«Στοπ» στην προώθηση του master plan του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) στο λιμάνι του Πειραιά, έβαλε σήμερα το Συμβούλιο της Επικρατείας με τρεις σημαντικές αποφάσεις του.

Ads

Συγκεκριμένα, η Ολομέλεια του ΣτΕ ακύρωσε το πλαίσιο έγκρισης του Master Plan (Γενικό Προγραμματικό Σχέδιο) της Ο.Λ.Π. Α.Ε.,  για τις υποχρεωτικές -καθώς και πρόσθετες- επενδύσεις, που προέκυπταν από τη  σύμβαση  παραχώρησης του λιμένα Πειραιώς στην Cosco Group (Hong Kong) Limited. Οι επενδύσεις αυτές προέβλεπαν, μεταξύ των άλλων, την επέκταση του επιβατικού λιμένα του Πειραιά, νέο χερσαίο επιβατικό σταθμό, κ.λπ.

Υπενθυμίζεται ότι η σύμβαση παραχώρησης στην Cosco, συνήφθη μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ο.Λ.Π. Α.Ε. και κυρώθηκε με το νόμο 4404/2016. Ωστόσο, η επέκταση είχε προκαλέσει ουκ ολίγες αντιδράσεις κατοίκων και φορέων οι οποίοι είχαν προσφύγει ενώπιον του ανωτάτου ακυρωτικού δικαστηρίου.

Αναλυτικότερα, η Ολομέλεια του ΣτΕ με τις υπ΄ αριθμ.  547-549/2022 αποφάσεις της (πρόεδρος η Μαίρη Σάρπ και εισηγήτρια η σύμβουλος Επικρατείας Μ. Σωτηροπούλου) έκρινε ότι:

Ads
  1. Οι πράξεις έγκρισης ήταν μη νόμιμες, διότι δεν είχε προηγηθεί, κατά παράβαση της οδηγίας 2001/42/ΕΚ και της κοινής υπουργικής απόφασης ΥΠΕΧΩΔΕ/ΕΥΠΕ/οικ. 107017/28.8.2006, στρατηγική περιβαλλοντική εκτίμηση του νέου σχεδιασμού του λιμένα του Πειραιά, που περιλάμβανε, μεταξύ άλλων, τη νότια επέκταση του επιβατικού λιμένα του Πειραιά, νέο χερσαίο επιβατικό σταθμό, τέσσερα νέα ξενοδοχειακά συγκροτήματα, την επέκταση του σταθμού διακίνησης αυτοκινήτων στον εμπορικό Λιμένα Ηρακλέους και την κατασκευή πενταώροφου κτηρίου στάθμευσης αυτοκινήτων στον Προβλήτα Ηρακλέους και νέων αποθηκών σε χώρο 80 στρεμμάτων (μειοψήφησαν επτά μελών του δικαστηρίου)
  2. Ακυρώθηκε η πράξη του Γενικού Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με την οποία χορηγήθηκε η άδεια κατασκευής του έργου της νότιας επέκτασης του επιβατικού λιμένα Πειραιά.
  3. Καταργήθηκε η τρίτη δίκη-υπόθεση, με την αιτιολογία ότι προσβάλλονταν οι πράξεις της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων οι οποίες ακυρώθηκαν με την πρώτη απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ (547/2022).