Τις αιτήσεις της Γενικής Ομοσπονδίας Καταναλωτών Ελλάδος – ΙΝΚΑ, της Ένωσης Καταναλωτών Ελλάδος και τριών ιδιοκτητών αυτοκινήτων, που ζητούν την ακύρωση της απόφασης του υπουργού Οικονομικών για τον τρόπο καθορισμού του τρόπου είσπραξης και του ύψους των τελών κυκλοφορίας, συζήτησε η ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας. O εισηγητής του ΣτΕ πρότεινε να απορριφθούν οι αιτήσεις των καταναλωτικών οργανώσεων καθώς θεωρεί ότι δεν έχουν έννομο συμφέρον.

Ads

Όπως σημείωσε ο εισηγητής, σε περίπτωση που η Ολομέλεια δεχθεί ότι οι προσφεύγοντες έχουν έννομο συμφέρον, τότε η αίτησή τους πρέπει να γίνει δεκτή. Το δικαστήριο επιφυλάχθηκε να εκδώσει την απόφασή του.

Αναλυτικά, κατά την ακροαματική συζήτηση οι νομικοί εκπρόσωποι του Δημοσίου ανέφεραν ότι το κράτος έχει περιέλθει σε «έκτακτες οικονομικές καταστάσεις» και το Σύνταγμα επιτρέπει την επιβολή φόρων με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου. Πρόσθεσαν ότι σύμφωνα με τις επιταγές του άρθρου 78 του Συντάγματος «όταν υπάρχει κανονική ροή των πραγμάτων», η επιβολή φόρων μπορεί να γίνει μόνο με νόμο. Επίσης, οι εκπρόσωποι του Δημοσίου είπαν ότι πρέπει να απορριφθούν οι αιτήσεις των καταναλωτικών οργανώσεων, λόγω ελλείψεως εννόμου συμφέροντος.

Ο δικηγόρος των καταναλωτικών οργανώσεων ανέφερε ότι υπάρχει το απαιτούμενο έννομο συμφέρον να προσφύγουν στο ΣτΕ και υποστήριξαν ότι δεν υπέβαλαν αιτήσεις ακύρωσης, αλλά «λαϊκές αγωγές», καθώς εκπροσωπούν τα οικονομικά συμφέροντα 300.000 μελών τους.

Ads

Ο εισηγητής της υπόθεσης, Ι.Γράβαρης, πρότεινε να απορριφθούν λόγω ελλείψεως εννόμου συμφέροντος, οι αιτήσεις των καταναλωτικών οργανώσεων. Παράλληλα, εισηγήθηκε ότι σε περίπτωση που η Ολομέλεια του ΣτΕ δεχτεί ότι οι προσφεύγοντες (ΙΝΚΑ, κ.λπ.) έχουν έννομο συμφέρον να προσφύγουν στο Δικαστήριο ζητώντας να ακυρωθούν τα τέλη κυκλοφορίας, τότε η αίτησή τους πρέπει να γίνει δεκτή και αυτό επειδή τα τέλη κυκλοφορίας μπορεί να επιβληθούν μόνο με νόμο.

Όμως, στην προκειμένη περίπτωση η επιβολή των αυξημένων τελών κυκλοφορίας προβλέφθηκαν με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, η οποία μάλιστα μέχρι στιγμής δεν έχει κυρωθεί από τη Βουλή.

Ο σύμβουλος Επικρατείας ανέφερε ακόμη ότι στην περίπτωση αυτή η ΠΝΠ είναι ανίσχυρη, καθώς παραβιάζει το άρθρο 87 του Συντάγματος, που προβλέπει ότι φόρος (όπως είναι τα τέλη κυκλοφορίας) επιβάλλεται μόνο με νόμο.

Φορολογηση ανάλογα με τη χρήση

Παράλληλα, η κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου να φορολογείται ανάλογα με τη χρήση του και όχι ανάλογα με τα κυβικά, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Οικονομικών απαντώντας σε ερώτηση του προέδρου του ΣΥΝ, Αλέξη Τσίπρα.

Ο κ. Παπακωνσταντίνου σημείωσε ότι η οποία διορθωτική κίνηση για τα τέλη κυκλοφορίας των ΙΧ θα ενταχθεί στο πλαίσιο της συζήτησης για το φορολογικό και παραδέχθηκε ότι δημιουργήθηκαν αδικίες με μεγάλες αυξήσεις για κάποιους κατόχους παλαιών αυτοκινήτων.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ είπε πως η κυβέρνηση «περίμενε και τον τελευταίο πολίτη να απομακρυνθεί από το ταμείο και μετά να του πει πως έκανε λάθος με την απόφασή της». Ο κ. Τσίπρας κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι είναι όμηρος του φιλελεύθερου λόμπι των Βρυξελλών.