Eξηγήσεις για την απόφαση του υπουργού αρμόδιου για τη Δημόσια Τάξη, Μ. Χρυσοχοϊδη, να «κλείσει» την εθνική οδό Αθηνών-Λαμίας με πρόσχημα την κακοκαιρία, αλλά ουσιαστικά προκειμένου να προστατευθεί η κοινοπραξία που είναι υπεύθυνη για τη λειτουργία της, ζητούν με σχετική ερώτηση προς δύο αρμόδια υπουργεία 46 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, με πρωτοβουλία του Νίκου Φίλη.

Ads

Υπενθυμίζεται ότι, όπως ανέφερε σε αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του το tvxs.gr, στον νόμο 4663/20 προβλέπεται σημαντικό πρόστιμο (ακόμη και της τάξης του 1 εκ. €) για την κοινοπραξία που διαχειρίζεται την εθνική οδό, εφόσον η κυκλοφορία της διακοπεί συνεπεία δυσμενών καιρικών φαινομένων για διάστημα μεγαλύτερο από μία ώρα. Κι αυτό γιατί θεωρείται αδιανόητο για μια σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα να σταματά η λειτουργία του πιο νευραλγικού οδικού της άξονα.

Με την απόφαση του κ. Χρυσοχοΐδη, η κοινοπραξία απαλλάχθηκε προληπτικά και προκαταβολικά από κάθε ευθύνη. Με δεδομένο επίσης ότι την απόφαση την πήρε- η πλευρά του δημοσίου, τότε, η εταιρία δύναται ακόμη και να αξιοποιήσει αυτή την ενέργεια του κράτους, σε δικαστήρια που θα εκδικάσουν τυχόν ιδιωτικές αγωγές για οικονομική και άλλη ζημιά από το κλείσιμο της οδού.

Με αυτή την αφορμή, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ζητούν να μάθουν αν ελέγχονται τακτικά οι ιδιώτες που εκμεταλλεύονται τις εθνικές οδούς ως προς την υποχρέωσή τους να διαθέτουν διαρκώς τα κατάλληλα τεχνικά μέσα και το προσωπικό, ώστε οι κεντρικές αρτηρίες της χώρας να παραμένουν ανοιχτές σε κάθε περίπτωση.

Ads

Αναλυτικά η ερώτηση έχει ως εξής:

Σύμφωνα με δημοσιεύματα, πρόστιμο ύψους 1 εκατομμυρίου ευρώ γλίτωσε ο ιδιώτης διαχειριστής της Εθνικής Οδού Αθηνών – Λαμίας από το προληπτικό κλείσιμο του δρόμου, με απόφαση του Μ. Χρυσοχοΐδη.

Η σχετική πρόβλεψη υπάρχει στον νόμο 4663/20 που ψηφίστηκε πριν ακριβώς ένα χρόνο και προβλέπει πρόστιμο, εφόσον η κυκλοφορία διακοπεί συνεπεία δυσμενών καιρικών φαινομένων για πάνω από μία ώρα. Δηλαδή, ο ιδιώτης έχει υποχρέωση να κρατά τον δρόμο ανοιχτό, κάτι που σημαίνει ενεργοποίηση ενός μηχανισμού του εθνικού οδικού δικτύου, που στην προκειμένη περίπτωση είναι μέρος του δικτύου των ευρωπαϊκών αυτοκινητοδρόμων, για την ασφάλεια των ανθρώπων και των οχημάτων. Μάλιστα, ο υπουργός ΠΡΟ ΠΟ κ. Μ. Χρυσοχοΐδης, ο οποίος πήρε την απόφαση για το κλείσιμο της εθνικής οδού,  δήλωσε προκλητικά: “Δεν έγινε κάτι, αν κλείσει ο δρόμος για μερικές ώρες”. Έτσι με απόφαση του κράτους, απαλλάχθηκε ο ιδιώτης επιχειρηματίας απ’ την υποχρέωση να πράξει όσα προβλέπονται από την σύμβαση παραχώρησης και γλυτώνει ένα πολύ σοβαρό ποσό. Επιπλέον γεννώνται ερωτήματα για το ενδεχόμενο να προκύψει αξίωση αποζημίωσης του παραχωρησιούχου λόγω της μείωσης των εσόδων, επειδή με απόφαση του κράτους έκλεισε ο δρόμος.

