Στην εισαγγελία Πρωτοδικών διαβίβασε τον φάκελο για τα αίτια του αποκλεισμού της Σαμοθράκης η Λιμενική Αρχή Αλεξανδρούπολης.

Ads

Η εισαγγελία θα διερευνήσει τα αίτια της διακοπής των δρομολογίων που οδήγησαν στην πρωτοφανή κατάσταση για το νησί, στην αιχμή της τουριστικής περιόδου, ενώ προσχηματική κρίνεται η «κλήση» σε «απολογία» του αναδόχου της γραμμής από τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννη Πλακιωτάκη. Εξάλλου, ο εφοπλιστής που βρίσκεται πίσω από το χάος μόνο άγνωστος δεν είναι στην κυβερνητική παράταξη, ενώ έχει λάβει επιδοτήσεις εκατομμυρίων για τη Σαμοθράκη.  Επιπλέον, όπως προκύπτει και από τις ανακοινώσεις μετά τη σημερινή σύσκεψη στο Μαξίμου (βλ. παρακάτω) δεν υπάρχει καμία σαφής δέσμευση για το πώς θα συνεχιστεί η ακτοπλοϊκή σύνδεση μετά τη λήξη της παρούσας σύμβασης τον ερχόμενο Οκτώβριο.

Αλλωστε, όπως σημειώνει η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ) σε ανακοίνωσή της για τον δεκαήμερο αποκλεισμό της Σαμοθράκης,  η ριζική λύση των προβλημάτων των νησιωτών βρίσκεται στην απαλλαγή των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών από τα ιδιωτικά εφοπλιστικά συμφέροντα και στη δημιουργία ενός δημοσίου φορέα και αντίστοιχης ναυτιλιακής ακτοπλοϊκής εταιρίας η οποία θα υπηρετεί στα πλαίσια ενός δημοσίου σχεδιασμού.

Συγκεκριμένα η ΠΕΝΕΝ στην ανακοίνωσή της αναφέρει: «Σχετικά με το πρόβλημα που παρουσιάστηκε στην ακτοπλοϊκή σύνδεση της Σαμοθράκης διαπιστώθηκε για πολλοστή φορά το σαθρό οικοδόμημα πάνω στο οποίο στηρίζεται το μοντέλο της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στις ακτοπλοϊκές μας συγκοινωνίες. Το ίδιο πρόβλημα βίωσαν τα προηγούμενα χρόνια οι νησιώτες σε Λήμνο, Ικαρία, Σάμο, Μυτιλήνη, Κύθηρα και πολλά ακόμη νησιά στα οποία παρά τις γενναίες και παχυλές κρατικές επιδοτήσεις στους εφοπλιστές, τα προβληματικά πλοία τους που εξυπηρετούν τα λεγόμενα άγονα νησιά εξακολουθούν να αποτελούν μόνιμη πληγή η οποία δεν πρόκειται να ξεπεραστεί στο πλαίσιο των ασκουμένων πολιτικών στη νησιωτική και ναυτιλιακή πολιτική.

Ads

Στη πραγματικότητα το θεσμικό πλαίσιο της ακτοπλοΐας είναι κομμένο και ραμμένο να υπηρετεί όχι τις ανάγκες των νησιωτών αλλά την ανταγωνιστικότητα και τη κερδοφορία των ναυτιλιακών επιχειρήσεων. Η ΣΑΟΣ συνιστά τη κορυφή του παγόβουνου και αποδείχνει ότι οι συγκοινωνιακές ανάγκες, η ανάπτυξη, ιδιαίτερα των μικρών και απομακρυσμένων νησιών μας, δεν αποτελούν προτεραιότητες των πρώην και των τωρινών κυβερνητικών πολιτικών. Εξάλλου αυτό αποδείχνεται και στο πεδίο των ναυτεργατικών και εργασιακών προβλημάτων όπου η συγκεκριμένη όπως και άλλες ακτοπλοϊκές εταιρίες  απολαμβάνουν μιας ιδιότυπης ασυλίας με αποτέλεσμα να ποδοπατούνται ασύστολα τα δικαιώματα των Ναυτεργατών.

Είναι πρωτοφανές να σημειώνεται πολυήμερος αποκλεισμός ενός νησιού και οι αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές αρχές να αδρανούν με αυτόν τον τρόπο, εάν όμως επρόκειτο περί απεργίας των Ναυτεργατών θα είχε ξεσηκωθεί τεράστιος κουρνιαχτός και προφανώς η επέμβαση των αρμοδίων αρχών θα ήταν άμεση και καταλυτική….

