Ads

Ολοκληρώθηκε και επί των άρθρων η συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου για την απελευθέρωση των οδικών εμπορευματικών μεταφορών. Προηγήθηκε έντονη αντιπαράθεση μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης, με σημείο αιχμής το επίμαχο άρθρο 14 που περιλαμβάνει την μεταβατική περίοδο των τριών ετών και την απομείωση της άυλης αξίας των αδειών, για το οποίο η ΝΔ είχε ζητήσει ονομαστική ψηφοφορία. Λίγο μετά τις 14:30, δύο φορτηγά έφτασαν κορνάροντας έξω από το κοινοβούλιο. Η διαμαρτυρία ολοκληρώθηκε στις 16:00 και οι δρόμοι περιμετρικά του Συντάγματος δόθηκαν σταδιακά στην κυκλοφορία, ωστόσο οι ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων δήλωσαν αποφασισμένοι να συνεχίσουν δυναμικά τις κινητοποιήσεις.

«Μετά το σημερινό φιάσκο και την απόφαση καρμανιόλα ενημερώνουμε την πολιτεία με τον ίδιο ρυθμό και δεν σταματάμε. Ό,τι ήταν να χάσουμε, το χάσαμε» δήλωσε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας των ιδιοκτητών φορτηγών, Γιώργος Τζωρτζάτος. Οι αυτοκινητιστές αποφάσισαν να συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις τους μέχρι την Παρασκευή, οπότε και θα πραγματοποιηθεί πανελλαδική γενική συνέλευση για το μέλλον του κλάδου. «Δεν πρόκειται να επιστρέψουμε στα σπίτια μας» δήλωσαν χαρακτηριστικά οι ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων. Οι μεταφορείς κατηγόρησαν την κυβέρνηση ότι στην ουσία τους παίρνει την περιουσία, γεγονός που θα το επιστρέψουν – όπως είπαν – στις προσεχείς εκλογές και επανέλαβαν ότι δεν έχουν πλέον τίποτα να χάσουν, αφού τα έχουν χάσει όλα. Σύμφωνα με το ρ/σ Σκάι, ωστόσο, η Ομοσπονδία των βυτιοφόρων διαχώρισε τη θέση της και ανακοίνωσε ότι θα αποφασίσει μόνη της για τις περαιτέρω κινητοποιήσεις της.

Το άρθρο 14 υπερψηφίστηκε κατά πλειοψηφία με 53 ναι και 46 όχι. Υπέρ της διάταξης τάχθηκαν οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, ενώ το καταψήφισαν ΝΔ, ΚΚΕ, ΛΑΟΣ, ΣΥΡΙΖΑ, καθώς και οι ανεξάρτητοι βουλευτές Φώτης Κουβέλης και Σοφία Σακοράφα. Από την ψηφοφορία απουσίαζε η ανεξάρτητη βουλευτής Ντόρα Μπακογιάννη.

Ads

Νωρίτερα, πραγματοποιήθηκε η ονομαστική ψηφοφορία επί της αρχής του νομοσχεδίου. «Ναι» ψήφισαν ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, με εξαίρεση στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης τον βουλευτή Πάνο Καμμένο ο οποίος ψήφισε «όχι», δηλώνοντας ότι δεν μπορεί να ψηφίσει το ν/σ ως έχει. Στελέχη της Ρηγίλλης έσπευσαν να δηλώσουν πως «Δεν υπάρχει θέμα Καμμένου», αναφέροντας πως ο Π. Καμμένος εξήγησε στους κοινοβουλευτικούς συντάκτες ότι δεν γνώριζε ότι είχε τεθεί θέμα κομματικής πειθαρχίας και πως αν το ήξερε θα ψήφιζε κανονικά.

