Νέες πληροφορίες σχετικά με την διαφήμιση της Adidas με φόντο την Ακρόπολη το βράδυ της Πέμπτης βλέπουν το φως της δημοσιότητας, την ώρα που το υπουργείο Πολιτισμού υποστηρίζει πως δεν γνώριζε τίποτα και πως θα καταθέσει μήνυση.

Ads

Η άδεια για το αθλητικό παπούτσι που «ίπταται» πάνω από τον Παρθενώνα δόθηκε από την Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων, που υπάγεται στο υπουργείο Οικονομικών, έναντι μικρού ποσού των 380 ευρώ.

Ειδικότερα, όπως προκύπτει από έγγραφο που έχει αναρτηθεί στη Διαύγεια, το αίτημα για το drone show της Adidas έγινε προς τη διοίκηση του Ζαππείου, προς το ΔΣ, δηλαδή, της Επιτροπής Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων, από την εταιρεία DRNS Show Experience IKE.

Το αίτημα αφορούσε την «παραχώρηση 200 τ.μ. εξωτερικού χώρου στο πλάι του Ζαππείου Μεγάρου στις 15 Μαΐου 2025, για την διεξαγωγή drone show για λογαριασμό της εταιρίας Essence mediacom (https://www.essencemediacom.com/ ) σχετικά με την προώθηση προϊόντος της Adidas Hellas. (μίσθωμα 380,00 €)», όπως αναφέρεται, με την Επιτροπή να κάνει ομόφωνα δεκτό το αίτημα.

Επίσης, η «Εφημερίδα των Συντακτών» δημοσίευσε βίντεο πέντε λεπτών από την διαφήμιση.

Ads

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Εφ.Συν.» η εταιρεία δεν έλαβε καμία άδεια για την εν λόγω διαφήμιση – επίδειξη ούτε από το υπουργείο Πολιτισμού αλλά και ούτε από την εφορεία αρχαιοτήτων, παρά μόνο από το Ζάππειο Μέγαρο.

Σόου στην Ακρόπολη: Έντονες αντιδράσεις της αντιπολίτευσης

«Η εικόνα ενός γιγαντιαίου αθλητικού παπουτσιού να “πατά” την Ακρόπολη μέσω προβολής με drones, αποτελεί μια ακόμα θλιβερή υπενθύμιση της ανάγκης για ξεκάθαρα θεσμικά όρια και σεβασμό απέναντι στην πολιτιστική μας κληρονομιά», αναφέρει στην ανακοίνωσή του το ΠΑΣΟΚ και προσθέτει πως:

«Η Ακρόπολη, παγκόσμιο σύμβολο του πολιτισμού και της δημοκρατίας, δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως ουδέτερο φόντο για εμπορικές χρήσεις ή “έξυπνα” διαφημιστικά ευρήματα. Ειδικά όταν, σύμφωνα με τις πληροφορίες, η εν λόγω δράση είτε πραγματοποιήθηκε χωρίς άδεια είτε εκμεταλλεύτηκε θεσμικά κενά και ελλιπή εποπτεία, εγείρονται σοβαρά ερωτήματα για τον ρόλο και την ευθύνη του υπουργείου Πολιτισμού.

Η επιλογή του ΥΠΠΟ να αρνηθεί άδεια για τα γυρίσματα του διεθνώς καταξιωμένου σκηνοθέτη Γιώργου Λάνθιμου στον ίδιο αρχαιολογικό χώρο, καθιστά το ζήτημα ακόμα πιο επιτακτικό. Ποιο είναι τελικά το κριτήριο; Η εμπορική αξία του προϊόντος ή το πολιτιστικό αποτύπωμα του δημιουργού;

Ζητούμε:

  • Άμεση και σαφή ενημέρωση από το υπουργείο Πολιτισμού σχετικά με το αν δόθηκε άδεια για τη συγκεκριμένη δράση και από ποιον φορέα.
  • Τη θεσμική θωράκιση των αρχαιολογικών χώρων και μνημείων απέναντι στην άναρχη εμπορευματοποίησή τους.
  • Διαφανή, ενιαία και αξιοκρατικά κριτήρια στην αξιολόγηση αιτημάτων για χρήση πολιτιστικών χώρων – χωρίς εξαιρέσεις και σκοπιμότητες.
  • Ο πολιτισμός δεν είναι εργαλείο branding. Είναι ζήτημα ταυτότητας, μνήμης και δημοκρατίας».