Χαρακτηριστικό παράδειγμα για το τι εστί ΣΑΟΣ είναι η σκανδαλώδης επάνδρωση την οποία καταγγείλαμε ως ΠΕΝΕΝ, και πιο πρόσφατα ο έλεγχος στην εφαρμογή της ΣΣΕ όπου διαπιστώθηκαν πλήθος καταστρατηγήσεων με ευθύνη του ΥΕΝ και των τοπικών λιμενικών αρχών!!! Ριζική λύση στα προβλήματα των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και των νησιωτών είναι μόνο η απαλλαγή τους από τα ιδιωτικά εφοπλιστικά συμφέροντα και η δημιουργία δημοσίου φορέα και αντίστοιχης ναυτιλιακής ακτοπλοϊκής εταιρίας η οποία θα υπηρετεί, στα πλαίσια ενός δημοσίου σχεδιασμού, τα  πραγματικά συμφέροντα όλου του νησιωτικού συμπλέγματος. Σε αυτή τη κατεύθυνση κινούνται οι θέσεις της ΠΕΝΕΝ και όλη η αγωνιστική της παρουσία και δράση στο χώρο της ακτοπλοΐας».

Σύσκεψη και γενικότητες

Στο μεταξύ και ενώ πέρασαν μέρες με την κυβέρνηση απλώς να παρακολουθεί το δράμα στα λιμάνια της Σαμοθράκης και της Αλεξανδρούπολης, πραγματοποιήθηκε σήμερα σύσκεψη στο Μαξίμου υπό τον υπουργό Επικρατείας, Γιώργο Γεραπετρίτη.

Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις, στη σύσκεψη αποφασίστηκαν τα εξής:

  • Η εξασφάλιση της απρόσκοπτης τακτικής ακτοπλοϊκής σύνδεσης του νησιού με την Αλεξανδρούπολη, μέχρι 31/10/2019, οπότε και λήγει η παρούσα σύμβαση.
  • Η βελτιστοποίηση του πλαισίου προκήρυξης για τις συμβάσεις που αφορούν στις άγονες γραμμές με καλύτερα πλοία, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας πλοίου αντικατάστασης.
  • Η άμεση έναρξη των εργασιών καθαρισμού και αποκατάστασης των λιμένων Καμαριώτισσας και Θερμών. Ήδη, από σήμερα διατέθηκαν για το σκοπό αυτό τα πρώτα κονδύλια από το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προς τον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης. Επιπλέον, επιταχύνονται τα έργα εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης των λιμένων του νησιού.
  • Η προσθήκη κονδυλίων ύψους 4,5 εκατ. ευρώ για αντιπλημμυρικά έργα που είχαν εξαγγελθεί μετά τις καταστροφές του Σεπτεμβρίου του 2017, στα έργα συντήρησης οδικού δικτύου, ύψους 3,5 εκατ. ευρώ που ήδη υλοποιούνται από την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
  • Η ενίσχυση της τουριστικής κίνησης στο νησί με άμεση ενέργεια την προσέλκυση τουριστών από τη Ρουμανία (αποτελούν περίπου το 1/3 των επισκεπτών) κατόπιν συνεννόησης του υπουργείου Τουρισμού με το γραφείο του ΕΟΤ στη Ρουμανία και, μεσοπρόθεσμα, με τη δρομολόγηση νέας ακτοπλοϊκής γραμμής Σαμοθράκης – Αλεξανδρούπολης – Λήμνου.

Στη σύσκεψη συμμετείχαν ο υπουργός Εσωτερικών, Τάκης Θεοδωρικάκος, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης, ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ, αρμόδιος για το συντονισμό του κυβερνητικού έργου, Άκης Σκέρτσος, ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας, και ο περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Χρήστος Μέτιος.

Η σύσκεψη με τους φορείς

Το απόγευμα πραγματοποιήθηκε στο Μαξίμου και σύσκεψη με τη συμμετοχή τοπικών φορέων της Σαμοθράκης, υπό τον υπουργό Επικράτειας Γιώργο Γεραπετρίτη με τη συμμετοχή τοπικών φορέων της Σαμοθράκης. Σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο, ο απερχόμενος δήμαρχος Σαμοθράκης, Αθανάσιος Βίτσας ανέφερε ότι η δημοτική αρχή εξετάζει το ενδεχόμενο να κινηθεί νομικά κατά της πλοιοκτήτριας εταιρείας και τόνισε πως στη νέα σύμβαση πρέπει να υπάρχουν εκείνοι οι όροι που θα διασφαλίσουν ότι δεν επαναληφθούν τέτοια φαινόμενα στο μέλλον. Ο κ. Βίτσας έθεσε παράλληλα ζητήματα αναβάθμισης του λιμανιού αλλά και θέματα υποδομών, ενίσχυσης του τουρισμού και των επιχειρηματιών. «Αιτηθήκαμε μια σειρά από μέτρα ώστε η Σαμοθράκη να πάψει να αποτελεί είδηση για τα προβλήματα της», υπογράμμισε.