Το νομοσχέδιο υπερψηφίστηκε επί της αρχής με 83 ψήφους υπέρ έναντι 16 κατά. Υπέρ του νομοσχεδίου ψήφισαν και οι ανεξάρτητοι βουλευτές Ντόρα Μπακογιάννη, Φώτης Κουβέλης και Σοφία Σακοράφα. Κατά του νομοσχεδίου ψήφισαν ΚΚΕ, ΛΑΟΣ και ΣΥΡΙΖΑ.

Την ίδια ώρα που στο εσωτερικό του Κοινοβουλίου διεξαγόταν η ψηφοφορία, οι ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων, έκλεισαν την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας στο ύψος της γέφυρας της Μεταμόρφωσης και στο ύψος της γέφυρας Σκαραμαγκά στη λεωφόρο Καβάλας, η οποία όμως είναι πλέον ανοιχτή. Η διασταύρωση Αλίμου και Βουλιαγμένης ανοιγοέκλεινε. Στο Δαφνί, η κίνηση προς Αθήνα γινόταν μόνο από μια λωρίδα. Οι μεταφορείς κρατούσαν κλειστά μέχρι αργά το απόγευμα της Τετάρτης τα δυο ρεύματα στην εθνική οδό Αθηνών – Κορίνθου στο 23ο χιλιόμετρο και στη λεωφόρο Σχιστού. Πλέον, όλοι οι δρόμοι που είχαν κλείσει από τα φορτηγά είναι ανοιχτοί και η κυκλοφορία διεξάγεται κανονικά στις εθνικές οδούς και στο υπόλοιπο δίκτυο της Αττικής.

Κλειστή ήταν για λίγη ώρα και η λεωφόρος Βουλιαγμένης στο ρεύμα προς Αθήνα, εξαιτίας μπλόκου στον Άλιμο.

Επιπλέον, από νωρίς το πρωί οι ιδιοκτήτες ΦΔΧ έκλεισαν το ρεύμα ανόδου της Βασ. Σοφίας από την Αμαλίας μέχρι την Ακαδημίας, στα ανθοπωλεία, και στη συνέχεια απέκλεισαν την Αμαλίας μπροστά από τη Βουλή και έως τη Συγγρού. Στο σημείο επικράτησε ένταση για λίγο, όταν κάποιοι προπηλάκισαν συνεργείο της ΝΕΤ. Για το ενδεχόμενο κλιμάκωσης των κινητοποιήσεων, κλείνοντας δρόμους με τα φορτηγά τους, είχε προειδοποιήσει νωρίτερα ο πρόεδρος της ομοσπονδίας ιδιοκτητών βυτιοφόρων Γ. Τσάμος.Συνολικά στο λεκανοπέδιο της Αττικής στα μπλόκα βρίσκονται 850 φορτηγά ενώ οι ιδιοκτήτες φορτηγών από Θεσσαλονίκη και Κρήτη ταξίδεψαν έως την Αθήνα για να ενωθούν με τους εδώ συναδέλφους τους στις διαμαρτυρίες.

Οι ιδιοκτήτες των φορτηγών και βυτιοφόρων δημοσίας χρήσης, πέρασαν όλη τη νύχτα στο προαύλιο του Κοινοβουλίου. Στο πλευρό των συγκεντρωμένων βρέθηκαν και εργαζόμενοι στον ΟΣΕ, έπειτα από διαμαρτυρία που πραγματοποίησαν έξω από το υπουργείο Εργασίας. Επιπλέον, οι παραγωγοί αγροτικών προϊόντων λαϊκών αγορών πραγματοποίησαν συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το υπουργείο Οικονομικών, στην οδό Νίκης.

Αντιπροσωπεία των ιδιοκτητών φορτηγών, με επικεφαλής τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας, Γιώργο Τζωρτζάτο, επέδωσε χθες στον πρόεδρο της Βουλής το ψήφισμα, με το οποίο ο κλάδος ζητεί την απόσυρση του νομοσχεδίου της κυβέρνησης για τις αλλαγές στις μεταφορές και την έναρξη διαλόγου άρθρο – άρθρο.