Σφοδρή είναι η αντίδραση και του ΣΥΡΙΖΑ για την προαναφερθείσα διαφήμιση, κάνοντας λόγο για μια προσβλητική εμπορευματοποίηση του πυρήνα της πολιτιστικής κληρονομίας.

Συγκεκριμένα το γραφείο Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρει: «Η εικόνα μέσω σμήνους drones του αθλητικού παπουτσιού που «πατά» πάνω στην Ακρόπολη για διαφημιστικούς λόγους, αποτελεί προσβλητική εμπορευματοποίηση του πυρήνα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Με ποιο κριτήριο έγινε η αποδοχή μίας τέτοιας πρότασης όταν τον περασμένο μήνα το Υπουργείο Πολιτισμού δεν έδωσε άδεια στον σκηνοθέτη Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της ταινίας του στον αρχαιολογικό χώρο;».

Υπουργείο Πολιτισμού: Καταθέτει μήνυση για την διαφήμιση αθλητικών ειδών με φόντο την Ακρόπολη

Ανακοίνωση σχετικά με την διαφήμιση αθλητικών ειδών με φόντο την Ακρόπολη το βράδυ της Πέμπτης εξέδωσε νωρίτερα το υπουργείο Πολιτισμού, λέγοντας πως θα καταθέσει μήνυση κατά παντός υπευθύνου για παραβίαση της αρχαιολογικής νομοθεσίας.

Το υπουργείο ουσιαστικά ισχυρίζεται πως δεν γνώριζε τίποτα, ενώ όπως αναφέρει «είναι σε επικοινωνία με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, προκειμένου να διερευνηθεί η τήρηση ή μη της διαδικασίας αδειοδότησης της υπερπτήσης drone, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία».

Υπουργείο Πολιτισμού: Η ανακοίνωση για την διαφήμιση αθλητικών ειδών στην Ακρόπολη

«Αναφορικά με διαφήμιση εταιρείας αθλητικών ειδών στην οποία φέρεται να απεικονίζεται η Ακρόπολη, ανακοινώνεται ότι:

Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού καταθέτουν εντός της ημέρας μήνυση κατά παντός υπευθύνου για παραβίαση της αρχαιολογικής νομοθεσίας.

Επιπλέον το Υπουργείο είναι σε επικοινωνία με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, προκειμένου να διερευνηθεί η τήρηση ή μη της διαδικασίας αδειοδότησης της υπερπτήσης drone, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία».

Ακρόπολη: Οι φωτογραφίες με την διαφήμιση αθλητικών ειδών και οι αντιδράσεις

Νωρίτερα, σοβαρά ερωτήματα και αντιδράσεις προέκυψαν από φωτογραφίες που είδαν το φως της δημοσιότητας και στις οποίες φαίνεται πως η Ακρόπολη χρησιμοποιήθηκε για τη διαφήμιση εταιρείας αθλητικών ειδών.

Όπως φανερώνουν στις αναρτήσεις της δημοσιογράφου του πολιτιστικού ρεπορτάζ της «Εφημερίδας των Συντακτών», ένα τεράστιο αθλητικό παπούτσι εμφανίζεται πάνω από τον Παρθενώνα, ενώ σχηματίζεται και η φράση «feel fast» με τεράστια γράμματα.

Μάλιστα, όπως ανέφερε σε ανάρτηση που έκανε το πρωί της Παρασκευής, η διαφήμιση δεν είχε πάρει άδεια του ΥΠΠΟ, της Εφορείας Αθηνών ή του Κεντρικού Αρχαιολογικου Συμβουλίου.

«Λοιπόν. “Η επίθεση του γιγανταίου παπουτσιού” (γειά σου Πάνο Κούτρα που τα προέβλεψες) δεν είχε πάρει άδεια του ΥΠΠΟ, της Εφορείας Αθηνών ή του Κεντρικού Αρχαιολογικου Συμβουλίου. Από το ΥΠΠΟ βεβαιώνουν ότι δεν γνώριζαν τίποτα. Το “παιχνίδι” με τα φώτα που δημιούργησαν τη διαφημιστική καμπάνια μεγάλης εταιρείας αθλητικών ειδών δεν έγινε από την Ακρόπολη, αλλά από κάποιο άλλο σημείο της Αθήνας-ενδεχομένως το Ζάππειο. Πάντως αποκλείεται να έγινε καμπάνια τέτοιου βεληνεκούς χωρίς άδεια κάποιας αρχής. Συνεχίζουμε το ρεπορτάζ», έγραψε.

