Εκτοξεύεται για μια ακόμη φορά η τιμή της βενζίνης με την τιμή τη αμόλυβδης να κινείται πλέον κοντά στα 2 ευρώ, ενώ την ίδια στιγμή μεγάλη ανησυχία υπάρχει για τις ενδεχόμενες επιπτώσεις που θα έχει η πρόσφατη απόφαση των χωρών του ΟΠΕΚ για μείωση της παραγωγής πετρελαίου. Η ανησυχία γίνεται μάλιστα ακόμη μεγαλύτερη ενόψει και της εξόδου των εκδρομέων του Πάσχα την επόμενη εβδομάδα.

Ads

Μιλώντας στην ΕΡΤ, ο πρόεδρος των Πρατηριούχων Αττικής, Νίκος Παπαγεωργίου, σημείωσε: «Μετά την εκτίναξη που παρουσιάστηκε στο πετρέλαιο μπρεντ, παγκόσμια, λόγω της απόφασης του ΟΠΕΚ για μείωση της παραγωγής κατά ένα εκατομμύριο βαρέλια, δυστυχώς οι προβλέψεις δεν είναι καλές. Προς το τέλος της εβδομάδας θα δούμε την τιμή στην αμόλυβδη βενζίνη να ξεπερνά στις μεγάλες αστικές πόλεις το 1,92€/λίτρο»

Όπως είπε το 1,92€/λίτρο σημαίνει στην πράξη 2 ευρώ.

«Σε κάποιες περιοχές, στις νησιωτικές κυρίως και στις ορεινές περιοχές της χώρας έχει καταγραφεί άνοδος πάνω από 2 ευρώ. Απλά στις μεγάλες αστικές πόλεις προσπαθούμε κι εμείς οι πρατηριούχοι όσο το δυνατόν να κρατάμε πιο χαμηλά τις τιμές για να βοηθήσουμε τους καταναλωτές στην έξοδο του Πάσχα», πρόσθεσε.

Ads

Προέβλεψε μάλιστα ότι τα νέα για τη διακύμανση των τιμών στα πετρελαιοειδή δεν είναι ενθαρρυντικά για τους καταναλωτές λόγω της αναστάτωσης που υπάρχει στο χώρο των ορυκτών καυσίμων και κατ’ επέκταση των υγρών καυσίμων.

Όσον αφορά στο υψηλότερο κόστος αγοράς των καυσίμων στα νησιά ο κ. Παπαγεωργίου επιβεβαίωσε ότι οι ταξιδιώτες του Πάσχα αλλά και οι κάτοικοι των νησιών θα πληρώσουν πιο πολλά για να γεμίσουν τα ρεζερβουάρ τους. «Αυτό είναι κάτι φυσιολογικό διότι όταν όλη η υπόλοιπη η Ελλάδα έχει 1,40 €/λίτρο τα νησιά πούλαγαν 1,60 €/λίτρο» είπε εξηγώντας ότι το κόστος των μεταφορικών αυξάνει την τελική τιμή στην αντλία.

Πώς διαμορφώνονται οι τιμές της βενζίνης – Ο ρόλος των ελληνικών διυλιστηρίων στις αυξήσεις

Από τη δική του μεριά, ο πρώην γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών, Άγγελος Τούντας, μιλώντας στο tvxs εκτίμησε ότι «σίγουρα δεν έχουμε δει τις επιπτώσεις της απόφασης του ΟΠΕΚ και προσωπικά πιστεύω πως μπορει και να μην την δούμε καθόλου τελικά».

«Άλλωστε και η προηγούμενη πτώση της παραγωγής πετρελαίου που αποφάσισε δεν “φάνηκε” στην αντλία. Κι αυτό γιατί αφενός μεν υπάρχουν πλεονάσματα στις αποθήκες και από την άλλη η ζήτηση έχει πέσει. Με άλλα λόγια, δεν πρόκειται να δημιουργηθεί έλλειψη. Ψυχολογία μπορεί να δημιουργήσει, όχι όμως έλλειψη» πρόσθεσε.

«Η λογική της αισχροκέρδειας του χρηματιστηρίου δηλαδή τιμών που υπάρχει σε όλα τα προϊόντα -όχι μόνο στο πετρέλαιο- μπορεί να λειτουργήσει αλλά για λίγο» ανέφερε ο ίδιος και συνέχισε:

«Μην ξεχνάτε ότι και παλιότερα αρκετά λέγανε πως η τιμή της βενζίνης θα έφτανε στα 2,5 ευρώ. Δεν έφτασε ποτέ. Μόνο η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών φώναζε πως όλη αυτή η φημολογία δημιουργούσε απλά “κλίμα” στην αγορά».

Ο κ. Τούντας έσπευσε παράλληλα να διευκρινίσει ότι «η αύξηση που βλέπουμε τώρα έχει να κάνει με το έτοιμο προϊόν, δεν έχει να κάνει με το βαρέλι. Για να είμαστε ειλικρινείς, η αύξηση και η πτώση της τιμής του βαρελιού δεν έχει να κάνει με την τιμή του έτοιμου προϊόντος. Οι τιμές δηλαδή των καυσίμων που αγοράζουν τα πρατήρια ή που πουλάνε τα διυλιστήρια καθορίζονται -σε ένα μέρος από το χρηματιστήριο του βαρελιού πετρελαίου- αλλά κυρίως από την λεγόμενη τιμή Platts της Μεσογείου. Αυτό έχει να κάνει με το γεγονός ότι πως τα διυλιστήρια των πέντε χωρών της Μεσογείου (Ελλάδα, Ιταλία, Γαλλία Ισπανία, Πορτογαλία) καθορίζουν τις τιμές της βενζίνης. Έχουν το μαχαίρι, έχουν και το πεπόνι. Να σημειώσω πως τα εν λόγω διυλιστήρια είναι κρατικά μεν “ιδιωτικά” δε».

«Η φορολόγηση των καυσίμων προφανώς κι επηρεάζει σε πολύ μεγάλο βαθμό. Δυστυχώς όμως βλέπουμε πως οι κυβερνήσεις δεν ενδιαφέρονται. Για παράδειγμα, από 1η Απριλίου αυξήθηκε κατά 15 λεπτά το πετρέλαιο θέρμανσης και πέρασε “στα μουλωχτά”. Κι αυτό για να αυξήσουν τα έσοδα του ελληνικού δημοσίου» τόνισε ο κ. Τούντας.

Αναφορικά με το ενδεχόμενο να δούμε νέες αυξήσεις στην τιμή της βενζίνης, ανέφερε ότι «ανέκαθεν την περίοδο του Πάσχα υπήρχε μια μικρή ανατίμηση στην βενζίνη. Δε νομίζω να ξεπεράσει τα 2 ευρώ, κάπου εκεί θα κινηθεί».

Κατέληξε δε υπογραμμίζοντας: «Βρισκόμαστε σε έναν αστερισμό που τα πάντα τρέχουν προς τα πάνω. Γιατί μιλάμε δηλαδή μόνο για την αύξηση των καυσίμων και δε μιλάμε για το γάλα, το γιαούρτι, τα ζυμαρικά; Όλα αυτά είναι αλληλένδετα».