Οι ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων δημοσίας χρήσης πραγματοποίησαν χθες γενική συνέλευση και επέκριναν δριμύτατα τον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρη Ρέππα, υποστηρίζοντας ότι αθέτησε τις υποσχέσεις του και τον κάλεσαν να δώσει στους μεταφορείς γραπτώς τα όσα λέει για βελτιώσεις, προς το καλύτερο, του νομοσχεδίου, όπως η ένταξη τους στο ΕΣΠΑ, ευνοϊκές ρυθμίσεις για τα φορολογικά και ασφαλιστικά τους θέματα και άλλα.

Στο μεταξύ, σε αιφνιδιαστικούς αποκλεισμούς οδικών κόμβων και στην περιοχή της Θεσσαλονίκης προχωρούν από τις 13:00 οι ιδιοκτήτες φορτηγών. Οι απεργοί απέκλεισαν για μία ώρα την εθνική οδό Θεσσαλονίκης-Αθηνών στον κόμβο της λαχαναγοράς, ενώ συνάδελφοί τους την ίδια ώρα διέκοψαν την κυκλοφορία των οχημάτων στην παλιά εθνική οδό Θεσσαλονίκης-Βέροιας, στη διασταύρωση Γέφυρα. Ο αποκλεισμός διήρκεσε μία περίπου ώρα και προκάλεσε προβλήματα στην κυκλοφορία των οχημάτων, ενώ λίγο μετά τις 2:00 το μεσημέρι οι ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων μετακίνησαν τα οχήματά τους και διέκοψαν την κυκλοφορία στην Εγνατία Οδό στο ύψος του Δερβενίου και στο ρεύμα εξόδου. Λίγο πριν τις 17:00, αυτοκινητιστές προχώρησαν και σε συμβολικό κλείσιμο των ταμείων των διοδίων των Μαλγάρων, επιτρέποντας την ελεύθερη διέλευση των οχημάτων. Οι αυτοκινητιστές παρέμειναν στο σημείο για την επόμενη ώρα.

Οι ιδιοκτήτες φορτηγών δημόσιας χρήσης της Θεσσαλονίκης συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις τους. Ειδικότερα, οι αυτοκινητιστές έχουν αποκλείσει από τις 19:30 την εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Έδεσσας, στο ύψος του χωριού Γέφυρα, και στα δυο ρεύματα κυκλοφορίας.

Στην Κρήτη, οι Χανιώτες αυτοκινητιστές απέκλεισαν για μία ώρα την εθνική οδό Χανίων – Ρεθύμνου στο ύψος του κόμβου που τη συνδέει με τη Σούδα, επιτρέποντας τη διέλευση των οχημάτων μέσω της παλιάς εθνικής οδού. Ο πρόεδρος του σωματείου αυτοκινητιστών Χανίων, Γιάννης Κουκουράκης, ανέγνωσε στο σημείο του αποκλεισμού ψήφισμα στο οποίο μεταξύ άλλων τονίζεται ότι οι κινητοποιήσεις θα συνεχισθούν. Αργότερα, οι ιδιοκτήτες φορτηγών αυτοκινήτων πραγματοποίησαν πορεία με τα οχήματά τους στους δρόμους των Χανίων.

Τρία είναι τα ζητήματα στα οποία αντιδρούν έντονα οι επαγγελματίες: η πρόβλεψη για μηδενισμό της άυλης αξίας της αδείας, μετά την πάροδο της 3ετούς περιόδου προσαρμογής των επαγγελματιών στο νέο καθεστώς, ζητούν να παραταθεί από 3 σε 5 χρόνια η περίοδος προσαρμογής ώστε να έχουν το χρόνο να οργανωθούν καλύτερα στα νέα δεδομένα που προβλέπει ο νόμος και τρίτον εκφράζουν φόβους ότι με το άνοιγμα της συγκεκριμένης αγοράς θα μπορούν να έλθουν στην Ελλάδα πολυεθνικές εταιρίες, οι οποίες με μηδενική αξία της αδείας θα δημιουργήσουν μεγάλες εταιρίες, παίρνοντας από αυτούς το μεταφορικό έργο.