Το βράδυ της Πέμπτης, η δημοσιογράφος είχε αναδείξει το θέμα μέσα από δύο αναρτήσεις της.

«Απόψε λοιπόν στον αττικό ουρανό ανετειλε ένα..ολογιομο παπούτσι! Ενώ νωρίτερα είχε ανατείλει στο ίδιο σημείο “γραμμένη” με τον ίδιο τρόπο η φράση “feel fast”. Το τελευταίο το εκλαμβάνω ως κακεντρεχές τρολαρισμα! Το πρώτο πάλι είναι προφανώς μέρος της ίδιας διαφήμισης που είπε πιθανότατα ελέω ΥΠΠΟ να κατσικώσει ένα αθλητικό παπούτσι πάνω από την Ακρόπολη. Γιατι? Γιατί μπορεί. Γιατί έτσι. Αν και νομίζω ότι θα ήταν πιο φαντασμαγορικο αν το παπούτσι κλώτσαγε το μνημείο. Η το πάταγε σαν γόπα. Γνώμη μου», έγραψε στην πρώτη ανάρτησή της για το θέμα.

Η ίδια είχε προχωρήσει και σε μια δεύτερη δημοσίευση, όπου έγραψε τα εξής:

«Έχει κάτι βαθιά χυδαίο, αγοραίο, και φυσικά υπεροπτικά ιδιοκτησιακό η απόφαση να μην δώσεις την Ακρόπολη στον Λανθιμο για γυρίσματα, να επιτρέψεις όμως το γύρισμα διαφήμισης μεγάλης εταιρείας αθλητικών ειδών που εμφανίζει ένα γιγαντιαίο φωτεινό παπουτσι και τη φράση “feel fast” αποψε πάνω απ την Ακρόπολη. Απροειδοποιητα. Αποψε. Για τα φράγκα όλα. Για τα φραγκακια. Εμετός.

ΥΓ. Και κάπου εδώ να θυμίσουμε τί είπε ο πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών, αρχαιολόγος, ομότιμος καθηγητής της κλασικής αρχαιολογίας στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και μέλος του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου Μιχάλης Τιβέριος όταν το ΚΑΣ αποφάσισε να μην παραχωρηθεί η Ακρόπολη στον Λάνθιμο: «ο Παρθενώνας και η Ακρόπολη εκπέμπουν κάποια μηνύματα που δεν ταιριάζουν με τα πτώματα που σκέφτηκε ο κ. Λάνθιμος», είπε. Προφανώς τα μηνύματα που εκπέμπουν ταιριάζουν όμως με την πώληση αθλητικών ειδών. Ή μάλλον με την πώληση. Σκέτο.

ΥΓ2. Εάν αύριο επιβεβαιωθεί πώς αυτή η διαφήμιση έγινε με άδεια του ΥΠΠΟ και εάν το ΚΑΣ έχει ακόμα αξιοπρέπεια, οφείλει να παραιτηθεί.»

Ανάρτηση για το ζήτημα έκανε και η αντιπρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ), Δέσποινα Κουτσούμπα:

Πριν από λίγο εμφανίστηκε αυτή η διαφήμιση μπροστά/πάνω από την Ακρόπολη!

Κάποια αθλητική φίρμα- και δεν ξέρουμε αν έχει πάρει καν άδεια.

Το σύνθημα έχει ήδη δοθεί, ο καθένας μπορεί να χρησιμοποιεί ως φόντο τα μνημεία, ακόμη και τα μνημεία ΟΥΝΕΣΚΟ. Κανένας σεβασμός.

Υπενθυμίζεται ότι πριν από λίγο καιρό το υπουργείο Πολιτισμού μέσω του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) απέρριψε αίτημα του βραβευμένου σκηνοθέτη Γιώργου Λάνθιμου να ολοκληρώσει τα γυρίσματα της νέας του ταινίας με τίτλο Bugonia στην Ακρόπολη, υποστηρίζοντας ότι οι σκηνές δεν ταίριαζαν με τον χαρακτήρα του μνημείου.