Επειδή, από την είσπραξη των προβλεπόμενων στις Συμβάσεις Παραχώρησης διοδίων, οι ιδιώτες που εκμεταλλεύονται τις Εθνικές Οδούς έχουν εισπράξει πολλά δισεκατομμύρια.
Επειδή, έχουν υποχρέωση να μεριμνούν για την απρόσκοπτη διεξαγωγή των μετακινήσεων και την  ασφάλεια των διερχομένων οχημάτων και οδηγών.
Επειδή, σε περίπτωση έντονων καιρικών φαινομένων  οφείλουν να διαθέτουν όλα τα απαραίτητα  τεχνικά μέσα εκχιονισμού και απεγκλωβισμού της κυκλοφορίας και το ανάλογο προσωπικό,

Ερωτώνται οι  κ.κ. Υπουργοί:

1. Γιατί, ενώ ήταν γνωστές εκ των προτέρων οι καιρικές συνθήκες, δεν ελήφθησαν εγκαίρως μέτρα ώστε να παραμείνει ανοιχτή η Εθνική Οδός;
2. Διατηρούν οι ιδιώτες που εκμεταλλεύονται τις Εθνικές Οδούς, τα κατάλληλα τεχνικά μέσα για τον εκχιονισμό καθώς και το ανάλογο προσωπικό;
3. Ποια κρατικά όργανα κρίνουν ότι πρέπει να παρασχεθεί βοήθεια του κράτους προς την ιδιωτική εταιρία και πώς αποζημιώνει ο ιδιώτης το δημόσιο για τα μηχανήματα και το προσωπικό που διαθέτει;
4. Γνωρίζουν ότι με αυτή την απαράδεκτη απόφαση, πέραν του ότι κόπηκε στα δύο η Ελλάδα, πράγμα απαράδεκτο για σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα, ο ιδιώτης επωφελήθηκε τουλάχιστον 1 εκ.  ευρώ, όσο η ρήτρα που θα έπρεπε βάσει νόμου να καταβάλλει αν δεν διατηρούσε ανοιχτή την κυκλοφορία;
5. Τίθεται ζήτημα καταβολής αποζημίωσης στον παραχωρησιούχο για τυχόν μείωση εσόδων από την απόφαση κρατικού οργάνου για το κλείσιμο της Εθνικής Οδού; Αν ναι, από ποιον καταβάλλεται η αποζημίωση;
6. Γιατί με απόφαση του υπουργού ΠΡΟ ΠΟ έκλεισε η Εθνική Οδός Αθηνών -Λαμίας, ενώ η εταιρία εκμετάλλευσης όφειλε να την κρατά ανοιχτή, τουλάχιστον στο ένα ρεύμα ανόδου και καθόδου; Υπήρχε έγγραφο αίτημα της εταιρίας;
7. Πως θα αποζημιωθούν οι πολίτες που υπέστησαν ζημία από την προκείμενη απόφαση;
8. Αντιλαμβάνονται, ότι τέτοιες αποφάσεις με έντονη την οσμή της χαριστικής εξυπηρέτησης ιδιωτικών συμφερόντων δημιουργούν εύλογα ερωτήματα για τα κίνητρα του ενεχομένου υπουργού, αλλά και της κυβέρνησης συνολικά;

ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ
Στο πλαίσιο των ανωτέρω, ζητείται από τους Υπουργούς να μας καταθέσουν κάθε τυχόν αίτημα ή/και επιστολή της εταιρείας προς τα αρμόδια υπουργεία.

Οι ερωτώντες Βουλευτές
Φίλης Νίκος
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αγαθοπούλου Ειρήνη
Αλεξιάδης Τρύφων
Αραχωβίτης Σταύρος
Αυγέρη Θεοδώρα (Δώρα)
Βαγενά Άννα
Βέττα Καλλιόπη
Βίτσας Δημήτριος
Γκαρά Νατάσα
Γκιόλας Ιωάννης
Δρίτσας Θοδωρής
Ελευθεριάδου Σουλτάνα (Τάνια)
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Ηγουμενίδης Νίκος
Θραψανιώτης Μανόλης
Καρασαρλίδου Ευφροσύνη
Κατρούγαλος Γιώργος
Κάτσης Μάριος
Λάππας Σπύρος
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χαράλαμπος
Μάρκου Κώστας
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μπουρνούς Γιάννης
Μωραΐτης Θάνος
Νοτοπούλου Κατερίνα
Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα
Παπαδόπουλος Αθανάσιος
Παπαηλιού Γιώργος
Παππάς Νίκος
Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)
Πολάκης Παύλος
Πούλου Γιώτα
Ραγκούσης Γιάννης
Σκουρλέτης Πάνος
Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)
Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ)
Συρμαλένιος Νίκος
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Φάμελλος Σωκράτης
Φωτίου Θεανώ
Χαρίτου Δημήτρης
Χατζηγιαννάκης Μίλτος
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γιώργος