;», συνέχισε ο ίδιος. «Αν έπεφτε π.χ. όλμος 81 χιλιοστών στην Ομόνοια, 270 μ. είναι η ακτίνα ασφαλείας για το ωστικό κύμα και πλησιάζει το χιλιόμετρο για τα θραύσματα. Αν υπάρχουν όλμοι μάχης εκεί, οι ζώνες ασφαλείας που έχουν καθοριστεί είναι μικρές. Αν δεν υπάρχουν, συμφωνώ, έχουμε εκπαιδευτικό υλικό, που δεν μπορεί να προκαλέσει μεγάλη έκρηξη».