Από 20% έως 40% θα αυξηθούν οι τιμές των εισιτηρίων στις αστικές συγκοινωνίες την 1η Φεβρουαρίου, στο πλαίσιο του νέου τιμολογιακού σχεδιασμού του υπουργείου Υποδομών. Την «αποσπασματική πολιτική η οποία ασκείται για την αύξηση των εσόδων» στηλιτεύουν συγκοινωνιολόγοι.

Ads

Το υπουργείο Υποδομών προωθεί την καθιέρωση δύο τύπων εισιτηρίων. Το ένα θα είναι μίας χρήσης, θα χρησιμοποιείται για μία διαδρομή με όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς εκτός από το Μετρό, και θα κοστίζει 1,20 ευρώ. Το άλλο θα διαρκεί για 90 λεπτά (όπως το σημερινό ενιαίο του 1 ευρώ), θα ισχύει για όλα τα ΜΜΜ και θα κοστίζει 1,40 ευρώ.

Οι δρομολογούμενες νέες αυξήσεις στο κόστος των εισιτηρίων επιβαρύνουν με τη σειρά τους το εισόδημα των πολιτών, ταυτόχρονα λειτουργούν προς την αντίθετη κατεύθυνση από την κινητροδότηση στη χρήση των μαζικών μεταφορών, και μάλιστα ενδέχεται να μην εκπληρώσουν το σκοπό τους.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν συγκοινωνιολόγοι: «ξέρουμε ότι όποτε σημειώνονται αυξήσεις στα εισιτήρια, μειώνονται τα έσοδα, γιατί αυξάνονται οι ‘τσαμπατζήδες’. Σήμερα, ο κόσμος χρησιμοποιεί πολύ λιγότερο το Ι.Χ. του, ωστόσο, ο ΟΑΣΑ ‘κόβει’ λιγότερα εισιτήρια».

Ads

Είναι γνωστό, άλλωστε, ότι μετά την επιβολή του ενιαίου εισιτηρίου των 90 λεπτών, σε μεγάλο βαθμό οι πολίτες διακινούν ο ένας στον άλλον το «μαγικό χαρτάκι», εξαντλώντας το χρονικό περιθώριο που απομένει. Γεγονός που αποδεικνύει ότι το αντίτιμο (για παράδειγμα) του εξαιρετικά χρήσιμου και δημοφιλούς μετρό είναι ήδη υψηλό για ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσοστό της κοινωνίας.

Τόσο για το ζήτημα της τιμολογιακής πολιτικής, όσο και για άλλα θέματα που αφορούν στις αστικές συγκοινωνίες (μετεπιβίβαση, λεωφορειόδρομοι, στάθμευση κλπ), φορείς όπως ο Σύνδεσμος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων ζητούν να δημιουργηθεί μητροπολιτικός φορέας πολεοδομίας και μεταφορών.

Παράλληλα, επισημαίνουν την απουσία ουσιαστικού συστήματος μέτρησης το οποίο θα διασφαλίζει τα απαιτούμενα στοιχεία για την υλοποίηση των αποτελεσματικότερων δράσεων με στόχο την αύξηση του ποσοστού πολιτών που χρησιμοποιούν τα ΜΜΜ.