Πάντως, ο κ. Ρέππας, μιλώντας χτες σε αρκετούς ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς, σημείωσε ότι μπορεί να αποσύρει τη διάταξη για τη μεταβατική περίοδο προσαρμογής των τριών ετών και οι ρυθμίσεις να ισχύσουν από την επομένη της ψήφισης του νομοσχεδίου και ξεκαθάρισε ότι δεν πρόκειται να δοθεί άλλη παράταση στην περίοδο προσαρμογής, τονίζοντας ότι νόμος θα εφαρμοστεί, για να μπει μια νέα τάξη πραγμάτων στον συγκεκριμένο χώρο.

Σήμερα, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιώργος Πεταλωτής, απαντώντας σε σειρά ερωτήσεων για το τι θα πράξει η κυβέρνηση εάν συνεχιστούν οι κινητοποιήσεις των ιδιοκτητών φορτηγών Δ.Χ., τόνισε ότι «με την ψήφιση του νομοσχεδίου τελειώνουν όλα τα ζητήματα». «Είναι νόμος του κράτους και οφείλουμε όλοι μας να σεβόμαστε τους νόμους και μάλιστα όταν έχει προηγηθεί διάλογος, η απαιτούμενη διαβούλευση και όταν όλοι γνωρίζουμε ότι δεν μπορούμε να γινόμαστε όμηροι καμίας επαγγελματικής ομάδας, ανεξάρτητα από το τι άποψη έχει ο καθένας υπογράμμισε.

ΕΣΕΕ: «Το επάγγελμα το ανοίγεις όχι με καιροσκόπους επιχειρηματίες αλλά μεταξύ των επαγγελματιών»

Προκλητικός είναι ο τρόπος που προωθήθηκε η απελευθέρωση του επαγγέλματος των οδικών μεταφορών, τόνισε σε δήλωσή του στο περιθώριο της συνέντευξης Τύπου για τον εορτασμό της ημέρας εμπορίου ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου Β. Κορκίδης, ενώ σημείωσε ότι αν και υπάρχει ζημιά στην αγορά από τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων- η οποία δεν είναι μετρήσιμη ακόμη – εν τούτοις δεν υπάρχουν ελλείψεις στην αγορά.

Ο κ. Κορκίδης τόνισε ότι ”το επάγγελμα το ανοίγεις όχι με καιροσκόπους επιχειρηματίες αλλά μεταξύ των επαγγελματιών” και καταδίκασε επιχειρηματικές πρακτικές αύξησης των τιμών με αφορμή την αναταραχή που υπάρχει στον εφοδιασμό της αγοράς.

Σε ότι αφορά την απελευθέρωση του επαγγέλματος ανέφερε ότι ο εμπορικός κόσμος ρίχνει ευθύνες στο αρμόδιο υπουργείο και διότι δεν αντιμετωπίστηκαν με τον καλύτερο τρόπο οι μεταφορείς στο πλαίσιο του διαλόγου αλλά και διότι στο διάλογο για την απελευθέρωση του επαγγέλματος των φορτηγών δεν ελήφθησαν υπόψη οι θέσεις των κοινωνικών εταίρων και ιδιαίτερα του εμπορίου που επηρεάζεται άμεσα από τις εξελίξεις.

Την ίδια στιγμή, ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου ανακοίνωσε ότι οι τράπεζες επεξεργάζονται αλλαγές στον τρίτο κύκλο προγραμμάτων του ΤΕΜΠΜΕ, ώστε να μπορούν να ενταχθούν σε αυτά και οι επιχειρήσεις που έχουν στην κατοχή τους ακάλυπτες επιταγές τρίτων.