Τριακόσια κυκλώματα, τα οποία αυτοαποκαλούνται «Γραφεία Εξυπηρέτησης Δανειακών Υποθέσεων» έχει στείλει στον εισαγγελέα ο Συνήγορος του Καταναλωτή κ. Ευ. Ζερβέας, μετά από καταγγελίες καταναλωτών. Πρόκειται για κυκλώματα που διαφημίζουν μέσω εντύπων και ηλεκτρονικών μηνυμάτων που μεταδίδονται από το διαδίκτυο τη «χορήγηση μετρητών έως 150.000 ευρώ και χωρίς εγγυήσεις».

Ads

Σύμφωνα με τον κ. Ζερβέα, ήδη το θέμα βρίσκεται στα χέρια της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος προκειμένου να γίνει η ταυτοποίηση των κινητών τηλεφώνων. Οι εν λόγω εταιρείες δεν εμφανίζουν κανένα στοιχείο για τη βάση της εταιρείας και κανένα στοιχείο επικοινωνίας πέρα από ένα κινητό τηλέφωνο. Αυτό καθιστά πολύ δύσκολο τον εντοπισμό τους ενώ δεν υπάρχουν και καταχωρημένα στους τηλεφωνικούς καταλόγους.

Η έρευνα του Συνηγόρου του Καταναλωτή για το θέμα ξεκίνησε με αφορμή προφορικές και γραπτές καταγγελίες καταναλωτών. Η Αρχή συγκέντρωσε στοιχεία και κατόπιν παρέπεμψε το ζήτημα στη Δικαιοσύνη με το αίτημα της διερεύνησης των αδικημάτων της τοκογλυφίας, της απάτης και της φοροδιαφυγής.

Σύμφωνα με την Αρχή, οι επιτήδειοι ζητούν από τους καταναλωτές να είναι απλώς κάτοχοι πιστωτικής κάρτας, ανεξαρτήτως πιστωτικού ορίου ή υπολοίπου αρκεί να μη έχει ολοκληρωθεί ή βρίσκεται σε εξέλιξη κάποια διαδικασία δικαστικής ή εξωδικαστικής ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών. Στη συνέχεια πληρώνουν κάποιες από τις δόσεις και ξεμπλοκάρουν την κάρτα, οδηγούν τους καταναλωτές σε καταστήματα ηλεκτρικών ή ηλεκτρονικών ειδών όπου αγοράζουν με την κάρτα τους αντικείμενα πολλαπλάσια της αξίας των χρημάτων που έχουν ζητήσει από το “Γραφείο”. Κατόπιν το “Γραφείο” δίνει στους καταναλωτές τα χρήματα που έχουν ζητήσει, ωστόσο, εκείνοι πρέπει να αποπληρώσουν τις αγορές των ειδών τα οποία όμως βρίσκονται στην κατοχή του “Γραφείου Εξυπηρέτησης Δανειακών Υποθέσεων”.

Ads

Με βάση την ευκολία με την οποία ξεμπλοκάρονται λογαριασμοί καταναλωτών υπάρχουν μεγάλα ερωτήματα για την εμπλοκή στο κύκλωμα τραπεζικών υπαλλήλων με ή χωρίς την γνώση της τράπεζας ή υπαλλήλων των καταστημάτων λιανικής. Μάλιστα όπως σχολίασε ο κ. Ζερβέας “δεν ξέρουμε αν η τράπεζα είναι συνεργός αλλά στη υπόθεση εμπλέκονται σχεδόν όλες οι τράπεζες”.

Η έρευνα του Συνηγόρου του Καταναλωτή συνεχίζεται και συλλέγονται στοιχεία από όλη τη χώρα τα οποία πρόκειται να κατατεθούν συμπληρωματικά στην εισαγγελία. Συμπληρωματικές ενέργειες γίνονται και από τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, καθώς εκτός από τις αξιόποινες πράξεις που έχουν εντοπιστεί τίθεται και ζήτημα νομοθετικής παρέμβασης για την αντιμετώπιση τέτοιων πρακτικών.