«Κανένα σχέδιο για αποζημίωση όσων έχουν πληγεί ανυπολόγιστα»

«Βολές» κατά της κυβέρνησης εξαπέλυσε η τομεάρχης Τουρισμού του ΣΥΡΙΖΑ και βουλευτής Α΄ Θεσσαλονίκης, Κατερίνα Νοτοπούλου, με αφορμή το κυβερνητικό φιάσκο. Συγκεκριμένα, σε σχετική της δήλωση αναφέρει: «Το ανεπανόρθωτο πλήγμα που υπέστη το νησί της Σαμοθράκης στην αιχμή της φετινής τουριστικής περιόδου φαίνεται να αψηφά η Κυβέρνηση της ΝΔ και η ηγεσία του Υπουργείου Τουρισμού. Κανενα σχέδιο για την αποζημίωση των επαγγελματιών και των επιχειρήσεων του νησιού που ζουν από τον τουρισμό και έχουν πληγεί ανυπολόγιστα λόγω των μαζικών ακυρώσεων και τίθεται πλέον θέμα επιβίωσής τους.Καμία πρόβλεψη για την αντίστροφη του αρνητικού κλίματος και της αρνητικής δημοσιότητας για την χώρα μας».

«Θα ανακοινώσει το υπουργείο Τουρισμού συγκεκριμένο σχέδιο τουριστικής προβολής μέσω του ΕΟΤ στη Ρουμανία αλλά και σε άλλες ξένες τουριστικές αγορές, για την αντιστροφή του αρνητικού κλίματος και της εκτεταμένης αρνητικής δημοσιότητας, εν μέσω του κύματος ακυρώσεων;Ποιο είναι το κονδύλι που θα διατεθεί, με ποια μέσα θα γίνει η έκτακτη προβολή και διαφήμιση, και πόσο άμεσα ξεκινά η προβολή, δεδομένου ότι η τουριστική σεζόν για το νησί είναι πολύ μικρή;Ο πρωθυπουργός και η κυβέρνηση επέστρεψαν από τις διακοπές τους, με ημίμετρα για τους ανθρώπους του νησιού που είναι σε απόγνωση».

«Ανυπολόγιστη η ζημία» λένε οι ξενοδόχοι

Για «ανυπολόγιστη ζημία» στις τουριστικές επιχειρήσεις της Σαμοθράκης, εξαιτίας του πολυήμερου ακτοπλοϊκού αποκλεισμού του νησιού κάνει λόγο η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων, απευθύνοντας έκκληση για ταχύτατη και οριστική άρση του αδιεξόδου. Όπως σημειώνεται στη σχετική ανακοίνωση, ο τουρισμός είναι βασικός τομέας που τροφοδοτεί την οικονομία του νησιού και πλέον τίθεται ζήτημα επιβίωσης για τις τουριστικές επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες της Σαμοθράκης.

«Δεδομένης της μικρής τουριστικής περιόδου  του ακριτικού νησιού, η άνευ προηγουμένου κατάσταση έχει προκαλέσει μεγάλο “χτύπημα” στην αιχμή της σεζόν, με αποτέλεσμα οι ακυρώσεις τουριστών, κυρίως από τα Βαλκάνια, να είναι μαζικές» αναφέρει η Ομοσπονδία. Μεταξύ άλλων υπογραμμίζει την ανάγκη εκσυγχρονισμού και επέκτασης των λιμένων, αλλά και την ενίσχυση της τουριστικής προβολής του προορισμού, λόγω της αρνητικής δημοσιότητας που προκάλεσε η ταλαιπωρία των επισκεπτών και πήρε διαστάσεις από εκτενή ρεπορτάζ που φιλοξενήθηκαν σε ΜΜΕ γειτονικών χωρών. Ζητεί επίσης «να υπάρξουν άμεσα μέτρα ανακούφισης και διευκόλυνσης των πληγέντων, οι οποίοι δεν έχουν συνέλθει από την καταστροφή που υπέστησαν πριν δύο χρόνια από ακραία καιρικά φαινόμενα, με αποτέλεσμα ο πρόσφατος ακτοπλοϊκός αποκλεισμός του νησιού να τους οδηγεί σε απόγνωση».