Τα social media έχουν μπει για τα καλά «στο στόχαστρο» της ΑΑΔΕ προκειμένου να εντοπιστούν υποθέσεις εκτεταμένης φοροδιαφυγής.

Ads

Ειδικότερα, στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος βρίσκεται η επιχειρηματική δραστηριότητα των influencers σε Facebook, Instagram, ΤikTok αλλά και οι «μαύρες» πωλήσεις μέσω των social media.

Σημειώνεται πάντως πως μετά την υπόθεση του γνωστού μοντέλου και influencer, η οποία απέκρυψε τζίρο εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, η ειδική ομάδα παρακολούθησης ψηφιακών επιχειρηματικών συναλλαγών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων εντόπισε άλλη μία περίπτωση φοροδιαφυγής.

Αυτή τη φορά αφορά παρουσιαστή τηλεοπτικής εκπομπής, ο οποίος ταυτόχρονα διαθέτει εταιρεία τηλε-πωλήσεων.

Ads

Μετά από καταγγελίες καταναλωτών, οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ άρχισαν να παρακολουθούν τη συναλλακτική συμπεριφορά της επιχείρησης.

Μάλιστα, ζήτησαν στοιχεία των παραδόσεων από την εταιρεία ταχυμεταφορών, με την οποία συνεργαζόταν η επιχείρηση, και βρήκαν ότι, για τέσσερις χρήσεις, δεν είχαν δηλωθεί 12.000 αποδείξεις, συνολικής αξίας 400.000 ευρώ.

Οι ελεγκτές βρήκαν ακόμα ότι ο συγκεκριμένος παρουσιαστής δεν εμφανιζόταν τυπικά ο ίδιος ως μέτοχος της εταιρείας, αλλά η μητέρα του.

Ήδη, έχουν επιβληθεί τα προβλεπόμενα πρόστιμα, ενώ ελέγχονται τόσο η επιχείρηση για τις υπόλοιπες χρήσεις, όσο και ο ίδιος και η μητέρα του για πιθανές άλλες φορολογικές παραβάσεις.

Τα «βήματα αποκάλυψης»

Ιδιαίτερα «εποικοδομητική» στους ελέγχους που πραγματοποιούνται είναι η ανάλυση των στοιχείων που λαμβάνονται μέσω του ειδικού αλγορίθμου της ΑΑΔΕ ο οποίος μέσω διασταυρώσεων οδηγεί στον εντοπισμό των αποκλίσεων μεταξύ των ποσών, των παραγγελιών και των επισήμως δηλωθέντων στην εφορία.

Ο ειδικός αλγόριθμος χρησιμοποιήθηκε από τους ελεγκτές και στην περίπτωση της influencer, καθώς βρέθηκαν τα εισοδήματα που δήλωσε στην εφορία τα τελευταία δύο έτη, ο τζίρος του e-shop στο οποίο είναι μέτοχος και από τη διασταύρωση των στοιχείων προέκυψε ότι στις φορολογικές της δηλώσεις εμφανίζει χαμηλά εισοδήματα.

Στη συνέχεια αξιοποιώντας πληροφορίες και από εταιρείες μεταφορών, διαπιστώθηκε η μεγάλη έκταση της φοροδιαφυγής.

Πληροφορίες για πολυτελή διαβίωση

Παράλληλα οι ελεγκτές θα αξιοποιήσουν τα social media για τη συλλογή στοιχείων ελεγχόμενων προκειμένου να εντοπίσουν πληροφορίες που δείχνουν ότι διάγουν πολυτελή διαβίωση που δεν συνάδει από το εισόδημα που δηλώνουν στις φορολογικές δηλώσεις τους.

Tο ειδικό ελεγκτικό τμήμα σκανάρει δεκάδες υποθέσεις με στόχο τον εντοπισμό επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν τα social media, και κάνουν εκτεταμένη φοροδιαφυγή. Στις περισσότερες των περιπτώσεων στήνονται εμπορικές επιχειρήσεις, οι οποίες δεν έχουν φυσική παρουσία, αλλά πωλούν προϊόντα μέσω ιστοσελίδων που είναι ενταγμένες στο Facebook.